קרדיט: Pixabay

מאת שיר ערקי, תזונאית קלינית, שירותי בריאות כללית, מחוז צפון

חנוכה, החג האהוב והמשפחתי נקשר בקשר הדוק עם השמן והטיגון כזכר לנס הגדול של פך השמן הקטן. לאוהבי הסופגניות והלביבות שלא יוותרו על הטיגון, מצורפים כמה טיפים לטיגון בריא יותר ולאמיצים ביניכם שמוכנים להתנסות במשהו חדש- מתכונים לסופגניות ולביבות אפויות.

 

טיפים לטיגון בריא

** טמפרטורת השמן –  ראשית, חשוב לדעת כי טמפרטורת השמן בזמן הטיגון חשובה ביותר כיוון שמצד אחד, כאשר השמן חם מדי, המזון עלול להתבשל יתר על המידה ואף להישרף מבחוץ אך מנגד, לא יתבשל מספיק מבפנים. מצד שני, כאשר השמן אינו חם מספיק, יתארך משך הטיגון וכתוצאה מכך המזון יספוג יותר שמן. אז איך נדע האם השמן חם במידה הרצויה? ניתן להכניס שיפוד עשוי עץ ואם השמן יבעבע סביבו, סימן שהשמן חם ומוכן לטיגון. בנוסף, העדיפו טיגון בשמן עמוק על פני טיגון בשמן רדוד. טיגון בשמן עמוק אשר חומם לטמפרטורה הרצויה (שיפוד עץ, זוכרים?) ייתן למזון 'מכת חום' היוצרת שכבה חיצונית שהינה פחות חדירה לשמן. כדי לשמור על טמפרטורת השמן כך שתהיה יחסית קבועה בכל משך הטיגון, מומלץ שהמזון המיועד לטיגון לא יהיה קר מידי אלא בטמפרטורת החדר, זאת כדי לצמצם את השפעתו על טמפרטורת השמן. בנוסף, כאשר מוסיפים שמן במהלך הטיגון העדיפו להוסיף בכל פעם כמות קטנה כדי למנוע את התקררות השמן מה שיוביל לספיגת יותר שמן אל המזון.

** מניעת חמצון השמן – שמנים צמחיים (בהם אנו משתמשים בדרך כלל לטיגון) עוברים חמצון מואץ בטמפרטורות גבוהות. בתהליך זה, חומצות השומן מגיבות עם האוויר ליצירת חומרים המזיקים לגופנו. בכדי לצמצם את מידת החמצון של השמן, העדיפו טיגון בסיר צר ולא רחב, כך שטח פני השמן החשוף לאוויר (ומכך לחמצון) קטן יותר. הימנעו משימושים חוזרים בשמן. שמן שנעשה בו שימוש כבר עבר חמצון וכעת מכיל את אותם חומרים המזיקים לבריאות. חשוב לזכור כי התחמצנות השמן מתרחשת ברמה מסוימת גם לפני השימוש כתלות בצורת האחסון. העדיפו לאחסן את השמן במקום חשוך וקריר ושמרו על הבקבוק סגור למניעת כניסת אויר.

** נסו לשלב בכל ארוחה גם ירקות. כמו לאורך כל השנה, ניתן לשלבם כסלט טרי/ פלטת ירקות או כירקות אפויים בתנור שם אפשר לגוון כיד הדמיון- על תבנית ענקית להניח חתיכות גסות של פלפלים בצבעים, פטריות, בצל, קישוא, חציל, כרוב ועוד ועוד- מעט שמן זית ומעט מלח ולתנור.

קרדיט: Pixabay

** אם כבר יש סופגניות בסביבה, השתדלו להגדיר מראש מתי תרצו לאכול את הסופגנייה. מומלץ להגיע לשלב אכילת הסופגניות כשאתם יחסית שבעים, אז, תצליחו להתפנק בשביל הטעם אבל לא כדי לשבוע, דבר שישפיע על הכמות הנאכלת. השתדלו להימנע מאכילת שאריות הסופגניות של הילדים. איכלו את הסופגנייה ליד שולחן וללא הסחות דעת, ממש כאילו הייתה ארוחה- כך הסיפוק יהיה גדול יותר.

ניתן למצוא בחנויות השונות גם סופגניות מיני, בהחלט אפשרות שממזערת את כמות הקלוריות. בנוסף, ייתכן ופתרון זה יתאים למי שבד"כ מתקשה לעצור אחרי סופגנייה אחת..

** מנהג נוסף שיש בחג הינו שילוב מאכלי חלב, זכר לגבורתה של יהודית. ניתן לשלב פשטידות על בסיס גבינות וירקות כחלק מהארוחה

** זכרו כי חלק מההנאה הגדולה בחג הינה המשפחתיות והיחד סביב החנוכייה. פעמים רבות אנו נוטים לחבר באופן אוטומטי בין משפחתיות לאוכל אך ישיבה סביב החנוכייה יכולה להיות מלווה במשחק משפחתי, שירים וסיפורים ולעומת זאת, את הכיבוד נעדיף לשמור לשולחן האוכל.

מתכונים בריאים וטעימים שכל אחד יכול להכין!

לביבות אפויות:

מצרכים-

2 תפוחי אדמה מקולפים מגורדים בפומפיה

2 קישואים קלופים מגורדים בפומפיה

בצל אחד מגורד בפומפיה

2 ביצים

2 כפות פירורי לחם

2 כפות שמן קנולה

חצי כפית מלח

רבע כפית פלפל שחור

אופן ההכנה-

סוחטים היטב את הנוזלים מהירקות המגורדים

מערבבים את כל החומרים והירקות

יוצרים לביבות בעובי כ-ס"מ וקוטר של כוס חד"פ

מזלפי מעט שמן על תבנית עם נייר אפיה

מכניסים לתנור שחומם מראש ל- 200 מעלות למשך 30 דק', הופכים לצד השני לכ-15 דק נוספות

 

סופגניות אפויות (באדיבות לקט ישראל):

מצרכים-

2.5 כוסות קמח לבן (או כוס וחצי קמח לבן וכוס קמח מלא)

חצי כפית מלח

25 גר' שמרים טריים (חצי קוביה)

כוס מים פושרים

4 כפות שמן קנולה

4 כפות סוכר

ביצה אחת

ריבה עשויה 100% פרי למילוי

אופן ההכנה-

לערבב היטב את השמרים במים פושרים ולהניח ל-10 דקות בצד לתסיסה

לטרוף בקערה נוספת שמן קנולה, סוכר וביצה

להוסיף את השמרים לקמח, לערבב היטב, להוסיף את תערובת השמן לקמח וללוש היטב עד יצירת בצק אחיד

ללוש היטב ולהניח בקערה מכוסה למשך שעה או עד הכפלת נפח הבצק

לאחר תפיחה לרדד את הבצק לעובי של כ-ס"מ, לקרוץ עיגולים ולהעביר לתבניות. לכסות במגבת ולהניח להתפחה נוספת של 20 דק'

לאפות ב-200 מעלות במשך 6 דק'

 

סלט גפרורים הכי קל בעולם

לחתוך בצורת גפרורים דקים (אפשר בעזרת מנדולינה)

קולורבי

2 גזרים

1 סלק חי

סלרי חתוך דק (אפשר רק את העלים ואפשר גם את הגבעולים)

לתבל עם מעט מלח, שמן זית, לימון ומעט פלפל שחור

 

חג חנוכה שמח!

 

השאר תגובה

Please enter your comment!
Please enter your name here