תעשייה צומחת, תחרות גדולה והשקעות של מיליארדים מצד סין הפכו אותה לשחקנית מרכזית בענף הרכב החשמלי, תחרות שבכל העולם וגם בישראל נהנים ממנה. לא סתם העתיד החשמלי נראה מבטיח והפעם זו לא קלישאה.
בשנים האחרונות אנו רואים יותר רכבים חשמליים על הכביש כחלק מהשינוי שחל בעולם התחבורה. השינוי הזה מתבקש לנוכח מצבה העגום של הסביבה וזיהום האוויר הגבוה. רכבים חשמליים שלא מזהמים ולא מרעישים משפרים את המצב ולכן הביקוש אליהם עולה בכל שנה, כך עולה מנתוני מכירות עולמיים.
יצרניות הרכב הגדולות שינו את דפוסי החשיבה שלהן ובמקום להתמקד ברכבים המונעים על ידי דלק, הן החלו לייצר יותר רכבים חשמליים. בחזון של החברות הללו, בעוד כמה שנים יהיו על הכביש רק רכבים מהסוג הזה. אכן, מדובר בלא פחות ממהפכה תחבורתית והיא מתרחשת בשנים האחרונות בכל העולם.
אחת היצרניות הגדולות של רכבים חשמליים היא סין, שם נמצא שוק נרחב של רכבים חשמליים. זאת מגמה של השנים האחרונות וגם יד מכוונת מצד הממשלה הסינית שנתנה עדיפות לתחבורה לא מזהמת, גם בתקציבים ותמריצים לחברות וגם בהשקעות בתשתית טעינה חשמלית. המטרה של הממשל הסיני היא לעקוף את התעשיות בשאר העולם ולהוביל את המהפכה החשמלית.
יצרניות סיניות רבות נמצאות בהליכי ייצור מסיבי של רכב חשמלי וישנן חברות רכב חדשות שקמות כל הזמן. ברחבי סין נפתחים מפעלי ענק חדשים והכמות שלהם שווה לזו שבשאר העולם ביחד. מדובר בהשקעות של מיליארדים שגויסו דרך משקיעים והשלטון המקומי כשהאמונה של היצרניות הללו היא שבעזרת רצון וסבלנות הם יגיעו רחוק בתעשייה המקומית והעולמית.
לפי התחזיות, סין הולכת להוביל את השוק ותייצר יותר משמונה מיליון רכבים חשמליים עד שנת 2028. לעומתה, באירופה מדובר על קרוב לשישה מיליון רכבים כאלה ובארצות הברית המספרים נמוכים יותר ומדובר רק בכמיליון וחצי רכבים. רק לאחרונה הנשיא ביידן התייחס לנושא והזהיר שארצות הברית נמצאת מאחורי סין ושצריך להדביק את הקצב בייצור רכבים חשמליים.
כשיש ביקוש רב לרכבים חשמליים בעולם אך כושר הייצור באירופה וארצות הברית נמוך יותר, סין מנצלת את הפתח ומנסה להכניס רגל, או יותר נכון, את כל הגוף. המטרה הסינית היא לשלוט בשוק הרכבים הזה ולהתפרס בכמה שיותר מדינות.
יחד עם זאת, לא מדובר בהשתלטות על העולם. עם כל הכבוד לרכב הסיני, עדיין מדובר בנתח קטן מהשוק המקומי במדינות שהיא שואפת להיכנס אליהן. באירופה, מדובר על בערך שלושה אחוזים מהשוק החשמלי. בנוסף, צריך לזכור שיש חברות עולמיות שנכנסות לשוק הסיני. למשל, חברת טסלה או פולקסווגן שאף פתחו מפעלים משלהן בסין ומייצרות שם את הרכבים שלהן לשוק המקומי.
אירופה, ארצות הברית וסין הן השחקניות המרכזיות בייצור רכב חשמלי והתחרות ביניהן טובה לכולנו. למה הכוונה? אם ניקח לדוגמא את הסוללות לרכבים החשמליים, נראה שמחירי הסוללות ירדו בעשור האחרון בתשעים אחוזים. כתוצאה מכך, מחירי הרכבים עצמם ירדו משמעותית מאחר שסוללה היא רכיב מאוד משמעותי ברכב. בנוסף, היצרניות השונות בנו מערכי פיתוח וייצור מתקדמים מאוד והתחרות ביניהן גרמה לשיפור בטווח הנסיעה של הרכבים, הוזלה של המחירים ופיתוח נרחב של תשתיות טעינה בכל העולם.
לכל זה יש השלכות גם על השוק הישראלי, שזה אומר שיש בארץ יותר רכבים חשמליים, יותר דגמים של כל החברות המובילות ומחירים נמוכים יותר. כמו בשאר העולם, גם אצלנו יש מגמת עלייה ברכישת רכבים חשמליים, בייחוד עכשיו כשטסלה החלה למכור את הרכבים שלה כאן.
מה יקרה בשנים הקרובות? יותר רכבים חשמליים בכבישי ארצנו, מחירים נמוכים יותר ותרומה לאיכות הסביבה באופן ישיר. ישראל הצטרפה למרוץ החשמלי העולמי והמגמה היא להתפתח בכיוון. אמנם ייקח קצת זמן להדביק את הקצב, אבל בסופו של דבר נרוויח עתיד תחבורתי ונקי יותר לכולנו.