קרדיט FREEPIK

רטיבות בקיר היא אחת הרעות החולות, שעשויה לגרום נזק לתשתיות ולמבנים. שיטת הבניה הנהוגה כיום מחביאה צנרת במעמקי התשתית, מה שמקשה על זיהוי מידי ומהיר של הנזילה.

איתור רטיבות ומקורה נדרש לרוב עקב זיהוי של סימנים ותופעות בבית, דוגמת:

הופעת כתמי רטיבות על הקיר

הופעת עובש על הקיר

ריח רע ולא מוסבר בבית

רחשי טפטוף מים לא מוסברים

חשבון מים מופקע ללא כל שינוי בצריכת המים הביתית ובאורח החיים.

הדרך הטובה והיעילה ביותר לאיתור רטיבות ולגילוי של מקור הנזילה, כאשר מדובר בנזילה סמויה, היא הזמנת שירות איתור רטיבות באמצעות טכנולוגיות אל הרס מתקדמות.

מהן טכנולוגיות אל הרס?

בשיטות המסורתיות, כל סימן ואיתות לקיום של נזילה בבית, הצריך פתיחה של התשתית, שבירה של קירות, הסרת אריחי חיפוי או הרמת מרצפות, בהתאם למיקום הרטיבות. טכנולוגיית אל הרס מציעה מספר אפשרויות לאיתור רטיבות ומציאת מקור הנזילה ללא פגיעה מיותרת בתשתיות.

האפשרות המובילה והפופולרית לאיתור נזילות בטכנולוגיית אל הרס היא איתור נזילה בעזרת מצלמה תרמית, המבצעת סריקה לאורך הקיר או המשטח הרצוי, ובאמצעות מדידת שינויי הטמפרטורה מאתרת בצורה מדויקת את מיקום הנזילה.

לאחר איתור מקור הרטיבות תידרש לרוב נגישות אליו באמצעות חדירה אל התשתית, אולם מדובר יהיה בהרס ממוקד ומבוקר בנקודה ספציפית, מה שיקל הן על ביצוע עבודת האינסטלציה והאיטום והן על ביצוע עבודת תיקון יסודית ומהירה.

איתור רטיבות בבית משותף- אחריות, אפשרויות ואתגרים

כאשר מדובר בבית מגורים פרטי, כל סימן לרטיבות ולנזילה יטופל על ידי בעל הבית, שהוא זה שיהיה אחראי על הזמנת שירות איתור רטיבות בטכנולוגיות מתקדמות ועל התיקון עצמו. כאשר מדובר בבניין משותף- במקרים רבים הדירה בה הופיעו סימני הרטיבות, אינה בהכרח הנכס המהווה את מקור הנזילה, מה שמעלה שאלה על מי תחול האחריות להזמנת שירותי איתור רטיבות ונזילות ולתיקון הנזק.

ככלל, הדירה בה מתקיימת הנזילה הפנימית- היא האחראית לאיתור, לתיקון ולנזק הנגרם בשל הנזילה. במידה ומדובר בנזילה אשר מקורה בצינור משותף- האחריות תחול על כלל הדיירים, והתיקון יבוצע על ידי ומקופת וועד הבית.

כיצד נדע מי אחראי לנזילה טרם בדיקת איתור רטיבות?

מספר טיפים לזיהוי מקור הנזילה ולחלוקת האחריות בניין משותף:

  • כתמי רטיבות על התקרה- כאשר כתמי הרטיבות ו/או כתמי העובש מופיעים על תקרת הדירה, במרבית המקרים הם יופיעו כתוצאה מנזילה בדירה שמעל.
  • כתמי רטיבות על קיר חיצוני שאינו כולל מעבר שלצנרת עשויים להעיד לא על קיום של נזילה, כי אם על בעיה באיטום החיצוני של המבנה, מה שיצריך חוות דעת ועבודה של קבלן איטום. עבודה כזאת לא תהיה נקודתית לדירה אחת, שכן מדובר בכתמי רטיבות שסופם להתפשט, ועל כן הטיפול יהיה באחריות כוללת של הדיירים באמצעות וועד הבית.
  • נזילה בקיר פנימי בדירה שמשותף לחדר רטוב וכולל מעבר של צנרת תעיד על נזילה בצנרת הפנימית של הדירה והאחריות על איתור מקור הנזילה ועל הטיפול בה יהיה באחריות בעל הדירה בה הופיעו סימני הרטיבות.
  • מחיר חשבון חשמל מופקע בהכרח יעיד על רטיבות אשר מקורה בדירה האמורה, למעט מקרים בהם הגדול בצריכה מופיע אצל כלל הדיירים ומצוי תחת סעיף צריכה משותפת.
  • נזילה בקיר חיצוני משותף עם שכן- ניתן ללמוד מן התכניות ההנדסיות למי שייכת הצנרת המועברת בקיר האמור, ובמידה ומדובר בצנרת כפולה- יש להזמין את שירותי האיתור של הנזילה במשותף. ניתן גם לקבוע מראש כי על פי תוצאות הבדיקה- השכן שהנזילה נובעת מן הצנרת שלו- הוא זה שיישא בעלויות.

השאר תגובה

Please enter your comment!
Please enter your name here