ארבעה ימים של פסטיבל ערבסק הסתיימו בהצלחה רבה. אלפי שוחרי מוזיקה מכל רחבי הארץ נהנו ממוזיקה ערבית, קלאסית ואנדלוסית 3

פסטיבל ערבסק – פסטיבל עכו הבינלאומי למוסיקה ערבית קלאסית ואנדלוסית ננעל במוצ"ש האחרון והוכתר בהצלחה רבה. בארבעת ימי הפסטיבל הייחודי שנערך לראשונה בעכו השתתפו אלפי אנשים שנהנו ממוזיקה אוטנטית ומיוחדת.

הופעותיהם של דודו טסה והכוויתים ולהקת  A-WA במוצאי שבת האחרון, חתמו ארבעה ימים בלתי רגילים  של פסטיבל שהתקיימו באולמות האבירים בעיר עכו.

פסטיבל ערבסק החל בערב יום רביעי בקול תרועה רמה בפני מאות אנשים ובנוכחותם של שר האוצר, משה כחלון, ראש העיר שמעון לנקרי ומיכאל שטראוס, אחד מאנשי התעשייה הוותיקים והמובילים במדינת ישראל. שר האוצר כחלון אמר בנאומו כי "כשהייתי ילד שמענו את המוזיקה הערבית בבית עם חלונות סגורים כדי שלא ישמעו בחוץ. היום אנחנו גאים במוזיקה הזו ושרים אותה בקול". ברכה מיוחדת של הנשיא ריבלין הוקרנה לנוכחים, בה הוא קרא לעכו "ירושלים משודרגת בזכות הים" ואילו ראש העיר שמעון לנקרי אמר " המוסיקה היא ללא ספק הוכחה לכך שרב המשותף על השונה ושלמרות כל הפערים וחילוקי הדעות יש דבר אחד מאחד".

בערב הפתיחה השתתפו הזמרות נסרין קדרי ודקלה, עדי קיסר והזמרים כאמל סלימאן, מוחמד מוגרבי ושי צברי אשר שיתפו פעולה עם תזמורת ירושלים מזרח ומערב תחת ניצוחו של תום כהן מנהלה הראשי של התזמורת ומנהלה האמנותי של הפסטיבל.

אחד משיאי הפסטיבל, ארע בערבו השני כאשר תזמורת ״סימפוניאט״ בת 30 הנגנים ממרוקו עלתה על הבמה. זאת הפעם הראשונה בה מתארחת תזמורת שכזו במדינת ישראל. התזמורת, בניהולו של כארים תייסיר, ותחת שרביטו של המנהל האמנותי של הפסטיבל – תום כהן, הוקמה במסגרת יוזמה של  עמותה מלכותית מרוקאית בשם ״היבא״. כחלק מהמופע, הועלו  מיטב להיטי השעבי והשגורי (הסגנונות העממי והיהודי – המרוקאים הקלאסיים) בהשתתפות הסולנים ניזה שאבאווי  ומקסים קרוצ׳י ממרוקו לצד בנימין בוזגלו, מייק קרוצ׳י  ונטע אלקיים מישראל.

יום שישי, יומו השלישי של הפסטיבל הוקדש ללהקות ישראליות מקומיות המנגנות מוזיקה ערבית קלאסית. על הבמה כיכבו חיר פודי ולהקת ואללאעאת שהציגו מוסיקה עכואית אותנטית, סוהיל פודי ולהקת זמן שניגנו חומרים מקוריים לצד עיבודים חדשים של קלאסיקות מכל העולם הערבי, ניזאר בגדאדי ולהקת ג'גר בשילוב ערבי-ספרדי ולהקת “הילא” בניהולו המוסיקלי של מאסטרו זיוואר בהלול.  את הערב הנחה מייסרה מסרי.

את השבת העבירו מיטב הפייטנים ובראשם הקונטרה טנור הבינלאומי- אמיל זריהן, בתפילות ופיוטים בבתי הכנסת השונים בעיר. ערב הנעילה של הפסטיבל עמד בסימן  נקודת המבט הייחודית של הדור השלישי לעלייה מארצות ערב ובהשתתפותם כאמור של להקת A-WA – ודודו טסה והכוויתים  שחתמו ארבעה ימים מיוחדים ומעוררי השראה.

ראש עיריית עכו שמעון לנקרי: " אין מקום  מתאים יותר מהעיר עכו כדי להעלות פסטיבל כה ייחודי, אמיץ ופורץ דרך. פסטיבל שמוכיח ומזכיר לכולם, כי המוסיקה והתרבות הם גשר מצוין לאיחוד בין יהודים וערבים, דתיים וחילוניים, צעירים ומבוגרים. המוסיקה היא ללא ספק הוכחה לכך שרב המשותף על השונה ושלמרות כל הפערים וחילוקי הדעות יש דבר אחד מאחד. עכו היא דוגמא ומופת ליכולת זו. עיר שחרטה על דגלה את החיים המשותפים ופסטיבל זה הוא הדובדבן שבקצפת. הנוכחות של אלפי אנשים במהלך ארבעת ימי הפסטיבל היא עדות לנחיצותה של מוזיקה ערבית קלאסית בתרבות הישראלית. פסטיבל ערבסק השנה, הוא הראשון מיני פסטיבלים רבים שנחגוג בשנים הבאות".

אלברט בן שלוש מנכ"ל פסטיבל ערבסק: "מרגש היה לראות את אלפי שוחרי המוסיקה הערבית  יושבים יחד וחולקים את התרבות שעליה הם גדלו , בשורת הביחד ריחפה מעל כולם  ובאתר בין 900 שנה ניתן היה לחוש את ההנאה של הצופים ,כולי תקווה שפסטיבל זה ימשיך בשנים הבאות וייטע שורשים בעכו".

השאר תגובה

Please enter your comment!
Please enter your name here