אופניים חשמליים - כמה נתונים שכדאי להכיר
הרוכב החשמלי - יח"צ

שוק האופניים החשמליים בישראל מציע כיום מגוון רחב ביותר של דגמים. החל מדגמים פשוטים במחירים נגישים של כ-2,500-3,000 שקלים, וכלה בדגמי פרימיום יוקרתיים ומאובזרים, שעלותם מטפסת בקלות לאזורים של 8,000-9,000 שקלים. במקביל, הביקוש לאופניים חשמליים נמצא במגמת עלייה מתמדת. 

הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה דיווחה לאחרונה שסקר משקי בית שנערך על ידה מצא כי 7% ממשקי הבית בישראל מחזיקים בזוג אופניים חשמליים כלומר, כמעט בכל בית עשירי תמצאו במחסן גם אופניים המאובזרים עם מנוע וסוללה. 

תחום האופניים החשמליים בישראל פרץ לתודעה בסביבות שנת 2010. בזמנו, רוב האופניים החשמליים שנראו ברחובות לא היו יותר מאופניים רגילים עם "קיט חשמלי". טכנאי אופניים וחובבים פשוט חיברו לאופניים "רגילים" מנוע וסוללה, ויצאו לדרך כשהם "שמחים, מאושרים ומחושמלים". הטרנד הלך וצבר תאוצה. לא רק מבחינת מהירות הכלים. יבואנים וחברות זיהו את הפוטנציאל ודגמי אופניים חשמליים החלו להגיע ארצה כשהם מתוכננים כמוצר שלם. 

במסמך שנערך לפני כשנתיים על ידי מכון המחקר והמידע של הכנסת, ואשר עסק בהשתלבות של כלים חשמליים במרחב התחבורתי האורבני, פורסמו נתונים רשמיים על היקף התופעה. בין השאר נמצא כי לפי נתונים שמגיעים מרשות המיסים, אופניים חשמליים מהווים בכל שנה כ-16%-20% מסך כל האופניים המיובאים לישראל. מדובר על כ-80,000 זוגות בשנה והמספרים הולכים ומצטברים. 

אופניים חשמליים – ההתפתחות הטכנולוגית

כפי שצוין לעיל, לפני כעשר שנים בלבד, אופניים חשמליים היו בדרך כלל אופניים סטנדרטיים עם מערכת חשמלית שהורכבה עליהם (במקרים רבים אף באופן "חצי-פיראטי"). כיום שוק האופניים החשמליים הוא הרבה יותר מסודר ומשוכלל. פועלים בו כ-20 יבואנים המייבאים ארצה מותגים ייחודיים. 

המותגים מתוכננים בישראל, בהתאמה לצורכי הרוכב הישראלי, ולוקחים בחשבון היבטים כמו משקל גוף, תוואי שטח, מזג אוויר, מהירות מותרת, בלמים, סבל, מושב רוכב, תאורה ועוד. ואכן, אופניים חשמליים בישראל שונים באופן מהותי בעיצובם מאופניים חשמליים במדינות אחרות כמו אירופה וארה"ב. כך גם התקן הישראלי קובע כללים שונים לגבי ייבוא אופניים חשמליים חוקיים וביניהם למשל הגבלה על מתח המנוע (עד 250 וואט). 

בכל הנוגע להתפתחות הטכנולוגית בענף, שוק האופניים החשמליים רשם לא מעט קפיצות מדרגה בשנים האחרונות. בין התמורות הבולטות בעניין ניתן לציין סוללות במתח של 48 וולט שהפכו לסטנדרט ב-90% מהדגמים, בלמי דיסק שהחליפו את בלמי הקשת הקלאסיים, התרחבות מספר הדגמים שהינם בעלי שיכוך מלא, בולמי זעזועים קדמיים איכותיים ובעלי מהלך גדול וכמובן גלגלים עם צמיגים עבים וג'אנט מגנזיום המיוצר ביציקה אחת. 

כמה עולה לקנות אופניים חשמליים?

המהפכה של האופניים החשמליים השפיעה גם על סקלת המחירים הזמינה בחנויות האופניים השונות. כפי שצוין לעיל, הטווח הנפוץ עבור מחיר אופניים חשמליים בישראל הוא בין 2,500 שקלים ל-9,000 שקלים. הגורמים המרכזיים שמשפיעים על גובה המחיר הם:

  • גלגלים עבים – בד"כ החל מ-4,000-4,500 שקלים. 
  • קיבולת הסוללה – נמדדת באמפר/שעה ונעה בין 10 ל-20 אמפר. ככל שהאמפר גבוה יותר, מחיר האופניים עולה בהתאמה, וכך גדל גם טווח נסיעתם. 
  • מזלג קדמי כפול – אופניים חשמליים מעוצבים עם מזלג קדמי כפול (החל מ-5,500 שקלים לרוב). 
  • בלמים הידרואליים – פרמטר שמייקר את עלות האופניים בכ-1,000 שקלים. 
  • שיכוך מלא – אופניים חשמליים שיש להם גם בולם זעזועים אחורי. טרנד שמגיע מהתחום של אופני השטח ושעלותו בעולם האופניים החשמליים מאפיינת דגמים הנמכרים בכ-5000 שקלים ומעלה. 

השאר תגובה

Please enter your comment!
Please enter your name here