בקר | צילום: סטודיו עמקים

משנה לשנה עולה בצורה עקבית צריכת הבשר בישראל וכך גם דרישות הצרכן לאיכות הבשר, אשר מודע יותר לסוגי הנתחים ומעריך יותר בשר טרי מקומי. בשנת הקורונה עלה הביקוש לבשר בעשרות אחוזים וכן ניכר, כי הצרכן הישראלי מקפיד יותר על טיב הבשר אותו הוא צורך ודואג לבדוק מהיכן מגיע הבשר ומעדיף בשר בקר תוצרת הארץ, מאשר בשר בקר מייבוא. ענף הבקר לבשר, המבוסס ברובו על מרעה, שומר על כעשרה אחוז מהשטחים הפתוחים של מדינת ישראל.

 

מתברר שהישראלים אוהבים בשר. צריכת הבקר בישראל היא הרביעית בעולם, לפי נתוני ה-  .OECD במקום הראשון, כצפוי, מובילה ארגנטינה עם צריכה שנתית ממוצעת של 38 ק"ג בשר לנפש, אחריה ארה"ב עם 26.3 ק"ג לנפש ובמקום השלישי ברזיל עם 25.2 ק"ג. הממוצע העולמי הוא 6.4 ק"ג בשר לנפש בלבד, כשליש מהממוצע בישראל. ממוצע הצריכה של בשר בקר בישראל (טרי וקפוא) עומד על כ-18 ק"ג לנפש. הישראלים צרכו כ-164 אלף טון בשר בשנה האחרונה, כאשר בתקופת הקורונה עלתה הצריכה ב 7%.

 

קבוצת 'צמח תערובות', ממפעלי עמק הירדן, אחד משלושת המפעלים הגדולים בישראל לייצור מזון לבעלי חיים, הגבירו החל משבועיים לפני פסח ועד ליום העצמאות, את קצב העבודה ותגברו בכוח האדם בכל משמרת, כמו גם תוספת משלוחי המשאיות, בכדי לעמוד בביקוש למזון מוגש, תערובות מזינות ובריאות, עבור עדרי הבקר לבשר, לקראת חג הפסח ויום העצמאות.

דני ברץ מנהל שיווק צמח תערובות | צילום: ליאור פוזניאק

דני ברץ, מנהל השיווק בצמח תערובות אומר, כי החל מכמה שבועות לפני פסח ועד יום העצמאות, באופן רציף, נרשמת עלייה בביקוש הצרכנים של 65% לבשר לבקר ברשתות השיווק בישראל, ביחס לממוצע כמות הבשר הנמכרת בשגרה ולכן במקביל מגבירים את ייצור התערובות במפעל למזון לבקר במרעה ולפרות הרפת. "מאחר ורוב התושבים נשארו בארץ, קיימת דרישה גבוהה מהרגיל לבשר בקר לחגים. נוסף על כך, השנה גם חודש הרמדאן יוצא בסמיכות לתקופה העמוסה, כך שהביקושים גדולים אף יותר. בשבועות שלפני פסח הגברנו את כמות ייצור המזון ואת כוח האדם במשמרות, על מנת לעמוד בביקוש הגבוה ולספק את המזון האיכותי למגדלים והמשקים ולעמוד בדרישה" מציין ברץ.

 

יצחק טל, סמנכ"ל התפעול של 'צמח תערובות' אומר: "העובדים במפעל פועלים בשעות חריגות ובמרץ רב, על מנת שלא יחסר מזון ללקוחות במשקים השונים. אנו עומדים על תפוקה חודשית של 24,000 טון. ייצור התערובות עומד על מעל 1000 טון ביום, לעומת 900 טון בימים של שגרה. לשם כך מתוגברות גם הובלות המזון למעל 40 הובלות ביום, לעומת 25 הובלות בימים רגילים" אומר טל.

 

איתי זיו, מנכ"ל "מרעה גולן" אומר, כי לצערו רק 3% מכמות בשר הבקר בישראל, הינו מעדרים הנולדים וגדלים בארץ. "מרעה גולן" עומדת בדרישות הגידול המחמירות של תו האיכות "חי בריא" על פי פרוטוקולים מוקפדים, דאגה לרווחת הבקר כוללת מזון משובח ובריא ותנאים אופטימליים לגידול. "בשנה האחרונה גדלה צריכת המזון למשקי הבית בישראל, כמו גם צריכת בשר בקר ואני שמח על המודעות הגוברת של הצרכן הישראלי לצריכת בשר בקר טרי ומובחר שנולד וגדל ברמת הגולן ומפוקח ונבדק לאורך השרשרת. אנחנו מספקים לצרכן גם מעקב וחשיפה מלאה הכולל אופן גידול הבקר שלנו, עם נתונים היכן גדל הבקר, באיזה משק טופח ובדיקות DNA שמוודאות שאכן הנתח שמגיע לצלחת מקורו בבקר של "מרעה גולן". כלל העגלים שלנו נולדו וגדלו ברמת הגולן. ישנם צרכנים המוכנים לשלם עבור צורה זו של גידול מוקפד ועקיבות

 

 

מפורטת של מקור הבשר" אומר זיו ומציין, כי לצערו בשנה שעברה עד ינואר, כבר יובאו כ- 40 אלף ראשי בקר בהובלות ימיות והשנה רק מינואר עד מרץ יובאו כבר כ- 60 אלף ראשי בקר. "על הממשלה החדשה שתקום, לווסת את ייבוא הבקר ולתמוך במגדלי הבקר בישראל, כך שניתן יהיה להנגיש לצרכן הישראלי בשר בקר משובח ובריא, תוצרת הארץ ולא לגרום לצרכנים הישראלים לאכול בשר בקר ממקורות לא ידועים, ללא מעקב וללא מידע הולם למקור הבשר, אומר זיו.

 

על פי נתוני משרד החקלאות, רוב הבשר הטרי מקורו בעגלים חיים המיובאים לישראל ומחו"ל חלה עלייה במגמת יבוא בשר טרי ומצונן מחו"ל, כך שרק במהלך 2019 חלה עלייה של כ-34% ביחס לשנה הקודמת לה. במהלך 4 השנים האחרונות עלו כמויות היבוא בהדרגה: במהלך שנת 2015, הובאו 1,550 טון; במהלך שנת 2016, הובאו 6,400 טון; במהלך שנת 2017, הובאו לישראל 10,200 טון; בשנת 2018 עלתה כמות היבוא ל- 13,700 טון; ובשנת 2019 עלתה ל-18,300 טון; לעומת זאת, בשנת 2020 הובאו כ-15,500 טונות. ירידה זו נובעת ככל הנראה תוצאה של הסגרים של הקורונה והפגיעה של הקורונה בשוק המוסדי.

 

חברת 'צמח תערובות'– בעלת המוניטין לייצור מזון לבעלי חיים מהגדולים בארץ, בבעלות 47 קיבוצים ומושבים בצפון, עומדת על היקף ייצור של 260 אלף טון תערובות בשנה. לצד הפעילות השוטפת בייצור מזון איכותי לבעלי חיים, מקדם המפעל בשנים האחרונות כיווני מחקר, פיתוח וייצור חדשניים במעבדות המו"פ שהוקמו במפעל וכן פעילות לרכישת מספר חברות בת, על מנת לשדרג את המעורבות המקצועית בשרשרת הייצור במשקים, בהיותו מרכז ידע מקצועי עבור חקלאי העמקים והגולן מזה למעלה מחמישים שנה. צמח תערובות מספק מזון גם לעדרי הבקר לבשר של הבוקרים השותפים באגודת "מרעה גולן".

 

אגודת "מרעה גולן"– אגודה חקלאית שיתופית, בה חברים 13מגדלי בקר מהגולן, בהם משקים שיתופיים גדולים כמו מרום גולן, אורטל, מבוא חמה, שמיר ומגדלים פרטיים קטנים. מהות אגודת "מרעה גולן" הינה ייצוג האינטרסים של מגדלי בעלי חיים במרעה, כגוף אחד מול מוסדות, גופים שונים ומרכזי מזון. אגודת "מרעה גולן" מנהלת את כל שרשרת הערך משלבי הגידול ועד לצלחת של ילדיכם בבית, משווקת ישירות לאטליזים, מסעדות ולקוחות פרטיים ופועלת על פי הפרוטוקולים המחמירים של תו איכות "חי בריא", בגידול בריא ומוסרי של מזון מהחי.

השאר תגובה

Please enter your comment!
Please enter your name here