דרך מים למניעת שטפונות סמוך לקיבוץ כינרת צילום אבי אריש לרשות ניקוז ונחלים כינרת

פתרון ניקוז מורכב למניעת ההצפות הקשות בקיבוץ כינרת שנמשכו שנים רבות בחורף- בשל נגר שיטפוני מרמת פוריה על ידי משרד החקלאות, מועצה אזורית עמק הירדן ורשות ניקוז ונחלים כינרת.

דרך מים למניעת שטפונות סמוך לקיבוץ כינרת צילום אבי אריש לרשות ניקוז ונחלים כינרת

עם בוא החורף ותחזית סוף השבוע למזג אוויר סוער, ולאחר מספר חודשי עבודה, השלימה בימים אלו רשות ניקוז ונחלים כינרת את פרויקט תעלת הגנה שתספק פתרון כולל לבעיית ההצפות בקיבוץ כינרת.

הפרויקט בו הושקעו כ-1.4 מיליון שקל במימון משרד החקלאות, המועצה האזורית עמק הירדן ורשות ניקוז ונחלים כינרת, נועד למנוע את ההצפות החוזרות ונשנות שפגעו לאורך השנים בשטחי מגורי הקיבוץ, הרפת ובשטחי הלולים שבדרום הקיבוץ.

הפרויקט מגיע בעיתוי קריטי, עקב מספר תוכניות סטטוטוריות לבנייה שאושרו באזור, ביניהן תוכנית בנייה מאסיבית בפורייה-כפר עבודה, הכוללת הקמת בניינים מדורגים במסגרת מחיר למשתכן. הבנייה החדשה צפויה להגביר משמעותית את כמות הנגר העילי באזור, מה שהיה עלול להחמיר את בעיית ההצפות בקיבוץ ללא הפתרון ההנדסי המקיף.

אושרי ילוז, מהנדס רשות ניקוז ונחלים כינרת, אומר כי במסגרת הפרויקט הוסדרה תעלת הגנה באורך כ-2 ק"מ, שתקלוט את מי הנגר הזורמים מרכס פורייה, ותוביל אותם ישירות לנהר הירדן, תוך עקיפת שטחי הקיבוץ. תוואי התעלה מתחיל מצפון-מערב לקיבוץ, בסמוך לכביש 767, ומסתיים בנקודת המוצא לירדן, צפונית למט"ש (מכון טיהור שפכים) ביתניה.

דרך מים למניעת שטפונות סמוך לקיבוץ כינרת צילום אבי אריש לרשות ניקוז ונחלים כינרת

כמו כן, הוקם מעבר אירי חדש ורחב במיוחד, בתיאום עם חברת מקורות, המאפשר את חציית המוביל המלוח בבטיחות מרבית. הפרויקט כולל גם שיקום אקולוגי ונופי מקיף לאורך התוואי, ניקוי פסולת וסחף מערוצי הזרימה הטבעיים, והסדרת חסמי זרימה שהצטברו במשך השנים. בנוסף, בוצעו עבודות להסדרת חציית תשתיות קיימות, כולל קווי גז והמוביל המלוח, תוך הקפדה על בטיחות ושמירה על רציפות בזרימת ערוץ הנחל.

התכנון המורכב התמודד עם אתגרים רבים בשטח, כולל שיפועי קרקע תלולים של עד 25%, מערכות תשתית קיימות, מתחמי לולים, דרכים חקלאיות ושטחי בינוי. כדי להתגבר על האתגרים, שולבו בפרויקט פתרונות הנדסיים יצירתיים, כמו דרכי מים המשמשות בו-זמנית כמובלי ניקוז וכצירי תנועה לכלי רכב.

חלק מרכזי בפרויקט שתוכנן על ידי חברת ליגמ פרויקטים סביבתיים הינו הקמת שלושה אזורי ויסות נגר לאורך התוואי, שיסייעו בהפחתת עוצמת זרימת המים ויצמצמו את הסיכון להצפות. אזורי הוויסות כוללים מתקני איגום ומערכת טרסות נופיות אשר ישמשו כקירות איגום, המשתלבים בנוף הטבעי של האזור.

השאר תגובה

Please enter your comment!
Please enter your name here