טיפול תרופתי בהשמנה
קרדיט: Pixabay

טיפול תרופתי בהשמנה – כך ניתן להילחם במחלה ולרדת במשקל

השמנת יתר היא מחלה כרונית מורכבת, המתבטאת, בין השאר, בעודפי שומן בגוף. אך אין מדובר רק בבעיה אסתטית, אלא בבעיה רפואית ממשית, שמקצרת את תוחלת החיים, ומעלה את הסיכון לפתח מחלות כרוניות קשות נוספות, כגון מחלות לב וכלי דם, סוכרת, יתר לחץ דם, סיבוכים הנובעים מהידבקות בנגיף הקורונה, סוגי סרטן מסוימים, ועוד. מסיבות אלו ארגוני הבריאות בעולם ובישראל ממליצים על טיפול רפואי ותזונתי תומך, אשר כולל, במקרה הצורך, טיפול תרופתי בהשמנה.

יש סיבות רבות מדוע אנשים מסוימים לא מצליחים לשמור על משקל מאוזן. בדרך כלל, השמנת יתר נובעת משילוב של גורמים גנטיים, הורמונליים ומטבוליים, בשילוב עם גורמים התנהגותיים וחברתיים, הכוללים את הבחירות האישיות שאנו עושים מבחינת תזונה ופעילות גופנית.

כך למשל, הגנים אותם אנו יורשים מההורים שלנו, עשויים להשפיע על כמות השומן שהגוף אוגר, והיכן שומן זה נאגר בגוף. הגנטיקה אף יכולה לשחק תפקיד לגבי מידת היעילות בה הגוף ממיר מזון לאנרגיה, כיצד הגוף מווסת את התיאבון וכיצד הוא שורף אנרגיה (קלוריות) במהלך פעילות גופנית.

אולם החדשות הטובות הן שאפילו ירידה צנועה במשקל יכולה לשפר או למנוע את הבעיות הבריאותיות המקושרות להשמנת יתר. שינוי תזונתי, הגברת הפעילות הגופנית ושינוי התנהגותי – יכולים לסייע להפחית במשקל. טיפול תרופתי בהשמנה הוא אופציה חשובה הנוגעת באספקטים ההורמונליים והמטבוליים של המחלה, ובכך תומכת בשינוי באורח החיים ובשמירה על המשקל החדש לאורך זמן.

על טיפול תרופתי בהשמנה

המטרה העיקרית של טיפול בהשמנת יתר באמצעות תרופות מרשם, הוא לסייע לתמוך בדיאטה מופחתת קלוריות, על ידי חסימת האותות שנשלחים אל המוח של תחושת רעב והעדר שובע. באופן זה ניתן לווסת מחדש את מנגנוני הרעב והשובע בגוף אשר יצאו מאיזון עקב מחלת ההשמנה.

רופא המתמקצע בתחום הטיפול בהשמנת יתר, יכול להמליץ, לאחר אבחון פרטני וזיהוי הטריגר האינדיבידואלי לעלייה במשקל, על טיפול תרופתי בהשמנה המותאם אישית לכל מטופל. זאת בהינתן:

שמדד מסת הגוף (BMI) הינו 30 ומעלה, או
שמדד מסת הגוף (BMI) הינו 27, וברקע יש גורם סיכון נוסף הקשור להשמנת יתר, כגון סוכרת, יתר לחץ דם, דום נשימה חסימתי בשינה וכו'.

מחקר חדש – התרופה שתורמת לירידה של 1/5 ממשקל הגוף

מחקר קליני בינלאומי עדכני, חשף טיפול תרופתי בהשמנה לוויסות התיאבון, שהוביל להפחתה של למעלה מחמישית ממשקל הגוף אצל אחוז ניכר מהמשתתפים. מדובר בתרופת מרשם לירידה במשקל, בהזרקה שבועית באמצעות מזרק עט. החומר הפעיל בתרופה נקרא סמגלוטיד (semaglutide), והתרופה ניתנת כחלק משינוי מלא באורח החיים, לרבות תזונה ופעילות גופנית.

המחקר שכלל 2000 משתתפים הראה ירידה ממוצעת במשקל של 15 ק"ג במהלך 15 חודשי המחקר. החוקרים טוענים כי התוצאות המעולות מסמנות את תחילתו של עידן חדש בהקשר של טיפול תרופתי בהשמנה. כך למשל, דווח על משתתפים שהפחיתו כחמישית ממשקל גופם שסיפרו כי הטיפול שינה את חייהם כמו גם את הגישה לאוכל. לדוגמה, אנשים שבעבר הרגישו כי דיאטות גורמות להם להיות אומללים, הרגישו הרבה יותר טוב עם השינוי התזונתי מפני שהתרופה הפחיתה משמעותית את תחושת הרעב.

התרופה עובדת במנגנון המווסת את מנגנוני הרעב בגוף, על ידי כך שהיא מחקה את פעילות ההורמון שנקרא GLP-1 שמשתחרר לאחר אכילת ארוחה, ובכך היא מגבירה את תחושת השובע והמלאות.

מאמר זה נכתב על ידי ד"ר רז הגואל הינו רופא מומחה העוסק ברפואה למעלה מ-15 שנים. מתמחה בהענקת טיפול רפואי מותאם אישית בהשמנת יתר מעוניינים לשמוע עוד? צרו קשר עוד היום 9637*

השאר תגובה

Please enter your comment!
Please enter your name here