קרדיט: Photo by Girl with red hat on Unsplash

ישנם ילדים הנולדים עם תופעה מולדת של לשון קשורה שבה קרום דק המחבר את הלשון לתחתית או לרצפת הפה (פרנולום) קצר או הדוק יתר על המידה.

התופעה, המכונה גם אנקילוגלוסיה, היא מצב יחסית שכיח ועל אף שאינה מסכנת, הרי שהיא עשויה להציב אתגרים מסוימים.
למשל, להגביל את תנועתיות האיבר ולהשפיע על תפקודו התקין וגם על הדיבור ולהוביל אפילו לעיכוב שפתי או לדיבור לא ברור, גמגום, קושי בפעולת ההנקה, ליקויים בצלילים מסוימים במהלך הדיבור וכן קשיי בליעה ונשימה מהפה וכדומה.
ההשפעה של לשון קשורה משתנה מאדם אחד לאדם אחר ובעוד אצל אחד היא יכולה להיות מזערית, הרי אצל האחר היא תשפיע באופן משמעותי על הדיבור, האכילה ואפילו על התפתחות הפנים.
ישנם גם מי שמדווחים על בעיות של היגיינת הפה ועל השלכות שקשורות להשפעת הלשון לרבות מגבלות הדיבור על הדימוי העצמי ועל אינטראקציה חברתית.

סימנים המעידים על קשר בלשון

ברוב המקרים, נהוג לאבחן תופעה של לשון קשורה כבר אצל תינוקות בגלל קושי ביניקה או באכילה, אך לעיתים לא מאבחנים או שלא מטפלים והתופעה ממשיכה לגילאים מבוגרים יותר.
הסימנים שמעידים על קשר בלשון יכולים, כאמור, להשתנות מאחד לשני ולרוב באים לידי ביטוי בקושי להוציא החוצה את הלשון מעבר לשפתיים או להרימה לכיוון גג הפה. מראה של לשון מחורצת או שצורתה לב וקשיים בביצוע תנועות לשון מסוימות שנחוצות לצרכי בליעה או אכילה של מזונות מסוימים וקשיים לנגן בכלי נשיפה מסוימים.

ברוב המקרים, רבים מחליטים לבצע את הפרוצדורה של התרת לשון קשורה כבר בגיל ינקות, כיוון שבגיל ינקות ניתן לבצע הליך המכונה פרנקטומיה אשר במסגרתו מנתקים או מרחיבים את הרצועה של הרקמה שיוצרת את המגבלה ומאפשרים כך תנועתיות חופשית יותר של הלשון.
בגיל צעיר ההליך פשוט ומצריך חיתוך עדין של הפרנולום במספריים סטריליות לרוב ללא הרדמה וגם ההחלמה מהירה וההליך מבוצע במשרד הרופא או במרפאה.

אולם, בגיל מבוגר, תופעה של לשון קשורה כבר דורשת התייחסות מיוחדת וטכניקות מתקדמות על מנת לאפשר תנועתיות של הלשון וכן איכות חיים טובה יותר כמו גם הקלה על הנשימה במיוחד אם התעוררו קשיי נשימה או קושי באכילה ובדיבור.

איך מטפלים בלשון קשורה בגיל מתקדם?

ביצוע של טכניקות לשחרור לשון קשורה בגיל בוגר כרוך בחתך לשחרור הרקמה ההדוקה ועשוי לכלול התערבות כירורגית כדי לקדם תפקוד תקין של הפה. לרוב כולל שימוש בלייזר ובחוטי תפירה נמסים.
הליך הלייזר למעשה פולט קרן אור מרוכזת המאפשרת לבצע חתכים מבוקרים ומדויקים לחיתוך הרקמה ואיטום כלי הדם תוך כדי תנועה למזעור הדימום ולהפחתת הסיכון לזיהום. ניתן לכוון לרקמה הדרושה בצורה מדויקת, להפחית אי נוחות במהלך ואחרי ההליך ולהביא לזמן החלמה מהיר יותר.

לא להתפשר על מומחים בתחום

בכל אופן, חשוב לגשת לביצוע ההליך למומחים בתחום, שיודעים לבצע פרנקטומיה בגילאים מבוגרים, זאת על מנת לצמצם תופעות לוואי ואי נוחות ולהשיג תוצאות מיטביות. כדאי לחפש מרפאה מקצועית שגם תספק סביבה נעימה ותשתמש בטכנולוגיות המתקדמות ביותר בתחום.
לעיתים לאחר הפרוצדורה יהיה צורך להתאים את תפקודי הפה והדיבור בליווי של קלינאי תקשורת על מנת לשפר את המיומנויות המוטוריות ואת בהירות הדיבור.
במקרים מסוימים, ההמלצה תהיה גם על טיפול יישור שיניים לטיפול בבעיות בשיניים או בשלד שנגרמו מהמצב של קשירת הלשון. לאחר מכן יהיה צורך לבצע תרגילי לשון עדינים ולשמור על היגיינת פה טובה למניעת סיבוכים.

השאר תגובה

Please enter your comment!
Please enter your name here