זהירות! משככי כאבים נגד מגרנות עלולים לגרום להתקפים קשים יותר
מקור depositphotos

המדע לא איתר עד היום את הגורמים למיגרנות אבל קבע כי הן נגרמות לרוב כתוצאה מגורמים סביבתיים והתנהגותיים. מדוע משככי כאבים עלולים להחריף את המצב וכיצד שיטת הטיפול הכירופרקטית NSA,  יכולה להעלים את הכאב?

מאת כרמלה קופר

כ-80% מן האוכלוסייה לפחות סובלת ממיגרנות וכאבי ראש, בדרגה כזו או אחרת, בתדירות של לפחות פעם בשנה וכ- 10% מהם סופגים את הכאב אחת לשבוע. זאת ועוד, בקרב נשים השכיחות גבוהה פי 2 מאשר גברים. למעשה, מדובר באחת המחלות העתיקות בעולם (מקור השם מן היוונית העתיקה), המוגדרת כמצב נוירולוגי (הפרעה עצבית) שמתבטא תמיד בכאב ראש חד וחזק וכן, בשורה של תופעות נוספות.

כך למשל, על פי הדיווחים הרפואיים התקף מגרנה יכול להמשך בין 4-72 שעות של סבל, הכולל תופעות של פעימות בראש, בחילות, הקאות, שלשולים, עצבנות, דיכאון, נוקשות בשרירים, חוסר יכולת להסתגל לאור ורעש ועוד.  בעוד כשני שליש מהאוכלוסייה יסבלו ממיגרנה ללא אאורה, אחרים עלולים לסבול מגרנה עם האאורה, הגורמת גם לכתמים בראייה, טשטוש בראייה ועד להזיות ראייה, סחרחורת וחולשה גופנית, ואשר מהווה את 15% מסוגי המיגרנות.

יש לציין בהיבט זה כי כן קיימת אבחנה בין כאבי ראש שונים, אשר נחלקים לכאבי ראש ראשוניים – מגרנות וכאב ראש מתחי או תעוקתי (Tension type headache) שנגרם ממתח, וכאבי ראש טריגמינליים אוטונומיים (Trigeminal autonomic cephalalgias), שלרוב לא מגיבים למשככי כאבים. בנוסף, קיימת קבוצת כאבי ראש משניים, שנגרמים לרוב ממצבים רפואיים כגון שימוש יתר במשככי כאבים, זיהומים ועוד.

המדע מתקשה לתת הסברים מדויקים להופעתן של המיגרנות אולם מייחס אותן לגורמים סביבתיים והתנהגותיים וכן, לגורמים תורשתיים. אחת הסוגיות שמעסיקות את הרפואה היא הפתרון למיגרנות, אולם עד כה לא נמצאה תרופה בדוקה למחלה. במאמר שפרסם מכון דיודסון של מכון ויצמן למדע, מצוין כי: "דרכי הטיפול הקונבנציונליות הן בעיקר הימנעות מטריגרים ידועים, כלומר מגורמים שהמטופל יודע שהם מעוררים אצלו מיגרנה…הטיפול התרופתי אינו יעיל בכל המקרים ובכל המצבים, ולכן מטופלים רבים מחפשים טיפולים חלופיים, לפחות עד שתימצא תרופה טובה יותר". זאת ועוד, הרופאים והחוקרים ממליצים להימנע מטיפול במשככי כאבים ולטפל ב"טריגר", כלומר בגורמים עצמם למיגרנות. בנוסף, מחקרים מצאו כי מעל ל- 80% מהמשתמשים בטיפול תרופתי אינם מרוצים מהתוצאות וכי תרופות נגד כאבים עלולות להחמיר את המיגרנות ובוודאי שלא למנוע אותן או לפתור את מקורן.

איך תדעו מה הטריגר שלכם למיגרנה?

רוב האנשים סובלים מכאב ראש מתחי, שבין היתר יכול להופיע כתוצאה ממתח על שרירי הצוואר והכתפיים וכן, מניהול אורח חיים לחוץ ולא בריא. הטריגר יכול להיות לחץ בעבודה, חוסר שעות שינה, פחדים וחרדות, תזונה לא מתאימה, וסת בקרב נשים, שינוים הורמונליים ועוד.

במרכז לכירופרקטיקה ישראל NSA, המטפלת במיגרנות וכאבי גב בשיטה Network Spinal Analysis) NSA) המשמשת את בכירי הכירופרקטים בעולם למעלה מ- 25 שנה, מומחים  באבחון הגורמים למיגרנות ומטפלים בהן מן היסוד. ד"ר יוסי דבוש, דוקטור בכיר לכירופרקטיקה במרכז, מציין כי: "הכירופרקטיקה יורדת לשורש הבעיה שבגללה מופיעות המיגרנות, מטפלת בה ובנוסף, יש בידינו לשנות ולשפר את איכות החיים של המטופלים. אנחנו מאמינים בעזרה ומתן פתרון יסודי לאנשים, ולא בטיפול בסימפטומים".

בשיטת הטיפול הכירופרקטי NSA, נאסף מידע על אורח חייו וההיסטוריה הרפואית של המטופל, על מנת לאבחן את מקור הכאבים, כאשר הטיפול עצמו כולל נגיעות קלות באזורים המהווים את מקור הכאב ואשר משפיעות על מערכת העצבים.

"הטיפול מסייע למוח לקבל אינפורמציה על התפקוד הגופני ולמעשה, לחזור ולהפעיל מחדש באופן תקין את המערכות שנפגעו, מסיבות כאלו ואחרות", מסביר ד"ר דבוש, "הגוף מתחיל לרפא את עצמו, ברגע שהמוח מודע לבעיה, בין אם מקורה היא בגורם רגשי ובין אם מקורה בגורם פיזי".

ד"ר יוסי דבוש

לדברי ד"ר דבוש, הטיפול יוצר חיבור מחדש בין המוח לגוף, ומשכך גם גורם לשינוי התנהגותי המשפר את אורח חייו של המטופל, ומונע מצבים שהיוו בעבר "טריגר" למיגרנות. "הגוף לומד לחשוב אחרת ולפעול אחרת, במקביל לשינוי התפיסתי שמתרחש, והוא יסייע לתקן את הנזקים הפיזיולוגיים מהיסוד", מסכם דבוש, ומוסיף כי: "הכאבים הם הראשונים לבוא והם גם יהיו הראשונים ללכת בעקבות הטיפול. יחד עם זאת, הטיפול נמשך גם לאחר שהכאבים נעלמו, מאחר ואנחנו מייצרים מציאות חדשה ומטפלים בגורם למיגרנות, ולא רק בהקלה סימפטומטית".

קרדיט יח"צ

השאר תגובה

Please enter your comment!
Please enter your name here