תסמונת המעי הרגיז: הטיפול בראי הרפואה הסינית
מקור pexels.com

מעי רגיז (או גם מעי רגיש) היא תסמונת במערכת העיכול, הגורמת לעצירות, שלשולים, כאבי בטן ונפיחות. למרות שלא מדובר במחלה קשה או מסוכנת, היא בהחלט מפריעה לאיכות החיים. בדיוק כאן נכנסת לתמונה הרפואה הסינית.

הערכות מעודכנות גורסות כי בין 5% ל-25% מהאוכלוסייה הבוגרת בעולם סובלים מתסמונת המעי הרגיז (IBS – Irritable Bowel Syndrome), כאשר נשים סובלות מהבעיה פי 3 לעומת גברים. הסיבות למעי רגיז אינן ברורות לחלוטין, אך כוללות מגוון השערות כגון תקשורת לקויה בין מערכת העצבים המרכזית לבין זו של מערכת העיכול, שינויים בפעילות שרירי דופן המעי, שינויים הורמונליים, שינוי בהרכב החיידקים הטובים במעי הגס (לאחר זיהום או נטילת אנטיביוטיקה) ועוד.

מכיוון שמדובר בתסמונת הגורמת לתחושת חוסר נוחות כמעט תמידית (למעט תקופות של הפוגה), הטיפול נשען ברובו על שילוב של אמצעים: מצד אחד טיפול תרופתי בהתאם להנחיות הרפואה המערבית, ומן הצד השני היצמדות להנחיות הרפואה הטבעית הכוללות אכילה נכונה, פעילות גופנית והפחתת גורמי לחץ בחיי היומיום.

איך מטפלים במעי רגיז לפי הרפואה הסינית

הרפואה הסינית רואה במעי הרגיז תופעה כוללת, העשויה לנבוע ממספר גורמים: תזונה לקויה לאורך זמן, חולשה מולדת או זמנית של מערכת העיכול, וכן מתח נפשי אשר מפריע לתפקוד העיכול ופוגע בספיגה התקינה של המזון במעי.
"בניגוד לרפואה המערבית, המטפלת רק בתסמינים של המעי הרגיז, הרפואה הסינית מתייחסת קודם כל לגורם למחלה ורק כך מגיעה הטבה משמעותית ומתמשכת בתסמינים" –  אומר אריאל לנס, מטפל מוסמך בתחום (Dip.Ac). מכיוון שכל מקרה הוא לגופו ואין "תפריט" טיפול אחיד, התחלת הטיפול היא אבחון המצב הקיים, בדיקות דם במקרה הצורך ועוד. לאחר מכן מתחילים בסדרת טיפולים בהתאם לדרוש – אם באמצעות דיקור סיני, אם באמצעות צמחי מרפא ואם באמצעות תזונה נכונה ואמצעים נוספים.

לדוגמה, הטיפול בשלשולים יכול לכלול מספר אלמנטים: חיזוק יכולת הספיגה של מערכת העיכול, הרגעת מערכת העצבים וצמצום חרדות ומתח נפשי, ייבוש והוצאת ליחה ממערכת העיכול וכן הלאה. גם מבחינת התזונה הנכונה, יש להבדיל בין סוגי השלשול השונים. אדם הסובל משלשול מימי יתבקש לאכול בעיקר מזון מבושל ומעט ירקות חיים; לעומת זאת מי שסובל משלשול שורף יתבקש לאכול דווקא יותר ירקות חיים.

מה ההבדל לעומת טיפול נטורופתי או ייעוץ דיאטני?

בייעוץ דיאטני התפריט מתבסס רובו ככולו על מרכיבי המזון (קלוריות, פחמימות, סוכרים, שומנים) וההשפעה שלהם על איברים שונים. לעומת זאת המבט ברפואה הסינית מופנה גם (אבל לא רק) אל האיכות שכל מזון מייצר במערכת העיכול: מקרר (מרגיע דלקת), מחמם (ממריץ), מייבש, מלחלח ועוד.

גם הטיפול הנטורופתי משתמש במזון ככלי מרפא, אך ההבדל העיקרי בינו לבין הגישה של הרפואה הסינית – הוא שנטורופתיה נוטה לחלק את המזונות לבריאים לעומת לא בריאים. ברפואה הסינית הטיפול התזונתי יכול לעיתים להשתמש במזון שנחשב "לא בריא" לפי השיטה הנטורופתית, כדי להשיג מטרה טיפולית. כך לדוגמא אפשר לעודד תאבון בעזרת שימוש בחטיפים תעשייתיים או מזון מטוגן. דוגמא נוספת היא שימוש באורז לבן כדי להקל על העיכול, לעומת שימוש באורז מלא הנחשב בריא יותר.

"במשך זמן רב סבלתי בעצמי ממעי רגיז", אומר אריאל לנס. "לאחר שלמדתי כיצד להשתמש במזון כתרופה, יכולתי להרגיש בעצמי את השינוי לטובה. כבר שנים שאני לא סובל מהבעיה, ואני רוצה שגם אחרים ירגישו את ההבדל המשמעותי הזה ויחזרו ליהנות מהחיים".

השאר תגובה

Please enter your comment!
Please enter your name here