ירושלים, בני ברק וחיפה – העיריות שקיבלו את מספר התלונות הגדול בשנת 2024 • קריית שמונה ושלומי בלטו במספר גבוה של תלונות מצד מפונים • נצרת וחיפה מדורגות בין 15 הערים עם מספר התלונות הגבוה ביותר ביחס לאוכלוסיה • 46% מהתלונות בהן טיפלה הנציבות ברחבי הארץ נמצאו מוצדקות או באו על תיקונן, עלייה לעומת השנה הקודמת
דוח נציבות תלונות הציבור במשרד מבקר המדינה לשנת 2024, שמפרסם השבוע המבקר מתניהו אנגלמן, חושף כי במהלך השנה החולפת התקבלו בנציבות 21,592 תלונות על גופים ציבוריים, ושיעור התלונות שנמצאו מוצדקות או באו על תיקונן עמד על 46% – זינוק של 7% משנה קודמת.
ברקע מלחמת חרבות ברזל, נרשמה עלייה ניכרת בתלונות הקשורות למצב החירום, בהן תלונות על פיצויים, מיגון, זכויות של משרתי מילואים, זכאות לתמיכות ממשלתיות, טיפול במפונים והיעדר מענה מספק מגופים ציבוריים.
אחד הביטויים הבולטים לכך הוא הזינוק במספר התלונות על המשרד לביטחון לאומי – 1,436 תלונות בשנת 2024, עלייה של 500% לעומת השנה שקדמה לה. הסיבה לכך היא הגידול החד במספר הבקשות לרישיון נשק שהוגשו מאז פרוץ המלחמה – למעלה מ־370 אלף בקשות חדשות עד סוף השנה. העומס באגף לרישוי כלי ירייה הוביל לעיכובים ניכרים בטיפול, ולריבוי תלונות שעסקו בעיכוב בקבלת החלטות, קשיים בהעברת מסמכים, דרישות חוזרות להשלמות, וגם טענות נגד עצם ההחלטות שניתנו. למעלה מ־85% מהתלונות הללו נמצאו מוצדקות.
מבקר המדינה ונציב תלונות הציבור, מתניהו אנגלמן, ציין בדו"ח:
“זינוק של 500% במספר התלונות בנושא בקשות לרישיון נשק מחייב בדק בית במשרד לביטחון לאומי. נתון מטריד נוסף הוא העובדה שגם בסיום שנת 2024 – למעלה משנה מתחילת מלחמת חרבות ברזל – נמצאות אלפי תלונות מוצדקות על משרדי הממשלה. על השר לביטחון לאומי ועל השרים הרלוונטיים האחרים לשים מול עיניהם את השירות לציבור בעת חירום זו ולפעול לתיקון הטעון שיפור”.
מהדוח עולה כי מתחילת המלחמה ועד סוף 2024 התקבלו בנציבות תלונות הציבור 999 תלונות הנוגעות ישירות למצב החירום מאנשים שפונו מבתיהם בעקבות המצב. מדובר ב-26% מהתלונות שהתקבלו בנוגע למצב החירום. בקריית שמונה שספגה נזקים משמעותיים ומרבית תושביה פונו, טופלו 171 תלונות מתושבים שפונו מביתם. בשלומי טופלו 71 תלונות מצד תושבים מפונים.
בערים אחרות בצפון התקבלו גם כן תלונות. כך למשל, בנוף הגליל טופלו 17 תלונות שהופנו כלפי העירייה. טופלו 71 תלונות על עיריית נצרת, והיא דורגה בין 15 הערים עם מספר התלונות הגבוה ביותר ביחס לגודל האוכלוסייה.
על עיריית טבריה טופלו 60 תלונות שעסקו ב-71 נושאים. בצפת טופלו 32 תלונות, ובחיפה, כאמור, נרשם מספר תלונות גבוה במיוחד – 220 תלונות, שהציב אותה בין שלוש הערים המובילות בארץ במספר התלונות לנפש, לצד ירושלים ובני ברק.
הצלחות מקומיות: דוגמאות מהצפון
מעבר להצפת הקשיים, הדוח מציג גם הצלחות בעקבות התערבות נציבות תלונות הציבור.
אחת הדוגמאות המצוינות בדוח היא טיפול בתלונה של תושב קריית שמונה, שפנה לרשות המיסים לפיצוי בעקבות שריפה שנגרמה מקצר אחרי נפילת טיל, ונדרש להציג אישור מחברת החשמל – אך לא קיבל מענה במשך חודשיים. לאחר שפנה לנציבות, חברת החשמל סיפקה את המסמך הדרוש תוך זמן קצר, וההליך מול רשות המיסים התבצע.
דוגמה נוספת הגיעה מנהריה. תושבת העיר הלינה ב"הקו החם" של הנציבות על היעדר מיגון במתחם משחקים פעיל. בעקבות פניית הנציבות, התקיים סיור ביטחוני במקום, ובתוך ימים הוצבה מיגונית במקום.
איך מגישים תלונה לנציבות תלונות הציבור?
לנציבות תלונות הציבור במשרד מבקר המדינה ניתן להגיש תלונות במגוון רחב של תחומים מול גופים ציבוריים – בהם משרדי ממשלה, רשויות מקומיות, ביטוח לאומי, שירות התעסוקה, חברות ממשלתיות ומוסדות מדינה – ובפרט במצבים שבהם האזרחים חווים קושי לממש את זכויותיהם או לקבל שירותים ציבוריים כנדרש.
נתקלתם בבעיה מול גוף ציבורי בישראל? נציבות תלונות הציבור כאן וזמינה למענכם. ניתן להגיש תלונה באופן מקוון, דרך האתר הרשמי של משרד מבקר המדינה: https://complaint.mevaker.gov.il
נציבות תלונות הציבור במשרד מבקר המדינה מחדשת בימים אלה את פעילותו של הקו החם – המוקד הטלפוני המיועד למי שמתקשים לממש את זכויותיהם וזקוקים לסיוע מול הגופים הציבוריים בעקבות מצב החירום.
הקו החם פועל בימים א'-ה', בין השעות 08:00 ל-17:00, בטלפון שמספרו 02-6665199 ובווטסאפ שמספרו 050-3995422.