קרדיט: עפר בלנק

אוצר- עפר בלנק, נעילה- 31.10.2021

"יש יותר דגים ממים בכנרת" אומר קפטן מנחם לב, המנהל את צוות הדייגים על ספינת הדייג הוותיקה בעין גב שבכנרת, שפגישה מקרית, על המזח בנמל עין גב עם הצלם והמורה לצילום עפר בלנק, הולידה פרויקט צילום משותף, שנמשך שנה, בו יצאו בלנק וקבוצת צלמים, על ספינת הדייג "גיל" של קיבוץ עין גב, לעומק הימה ותיעדו את פעילות הדייג. לכל הפלגה הצטרפו חמישה צלמים וצלמות, לראות, לחוות ולתעד את פעילות הדייג ברשתות של קפטן לב וצוותו כ"דייגים ליום אחד".

בתערוכה החדשה משתתפים 18 צלמים וצלמות, שיציגו 60 צילומים פרי ההפלגות עם צוות הדייגים של עין גב.

וכך מתאר את החוויה עפר בלנק יוזם הפרויקט ואוצר התערוכה: "בכל פעם השייט שונה, ממזג האוויר, האור ועד למצב הכנרת, יותר מלאה, שקטה, סוערת, כחולה, ירוקה או אפורה, השמיים כחולים, מעוננים או נקיים, אין יום דומה לקודמו. חווייתו של אדם מול האינסופי בטבע, צלמים ודייגים שטים בספינת דייג, הספוגה באור השמש והרוח החובטת בה, הגלים הלוחשים, כאשר קפטן לב והדייגים דרוכים לרגע בו יינתן האות ותושלך אל המים רשת היקפית ענקית, בקוטר 350 מטר, אל הגוונים של ירוק וטורקיז באגם, מהם תשוב ותעלה עמוסה בדגים, אותם יאסוף הצוות אל הסירה הקטנה, הנגררת מאחור, ימיין אותם לארגזים וימהר לכסות בקרח. אחדים יעיף מנחם לשמיים כי יש לחלוק, גם עם השחפים".

קפטן מנחם לב מספר: "בזכות המקום בו אני חי אין ויכוח על קו המים. מייסדי הקיבוץ חיו בבדידות במזרח הכנרת ורצו להגיע לגדה השנייה כדי לבקר את שכניהם הקיבוצניקים, הם רכשו סירות קטנות כדי לעשות זאת. אחר כך הם למדו מערביי הסביבה לדוג וענף הדיג קם והיה הראשון בענפי הקיבוץ" אומר קפטן לב ומוסיף: "אני הגעתי מהעיר לקיבוץ עין גב, בכדי לעבוד בכנרת והיא הייתה עבורי כמו כוס יין גדולה ומלאה. כמו שאי אפשר להפסיק את הסיפור בן השמונים של עין גב, כך אסור להפסיק את הטיפול בכנרת. אנו מקבלים בברכה את איתני הטבע המיטיבים עם הכנרת אשר העלו את המפלס ומקווים שייטיבו גם עם דגת הכנרת".

קיבוץ עין גב ציין לפני כמה שנים לא רק את יום הולדתו ה-80, אלא גם את העובדה שהינו היישוב הישראלי הראשון שהוקם במתכונת חומה ומגדל ממזרח לכנרת והקיבוץ הימי הראשון שהכלכלה שלו התבססה בעיקרה על דיג. היום עין גב נותר הקיבוץ היחיד בתנועה הקיבוצית שעדיין מפעיל את ענף דיג בכנרת.

 עוד מוסיף עפר בלנק: "הכנרת משקפת את מצב הרוח הלאומי של עם ישראל. כשהכנרת שופעת מים, אנחנו שמחים וכשהמפלס יורד, נעשה יותר עצוב. הטבע מסביב משתנה, נראה מרחוק, על מרחבי שדותיו, פה ושם איזו כלנית אבודה, הנוף מוריק בצבעי פסטל עזים בעונה הגשומה ונהפך לצהוב שצורב את העיניים בעונה היבשה ואנחנו כצלמים לא מפסיקים ומצלמים ללא הרף ולכל עבר, פעם לעבר הנוף, פעם לעבר השחפים, הלבניות והקורמורנים הזוכים לסעודה חינם ופעם לעבר קפטן לב וצוותו, הפועלים כגוף אחד, מיומן, יעיל ומקצועי, כשברקע צפצופי הסונאר שעל הספינה ופקודותיו של הקפטן הקורעות את דממת לב האגם. כצלמים אנו מתעדים את הסובב אותנו, מנסים להבין, להתבונן, ללכוד על חיישן המצלמה את הדימוי. צילום הוא לכידה של רגע, של יחידת זמן אחת לא מוגדרת וצריבתה לכדי דימוי מודפס או דיגיטלי. צילום הוא שפה, כלי עזר שבאמצעותו אנחנו מבטאים רגשות, תחושות ומחשבות", אומר בלנק ומוסיף: "מטרתו של צילום דוקומנטרי הוא בתיעוד אנשים ואובייקטים בסביבתם הטבעית ובצורה אובייקטיבית. כצלמים אנו הצופים, לא המשתתפים, מנסים לא להפריע, להיות רואים ולא נראים ואת החוויה שעברנו ניתן לחוש היטב בתמונות המוצגות בתערוכה החדשה".

שמות הצלמים- עפר בלנק, שאול אדם, צבי אביבי, נלי ניצן, משה שליט, משה ציטר, מיכה הלמן, מוטי משבך, חיים יעבץ, זאב אלון, הלל אפרת, דורון תלמי, בוני איימס, אריה דהן, אן רפפורט, משה שליט, אופיר בנימין ואהוד בר-אב.

ניתן לרכוש את הצילומים בקבלה של כפר הנופש עין גב.

ההכנסות מהמכירה יתרמו למרכז הרפואי פדה-פוריה בטבריה.

התערוכה פתוחה ללא תשלום, בימים ב' ו- ד', בין השעות 17:00-19:00. 

לפרטים – כפר הנופש עין גב – 04-6659800.

קרדיט: עפר בלנק
קרדיט: שאול אדם

השאר תגובה

Please enter your comment!
Please enter your name here