סוף ל

ביהמ"ש חייב את האגודה השיתופית בלפוריה להשיב את קרקע שעליה השתלטה במשך שנים וחייב אותה ב"דמי שימוש"

סוף ל"פרוטקשן" מצידה של האגודה המקומית בלפוריה. בית משפט השלום בנצרת הורה לאחרונה לאגודה לסלק ידה ממקרקעין של בעלי קרקע פרטיים שהיא השתלטה עליהם ועשתה בהם שימוש במשך שנים ולהשיבם לבעלי הקרקע כשהם פנויים מכל אדם וחפץ. ביהמ"ש גם חייב את האגודה בתשלום דמי שימוש במקרקעין ושכר טרחת עו"ד והוצאות משפט בסך 150 אלף שקל.

מושב בלפוריה הוא יישוב שממוקם מצפון לעפולה, בתחום השיפוט של המועצה האזורית עמק יזרעאל, ומתגוררת בו אוכלוסיה אמידה. בניגוד למושבים אחרים בישראל, חלק מאדמותיו הן פרטיות ושייכות לגורמים וגופים שונים, בעלי קרקע פרטית הגישו את התביעה במאי 2018 נגד האגודה השיתופית. טענתם – האגודה נהגה במשך שנים להשתלט על שטחים פרטיים וציבוריים שבתחומה ולאחר מכן כתנאי לפינויים היא דורשת, ומקבלת, תשלום עבור "דמי שמירה" בסכומים שמגיעים למיליוני שקלים. מדובר במאות דונמים שבגינם האגודה קיבלה כבר להערכתם עשרות מיליוני שקלים עבור שחרור הקרקעות (חלקם מעיריית עפולה).

את התביעה הגישו אביעד שוב, עו"ד בתחום הנדל"ן ותושבי הישוב מילי שמואל לייבוביץ' ורקפת רוזן באמצעות עורך דין אסף הורניק. אביעד שוב ירש מאביו ז"ל עו"ד המקרקעין הידוע משה שוב קרקע בשטח של כ-5 דונם באזור המושב שאותה רכש שוב האב בשנות ה-60 של המאה הקודמת. שוב ושותפו ביקשו לממש את הקרקע – לקבל עליה היתר בנייה ולבנות עליה, אך אז התברר להם כי הקרקע מעובדת ע"י האגודה השיתופית במשך שנים רבות. כשפנה אל המושב בדרישה לפינוי והשבת הקרקע, דרשה ממנו האגודה השיתופית תשלום עבור "שחרור" הקרקע, בשווי של 15% משוויה.

התברר גם כי לא מדובר במקרה בודד אלא בשיטה שעשתה לעצמה אגודת בלפוריה להשתלט על מקרקעין שבבעלות אחרים ולדרוש פיצויים בשעורים ניכרים שיכלו להגיע למאות אלפי שקלים מכל חלקה בגין "דמי שמירה" כשהיא התבקשה להחזיר את הקרקע לבעליה החוקיים. יתר על כן, התברר שחברי האגודה לא הסתפקו בדרישת כספים עבור "שמירה" מבעלי קרקעות פרטיות בלבד אלא דאגו לנכס לעצמם שטחים נרחבים גם בתוך תחומיה של העיר עפולה הסמוכה ואף קיבלו בגינם מיליוני שקלים כשעיריית עפולה ביקשה לקדם בהם תכניות בנייה לשכונות חדשות.

בפסק הדין של ביהמ"ש השלום בנצרת, השופטת קבעה כי האגודה נהגה במקרקעין מנהג בעלים באופן גלוי ומתריס על אף התנגדות הבעלים הרשומים. נקבע כי לא הוכחו בעלות או זכויות של האגודה בקרקעות, ואף אם היתה לה חזקה – היא היתה "חזקה נוגדת" העוינת לזכותם של בעלי הקרקע הרשומים – וכרוכה בה התנגשות אינטרסים בין שני הצדדים.

לדברי גורמים הבקיאים בנעשה בישוב בלפוריה "פסק הדין מהווה הישג לבעלי הקרקעות הפרטיים בסביבות מושב בלפוריה ושם קץ להתנהלות בעייתית בלשון המעטה של האגודה השיתופית וחבריה. נעשה צדק לכל אותם בעלי קרקעות שזכויותיהם "הופקעו" במשך השנים ושנגרמה להם עוגמת נפש של ממש בבואם לדרוש את זכויותיהם בחזרה. להערכתי בעקבות פסק הדין יעלו עוד ועוד תביעות של בעלי קרקעות אחרים במושב שכעת יוכלו לקבל את המגיע להם על פי כל דין".

סוף ל"פרוטקשן" במושב בלפוריה: ניצחון לבעלי קרקעות פרטיים

השאר תגובה

Please enter your comment!
Please enter your name here