עבודה בגובה
קרדיט PIXABAY

69 עובדים נהרגו בתאונות עבודה במהלך שנת 2021, כאשר למעלה מ-400 עובדים נוספים היו מעורבים בתאונות עבודה, ונפצעו בדרגות פגיעה שונות. אחד מגורמי הסיכון והמוות הבולטים ביותר בתחום תאונות העבודה הוא עבודה בגובה, כאשר תאונות נפילה מגובה מסתיימות ברובן בפגיעה פיזית קשה ובלתי הפיכה ועד מוות של העובד.

נתונים אלו, הניכרים לאורך שנים ארוכות בניתוח נתוני תאונות העבודה בישראל, הולידו בשנת 2008 רשימה של הנחיות עבודה ותקנות מחייבות, אשר חלות על מעבידים ועל עובדים בכלל התעשיות. תקנות עבודה בגובה נועדו הן לצמצמם את כמות תאונות העבודה והן להפחית את היקף הפגיעה והנזק שנגרם לעובד, בעת אירוע תאונת עבודה מסוג זה.

עבודה בגובה
קרדיט PIXABAY

מהי עבודה בגובה

תקנות עבודה בגובה מגדירות עבודה בגובה ככל עבודה בה נדרש העובד לביצוע עבודתו בגובה העולה על שני מטרים מעל גובה פני הקרקע. הדרישה לעבודה בגובה יכולה להיות ארעית או קבועה, ובשני המקרים היא מחייבת את המעסיק בשורה של אמצעי מניעה והגנה, בניהם הדרכת בטיחות לעובדים בגובה.

הדרכת בטיחות בגובה, מי מוסמך להעביר ומה היא כוללת

בעת קליטת עובד המיועד לביצוע עבודות בגובה, על המעסיק לדאוג ולהכשיר אותו לעבודה בגובה באמצעות הדרכת בטיחות מותאמת. הדרכה כזאת תוכל להתבצע רק על ידי מדריך בטיחות רשמי ומוסמך, באמצעות חברה/בית ספר להוראת בטיחות בעבודה, ולא ניתנת ליישום על ידי חניכה אישית או הדרכה פנימית של הארגון והמעסיק.

ניתן לרשום ולשלוח את העובד להדרכה כזאת, אשר מתבצעת במשרדי/במתקני החברה האמורה, או בהכשרת קבוצת עובדים, להזמין הדרכה ומדריך רשמי למתחם העבודה, בהינתן וקיימים תנאי הדרכה מתאימים (כיתת לימוד, אמצעים טכנולוגיים). הזמנה של הדרכת בטיחות בגובה, כמו גם הדרכות בטיחות אחרות, באופן פרטני לארגון, יאפשרו התאמה ודיוק של חומרי הלימוד והתכנים לצרכים הממוקדים של בית העסק והתעשייה האמורה.

תכני קורס עבודה בגובה:

עבודה בגובה מתבצעת במגוון תעשיות וענפי פעילות, מענף הניקיון, הסבלות וההובלה ועד תעשיות הבנייה והתקשורת, כאשר בכל ענף חשופים העובדים לסיכוני גובה שונים.

תכני קורס עבודה בגובה כוללים מספר פרקים אשר מיועדים לכסות את כלל הסיכונים האמורים:

פיגומים- עבודה על פיגומים נייחים, פיגומים ניידים ומתקנים למקומות מוקפים מאפיינים רוב את תעשיית הבניה, תעשיה מובילה לשלילה בכמות ובנזקי תאונות העבודה. ההדרכה תתמקד באופן העמדת הפיגומים, בדיקות נדרשות בטרם עליה על פיגומים, עבודה נכונה על גבי הפיגום, הטיית גוף, אמצעי מיגון, עבודת צוות ושמירה וכלים נוספים.

סולמות- עבדה על סולמות היא עבודה אשר מתבצעת על ידי בעלי מקצוע רבים, מעובדי השיפוצים, המחסנאים וסדרני הסחורה, חשמלאים ואחרים. קיימות הנחיות בטיחות מוגדרות הקובעות את סוג הסולם המתאים לכל עבודה ולכל עובד, שימוש אישי בסולם ומניעת יצירת עומסים, קיבוע סולמות, נגישות ואחיזה.

עבודה על גגות- עבודה על גגות מתבצעת בשלל מקצועות אף היא, בניהן עבודות איטום גגות, תיקוני גגות, ריצוף וחיפויים, התקנת דוודים וקולטי שמש, העמדת אנטנות ועוד. בפרק זה ילמדו העובדים על סוגי ההגות, מגגות חלקים ועד גגות משופעים, אמצעי תמיכה ועבודה נכונה על הגגות.

סלים ובמות הרמה- סלי הרמה ובמות הרמה הם מעין מנופים אשר נועדו להניף ולהרים מתקנים עליהם עומד עובד, במטרה לספק לו כלים ונגישות לעבודה בתנאי גובה. ההדרכה כלול מידע על סוגי הסלים ובמות ההרמה, אופן התפעול שלהם, רתמה וחגורה אישית, שימוש בקסדות, כיפוף והטיה נכונה של הגוף, תוך שמירה על בטיחות העובד, עד להורדתו בבטחה ארצה.

השאר תגובה

Please enter your comment!
Please enter your name here