החלפת גגות האסבסט במגדל העמק
קרדיט צילום: דוברות עיריית מגדל העמק

ברשות התפלאו לשמוע ביקורת על דרישת התשלום עליה הסכימו וחתמו התושבים. מנכ"ל החכ"ל ומנהל הפרויקט: "מדובר במתנה גדולה לתושבים שלא רק שקיבלו גגות חדשים אלא גם השביחו את ערך הדירות בהשתתפות סמלית".

החלפת גגות האסבסט במגדל העמק
קרדיט צילום: דוברות עיריית מגדל העמק

שכונת "נוף העמק" הוקמה בשנת 1981 על ידי משרד הבינוי והשיכון כבתים משותפים עם גגות העשויים מלוחות אסבסט. עם העלייה במודעות לסכנה הבריאותית מאסבסט בשנים האחרונות, יזם ראש העיר אלי ברדה פניה למשרד להגנת הסביבה ולמשרד השיכון, כולל לשרים, למנכ"לים ומנהלי מחוזות בנושא ונדחה בטענה כי מדובר בבתים פרטיים וכי באחריות התושבים להתארגן ולהסיר את מפגע האסבסט בכוחות עצמם.

ראש העיר שראה לנגד עיניו את שלומם ובריאותם של התושבים ואת חוסר יכולתם לבצע "פרויקט" מורכב זה לא וויתר במאבק ובשנת 2014, במהלך ביקור של שר השיכון דאז אורי אריאל בעיר, הציג ראש העיר את "סכנת הנפשות" מגגות האסבסט והצליח לשכנע אותו לאשר מענק של 3 מיליון שקלים, בפריסה ל-3 שנים ובתנאי שהתושבים יישאו בהשתתפות עצמית של 20% מהעלות. התחייבות השר למענק לא כובדה בטענה שהדרג המקצועי, "שומרי הסף"- החשב והיועץ המשפטי של המשרד, לא מאשרים התחייבות בלתי חוקית של השר לאשר תקציב ציבורי לעבודות בגגות בבתים פרטיים.

שלוש שנים לאחר מכן, בשנת 2017, הצליח ראש העיר לשכנע את שר השיכון יואב גלנט ואת הדרג המקצועי במשרדו ("שומרי הסף") לאשר את ביצוע העבודות לא כמענק אלא כהקדמת תקציבים לשדרוג תשתיות המגיעים לרשות בשנים הבאות. מועצת העיר אישרה פה אחד את ביצוע הפרויקט כולל השתתפות סמלית של התושבים.

חשוב לציין כי ביוני 2017 קיימה הרשות כנס "שיתוף ציבור" במהלכו הוסבר לתושבים כי מדובר במחווה של הרשות לתושביה והיא אינה חובה אלא רשות. שאילולא הסרת מוחלטת של כל גגות האסבסט ללא יוצא מן הכלל, היו מממשיכים כל תושבי השכונה, גם כאלה שהחליפו את הגגות, לסכן את עצמם ואת בני משפחתם משאיפת האסבסט המתפורר של הגגות הסמוכים שלא הוחלפו. חשוב להדגיש כי בחודשים שלאחר הכנס חתמו רוב הדיירים על מכתב הסכמה לביצוע העבודות של הרשות בנכסים הפרטיים וכן התחייבות לתשלום השתתפות בסך 4,000 שקלים לכל נכס ובפריסת תשלומים נוחה ומתחשבת וזאת למרות שעלות החלפת הגגות לכל נכס עמדה סביב 20 אלף שקלים.

לאחרונה הושלם, כאמור, הפרויקט בעלות של 8.2 מש"ח תוך לווי מפקח מקצועי ומנהל פרויקט שהקפידו על ביצוע בהתאם לנהלים והתקנות הקיימים בנושא כאשר יתרת הסכום כ-800 אלף שקלים הושקעה בשדרוג תשתיות בשכונה.

במקביל לעבודות על הגגות, וכפי שהבטיח ראש העיר בכנס התושבים, בוצעו עבודות שדרוג תשתיות בשכונה כולל, כבישים, חניות, מדרכות, שבילים, שצ"פים ופארקים בעלות של כ-9 מיליון שקלים נוספים כאשר בסך הכל עומדת חבילת ההשקעה בשכונת "נוף העמק" כולל גגות האסבסט כ-17 מיליון שקלים.

מנהל הפרויקט שלמה קציר אמר: "הרשות והעומד בראשה ניהלו מאבק במשך שנים ארוכות מעבר למחויבותם תוך נחישות ודבקות במשימה מתוך דאגה לשלומם ובריאותם של התושבים. וגם השביחו למעשה את ערך הנכסים בשכונה והעניקו מתנה גדולה לבריאות התושבים".

 

 

השאר תגובה

Please enter your comment!
Please enter your name here