קרדיט pixabay

מכירת נכס

מכירת נכס כרוכה בהרבה מאד סידורים ותיאומים מול גורמים שונים. לאור המורכבות של נושא זה כדאי מתחילת הדרך לשכור את שירותיו של עורך דין מקרקעין שיבצע את כל המהלכים הנדרשים. מעבר לכך לאורך כל הדרך הוא יעביר ההסברים והנחיות ללקוח כדאי שהוא ידע מהם הצעדים הבאים ומה עליו לבצע כדי להשלים את העסקה. במקרים רבים בעלי נכסים מוכרים אותם כדי לרכוש בית אחר שהוא גדול יותר, קטן יותר או במיקום אחר. התחשיב הכלכלי במצבים האלו הוא אקוטי ולכן חשוב שהמוכר ידע שעליו לשלם נתח מתוך הכספים שיקבל עבור מיסים, וכך לא כל התשלום שיקבל מהקונה יישאר אצלו לטובת העסקה הבאה.

בעסקאות מקרקעין רבות של מכירת נכס יש תשלום של מס שבח שהוא % 25 מתוך הרווח ההוני של בעל הנכס לאור הפרש העלויות בין המחיר שבו הוא קנה את הנכס לפני כמה שנים, מול המחיר שבו הוא מוכר את הנכס כעת. לאור העלייה המשמעותית בערכים של הדירות והבתים ברחבי הארץ ובמיוחד בשנים האחרונות, ההפרשים הפיננסיים הם משמעותיים. מעבר לכך יש בתים שנעשו בהם שינויים כמו תוספות בנייה לאחר קבלת היתרי בנייה מהרשות המקומית. לאור השבחת הנכס, על המוכר לשלם לרשות זו היטל השבחה על פי הקביעה שלהם כנגזרת מערך הבית בעת המכירה.

תחשיבים בעת מכירת נכס

כאשר אדם מעוניין לבצע מכירת נכס והוא מודע פחות או יותר לסכום הכספי שיקבל עבורו וזאת על פי הקביעה של שמאי המקרקעין שבדק את הנכס על כל היבטיו, הוא מעביר מידע זה לעורך הדין. בהתאם לכך עו"ד מקרקעין מבצע אומדן של רמת המיסים שיש לשלם. ככל ששווי הנכס הוא גבוה יותר ובוצעו בו שינויים ותוספות לאורך השנים, כך סך המיסים יהיה גבוה יותר.

חשיבה על עסקת מכירה

מכירת נכס אינה עניין של מה בכך כיוון שהעלויות של תשלומי המיסים עלולות להגיע לעשרות ואף למאות אלפי שקלים. כיוון שמדובר בנתח משמעותי של כספים מתוך התשלום הכולל, לקוחות רבים יגבשו חשיבה אם העסקה כדאית עבורם או לא. יש מקרים שבהם לאור המיסוי הגבוה, בעלי הנכסים מעדיפים לא למכור את הנכס בשלב זה, אלא להשכיר אותו ואילו בעלי הנכס שוכרים נכס המתאים להם, כמו לדוגמה בשכונה אחרת, בגודל שונה או בית במפלס אחד ללא מדרגות.

הוצאות נוספות בעת מכירת מקרקעין

מעבר להוצאות המיסוי, ישלם המוכר כספים נוספים לכמה גורמים. כמו לדוגמה למתווך אשר באמצעותו נמצא הלקוח שמעוניין לרכוש את הנכס והם הגיעו להסכמה על הערך הכספי של העסקה, מועד הפינוי ולוח התשלומים. כמו כן לשמאי מקרקעין אשר הפיק דוח מפורט על שווי הנכס למכירה. ויש לשלם גם שכר טרחה לעורך הדין אשר מבצע את כל הנושאים המנהליים והכנת חוזה המכר.

השאר תגובה

Please enter your comment!
Please enter your name here