טיפול בהתמכרויות
Credit: Pixabay.com

כאשר מדברים על התמכרויות, חשוב לזכור כי ישנם שתי קבוצות המאופיינות בתכונות שונות- מחד, התמכרות לחומרים ממכרים (כגון אלכוהול, קנביס, תרופות מרשם ואפילו ניקוטין), ומאידך, קיימות התנהגויות הנחשבות כבעלות פוטנציאל "התמכרותי" (כדוגמת ההימורים או משחקי מחשב). בשני הסוגים מתנסים אנשים רבים במהלך חייהם, ועושים זאת מתוך בחירתם החופשית והמודעת. על אף שלא כל מי שמתנסה בשימוש בחומרים או מבצע את ההתנהגויות הללו, יפתח בהכרח התמכרות אליהם ויזדקק לקבלת טיפול בהתמכרויות. קיים קושי רב בניבוי תגובתו של האדם המסוים להתנהגות או לשימוש בחומר ספציפי, כמו גם בזיהוי הפוטנציאל לפיתוח ההתמכרות.

טיפול בהתמכרויות

התמכרויות והנטייה להן מבוססות על שילוב בין גורמים גנטיים, גורמים סביבתיים וגורמים התפתחותיים, שחוברים יחדיו ומשפיעים על הסיכונים להתמכרות. ככל שישנם אצל אדם מסוים גורמים רבים לסיכון, עולה הסיכון שלו להתמכרות בהתאם. ההתמכרות הינה דפוס התנהגותי המתייחס לשימוש המופרז בחומר או לעיסוק הכפייתי בהתנהגות מסוימת, שבהם מפתח האדם המכור תלות. בכוחה של תלות זו לפגוע בתפקודיו הרגשיים, הקוגניטיביים, החברתיים, הזוגיים, המשפחתיים, האקדמיים והתעסוקתיים. התמכרות חמורה אשר דורשת טיפול בהתמכרויות מאופיינת אף בהתמדתו של המכור בהתנהגותו ההרסנית חרף השלכותיה המזיקות, בטווח הקצר וגם בטווח הארוך. אם אתם מייחסים את הצורך בקבלת טיפול להתמכרויות רק לשימוש בסמים קשים (כדוגמת קוקאין, הירואין, קריסטל מת' וכדומה) או להתנהגויות, שלכאורה, מלכתחילה, מסווגות כ"פסולות", תנו לנו להפתיע אתכם – אפשר להתמכר גם לשתיית קפה, לאכילת שוקולד, לשימוש במכשיר הטלפון הנייד, לגלישה ברשת, לפורנוגרפיה ועוד.

אבל בין שימוש מבוקר והתנהגות נורמטיבית לבין התמכרות חמורה, קיימים שני גורמים מבדלים – תסמיני גמילה ורמת הסבילות. סבילות, פירושה כי המכור יצטרך להגדיל את כמויות החומר או את תדירות ההתנהגות על מנת להגיע להשפעה המקורית שאותה חש בתחילה. תסמיני הגמילה הינם פועל יוצא של התלות הפיזיולוגית והפסיכולוגית של האדם בגורם הממכר, כך שהופעתם מעידה על הצורך בקבלת טיפול.

טיפול בהתמכרות – כיצד מתחילים?

חושדים שפתיחתם תלות בחומר ממכר או בדפוס התנהגות הרסני? גיליתם שבן משפחה או אדם אהוב סובל מהתמכרות? פנו לאחד לאחד – מרכז גמילה מסמים ואלכוהול וקבלו ייעוץ ראשוני וטיפול מעמיק ויעיל להתמכרות שעימה אתם מתמודדים.

השאר תגובה

Please enter your comment!
Please enter your name here