תנופת הבנייה בישראל בעשור האחרון מקבלת חיזוק כאשר בודקים את הנתונים בשטח: מניתוח שמתבסס על נתוני הלמ
יור ארגון קבלני הצפון אלון רחמיאן

כ-5,000 דירות נבנו בעפולה בעשור הנוכחי – שיאנית בבניית דירות 5 חדרים

תנופת הבנייה בישראל בעשור האחרון מקבלת חיזוק כאשר בודקים את הנתונים בשטח: מניתוח שמתבסס על נתוני הלמ"ס עולה כי בעשור האחרון נבנו בישראל כחצי מיליון דירות, 30% יותר ממספר הדירות שנבנו בעשור הקודם. כ-5,000 בלבד מתוכן נבנו בעפולה.

כאשר בודקים את מספר צמודי הקרקע שנבנו בעשור האחרון ניכר שעיקר הבנייה בישראל מתמקדת דווקא בהן –150 אלף יחידות דיור צמודות קרקע שהן 30% מסך כל יחידות הדיור נבנו במהלך העשור הנוכחי. בהתאם לנתונים בעפולה נבנו 669 דירות צמודות קרקע.

לדברי יו"ר ארגון קבלני הצפון, אלון רחמיאן, "לצד ההיצע הגדול שנבנה בעשור האחרון, דווקא הביקושים בעפולה קטנו משמעותית. במלים אחרות – בנו יותר ממה שצריך. לטעמי, מחיר למשתכן עשה לא טוב לפריפריה ובפרט לעפולה, שכן נבנו מאות יחידות דיור במחיר למשתכן באופן לא פרופורציונלי לכמות הרוכשים. כמו כן אני סבור כי מחיר למשתכן הפריע לרכישה העתידית של דירות לא במחיר למשתכן. קבלנים בנו דירות אך לא נשאר מי שיקנה אותן. למעשה הופר כאן איזשהו איזון טבעי בשוק. עם זאת, ניתן לומר בעדינות שבחצי השנה האחרונה התמונה קצת מתחילה להתאזן מחדש וניתן לראות סנוניות של רוכשים אל חזרה שוק הדירות. חשוב לציין כי לצד הבנייה למגורים, בעפולה יש פריחה של בניית מסחר ובנייני משרדים. אני מאמין שכך צריכה להיראות עיר שהיא בירת העמק".

רחמיאן התייחס בנוסף לנתונים של צמודי הקרקע. "עתודות הקרקע בארץ ובפרט במרכז הארץ הן משאב מוגבל, במיוחד שצריך להביא בחשבון גם את השטחים הירוקים, להם חייבים להשאיר קרקעות. לכן הדרך היחידה לבנות לטווח ארוך ולהגדיל את היצע הדירות במרכז הארץ היא באמצעות קידום ועידוד פרויקטים הנבנים לגובה".

ניתוח הנתונים בדק גם מה הן הדירות הפופולאריות ביותר שנבנו בעשור האחרון לפי מספר חדרים, מסתבר ש-40% מהדירות שנבנו בישראל היו בנות 4 חדרים שהן כ-200 אלף דירות בסך הכל. שיעור דירות בנות 5 חדרים במדינה עמד על 28% בלבד, בעפולה לעומת זאת דווקא מרבית הדירות היו בגודל הזה והיוו 55% מכלל הדירות שנבנו בעיר בתוך עשור.

השאר תגובה

Please enter your comment!
Please enter your name here