צילום של שיר הספרי: יח"צ לימור כרסנטי

עיר משגשגת תיירות צפויה להתפתח בשנים הקרובות בתחומי תעסוקה ונדל"ן
ממתגת הערים והנדל"ן "שיר בעיר"- עו"ד שיר הספרי

 

צפת עברה כמה מהפכות בשנה האחרונה בתרבות, חינוך, פיתוח תשתיות וכבישים, חיי הפנאי, הספורט ובתחומים רבים נוספים. הושקו פסטיבלים חדשים, לצד הצגות מובילות בחנוכה, הקמת איצטדיון, חיזוק מערך החינוך וצמצום הפערים.

צפת נמנית כאחת מ"ארבע ערי הקודש" שבהן התרכזו מרבית בני היישוב הישן, מסוף ימי הביניים ועד סוף המאה ה-19. נחשבת לבירת הגליל העליון, ושוכנת באזור הררי בחלקו המזרחי של הגליל. העיר ממוקמת על פסגות ההרים צפת וכנען וצופה אל ימת הכנרת מדרום מזרח ואל רכס הרי מירון במערב. גובה רוב העיר כ-850–900 מטר, אך היא כוללת גם את שכונת נוף כנרת שגובהה כ-500 מטר.
בעיר מתגוררים כ-40,000 תושבים (מקום 59 בדירוג רשויות מקומיות בישראל). האוכלוסייה גדלה בקצב גידול שנתי של ‎1.1%‏.

לראש העיר הראשון התמנה הרב משה פדהצור (פודהורצר), בן למשפחה ותיקה שהגיעה לצפת עוד בימי האר"י, ומי שעמד בראש הקהילה היהודית בצפת משנות ה-30 והיה אחראי לכך שהעיר לא פונתה בפרעות 1936 ולפני מלחמת השחרור, כפי שדרשו השלטונות הבריטיים. אחד ממפעליו הבולטים כראש עיר היה הקמת קריית האמנים צפת שמשכה אליה את מיטב האמנים הישראלים בשנות ה-50 וה-60 ומיתגה את העיר כמרכז לאמנות הישראלית והיהודית.
בשנת 2011 הוקמה בעיר פקולטה לרפואה שהיא שלוחה של אוניברסיטת בר-אילן. צפת נבחרה על מנת לעודד את פיתוח העיר ויצירת מקומות עבודה חדשים.
באפריל 2020 אושר פרויקט להרחבת הקמפוס לרפואה, על פי התכנון שטח הקמפוס יגדל ל-32 דונם, יוקמו כ10 מבני מחקר ומעבדות והקמת חיבור מעל רחוב באזור הפקולטה שמטרתו היא בין חלקי הקמפוס

בזכות אקלימה ונופיה הפכה צפת לעיר תיירות, המושכת אליה תיירות פנים וחוץ בעיקר בעתות הקיץ. משנות ה-50 פרח בצפת רובע אמנים, שנודע כקריית האמנים צפת על גבול הרובע היהודי ההיסטורי. קריית האמנים, ממוקמת במה שהיה הרובע הערבי לפני 1948, דרומית לרובע היהודי העתיק (או רובע בתי הכנסת), מכיל מספר גדול של גלריות וסדנאות המנוהלות על ידי אמנים ומוכרי אמנות בודדים. כמה גלריות ומוזיאונים מתפקדים בבתיהם של אמני צפת (בית קסטל, מוזיאון פרנקל פרנל). "התערוכה הכללית" מציגה מספר אמנים מייצגים שונים בעבר ובהווה, ושוכנת במסגד (1902), הידוע בכינויו "מסגד השוק".

מועדון מילוא שימש מקום הכינוס של חברי הקריה שמנו ציירים, פסלים וסופרים. עם הציירים נמנו משה קסטל, משה רביב, יעקב מיטלר, אריה מרזר, מרדכי אבניאל, שמשון הולצמן, הירש שיליס, דוד לבקובסקי, ציונה תג'ר, מרדכי לבנון, רחל שביט, יצחק פרנקל ועוד. עם הפסלים נמנה משה ציפר (כיום מוזיאון), ועם הסופרים נמנו יהושע בר יוסף ושושנה שרירא.

כיום יש בעיר מספר מפעלי תעשייה, אולם היא עדיין מתקיימת בעיקר על נופש ותיירות. מוקדי התיירות המרכזיים נמצאים בעיר העתיקה בצפת והם כוללים בתי כנסת עתיקים, גלריות אומנים בקרית האומנים, מפעל נרות צפת, מחלבת המאירי וקדוש, המייצרות גבינה צפתית, ומוזיאון בית המאירי.
בשבתות רבים מן האורחים פוקדים את בתי הכנסת בעיר העתיקה. בחודשי החורף לאחר תפילת השבת נערכת "שירת הבקשות" בחלק מבתי הכנסת בעיר.
מאז שנת 1987 מתקיים בעיר בימי הקיץ פסטיבל הכליזמרים בצפת, ובו מגיעים לעיר אלפי מבקרים הנהנים מימים של מוזיקה יהודית. הפסטיבל מתקיים על מספר במות בסמטאות של העיר צפת והוא מתפרס על כשלושה ימים. המופעים פתוחים לקהל הרחב ללא תשלום.

כמקום מגוריו של האר"י ורבי חיים ויטאל מגדולי הקבלה מושכת העיר גם רבים המתעניינים בלימודי הקבלה והיא נחשבת כמרכז עולמי למיסטיקה וקבלה, שרגא ברג נקבר בבית העלמין בעיר וקברו מושך אף הוא מבקרים רבים.

במקום הגבוה ביותר בעיר ובמרכזה, סביב שרידי "מצודת צפת" הוקם "גן המצודה" שתוכנן בשלהי תקופת המנדט הבריטי, על ידי אדריכל הגנים שלמה אורן ויינברג, הגן משתרע על כל השטח העתיק של מצודת העיר, ומשמש דוגמה לתכנון גן רב שכבתי הלוקח בחשבון את הארכאולוגיה, ההיסטוריה, הנוף, הצמחייה והמבקרים. בפסגת הגן מוצבת אנדרטה לזכר הלוחמים בקרבות על צפת בתש"ח. בחורף 1991- 1992 נפגעו קשה עצי האורן בגן.

צפת העתיקה היא מבוך סימטאות כחולות, חצרות אבן חבויות, בתי כנסת עתיקים, בית קברות רוחש חיים, ובעיקר עיר שטופת קסם.

בצפת קיימים מספר מלונות: רשת מלונות דן פתחה מחדש את מלון רות וישרוטל שחידשה ורעננה את מלון מצפה הימים, מלון כנען ספא, מלון מרכזי, עשרות חדרי אירוח וצימרים ייחודיים לצד מסעדות, בתי קפה וקולינאריה משובחת.

בתוך 3 שנים יוקמו בתי מלון:

בית מלון היסטורי יקום לתחייה וייפתח בתוך שנה ועל הדרך יעבור מהפך בהשקעה של 30 מיליון שקל, ועל 60 דונם נוספים יוקמו 2 בתי מלון ומאות חדרי אירוח חדשים.
במקביל, מקדמת עיריית צפת את פרויקט פיתוח ציר התיירות הראשי של העיר, בכניסה לעיר העתיקה עם אתר ארכיאולוגי, תצפיות נוף, נקודות הורדה לתיירים, מסלולי תיירות ועוד.
ראש עיריית צפת שוקי אוחנה מדגיש "במשך שנים רבות צפת הייתה עיר תיירות מרכזית ומובילה. לצערי, ב-20 השנים האחרונות המצב השתנה וכעת אנו עמלים להחזיר עטרה ליושנה. הביקוש ללינה בצפת עלה בשנתיים האחרונות בעשרות אחוזים, ולא פעם העיר הייתה בתפוסה של 100%. כעת, עם הקמת המלונות החדשים לצד אלו הקיימים, הצימרים ווילות האירוח יינתן מענה רחב יותר לנופשים הרבים הפוקדים את העיר"

עליית מחירי הנדל"ן לא פסחה על צפת ויחד איתה הגיעו גם משקיעים ויזמים פרטיים שהבינו את הפוטנציאל הטמון בעיר הייחודית. בעיר העתיקה מתבצעת בשנים האחרונות תנופת שיקום בתים ושימור המבנים והמרקם העתיק של העיר.

בעיר המתחדשת-מתפתחת, צפת, מקימים שכונה חדשה, עם 6,700 יחידות דיור. שכונת "מצפה ימים" תהיה ירוקה וצעירה, עם נוף מרהיב ואקלים ייחודי. עם פארקים, מוסדות חינוך ועוד. במקביל משווקים 200 דונם לתעשייה, ועשרות דונמים למסחר, להקמת "פארק תעשיות צפת".

צפת מורכבת משש יחידות מבניות עיקריות: העיר העתיקה, שכונת כנען, שכונת קריית שרה, שכונת רמת רזים, שכונת נוף כנרת, השוכנת במורדות לכיוון ראש-פינה ושיכון דרום, החלק התחתון של העיר.

*הכותבת עו"ד שיר הספרי הינה ממתגת ערים וחברות נדל"ן

השאר תגובה

Please enter your comment!
Please enter your name here