צילום: א"ס

יו"ר הכנסת, ח"כ אמיר אוחנה, אירח בלשכתו את יהודה אלבז, אחיו של הגיבור נתן אלבז ואת המחנך והסופר עמנואל בן סבו, לרגל הוצאתו לאור של ספר ילדים מרתק ומרגש, "על שפת התעלה" המספר את סיפורו של הגיבור נתן אלבז לראשונה לילדי ישראל.

יו"ר הכנסת אוחנה: "אני מבקש להודות ולשבח את המחנך והסופר עמנואל בן סבו על ספר זה, המנציח את סיפורו של נתן אלבז, למען לא יישכח. בתלמוד נאמר שיש הקונה את עולמו בשעה אחת, נתן אלבז קנה ואיבד את עולמו ב-4 שניות."

יהודה אלבז, אחיו של גיבור ישראל, טוראי נתן אלבז, אשר במעשה הגבורה וההצלה בו הציל את חיי חבריו נכנס לפנתאון המופת והגבורה של מדינת ישראל, היה אורח יו"ר הכנסת, אמיר אוחנה, יחד עם המחנך והסופר עמנואל בן סבו, לרגל הוצאת ספר הילדים הראשון המספר את סיפור עלייתו לארץ , התמודדויותיו ומעשה גבורתו של נתן אלבז ומעוטר בציוריה הנפלאים של הציירת ליהי הברי.

יו"ר הכנסת , אמיר אוחנה , קיבל בלבביות ובהארת פנים את האח יהודה אותו הוא מכיר מזה שנים אחדות ונמצא בקשר של חיבה עם ייהודה ומשפחתו. במפגש המרגש הודה יו"ר הכנסת למחנך והסופר עמנואל על שבספר זה גאל סיפור גבורה כמעט נשכח מהזיכרון הישראלי לילדי ישראל. יו"ר הכנסת אמיר אוחנה שיתף בתחושותיו: "אל סיפור חייו ומותו של נתן אלבז נחשפתי לצערי בגיל מאוחר, אם כי הוא תמיד סבב אותי. בילדותי גרה סבתי ע"ה בשכונת נתן אלבז בשדרות. חלק משירותי הצבאי העברתי במחנה נתן, על שמו. אך היה זה רק כשקראתי את הסיפור המלא, שנתן נכנס אל ליבי ומאז לא עזב אותו. קראתי על הציונות שפיעמה בו עד כדי לעזוב את משפחתו, הוריו ואחיו, כדי לעלות לבדו ארצה ממרוקו. קראתי על קשיי הקליטה שלו בארץ הקשה, ודמעתי למקרא מכתב שכתב לאימו על כך שבארץ רואים אותו כ"מרוקאי, ובארץ פירושו של הדבר – מרוקו סכין".

על העלבונות והאתגרים שהיו מנת חלקו – אך על כולם התגבר – "איך? אני פשוט חייכתי וזה הכל". הוא היה מוכן לשאת את כל אלה – כדי להגשים את חלום חייו ולהתגייס לצבא ההגנה לישראל, המגן והחרב של העם היהודי. יש להניח שתקופת שירותו הצבאי הייתה המאושרת בחייו הקצרים, ובשיאה – כמובן – האירוע הטראגי שבגינו הפך נתן להיות חלק מחיי כולנו.

ארבע השניות הגורליות ההן, שהכל התנקז אליהן: כל מה שחינכו אותו הוריו, מפקדיו, מורשתו ועברו. המחשבה על כך שהבין היטב שהוא מחזיק את גורלו בידיו, ועדיין החליט כפי שהחליט – היא שהפכה אותו לגיבור לאומי, וזיכתה אותו בעיטור המופת. הגישה האנטי-אנוכית, שלא יכלה לשאת את המחשבה שבגלל מעשה שהוא יעשה מישהו – מלבדו – ייאבד את חייו, כל אלה – מגלמים בתוכם את סיפור גבורתו העילאית.

לאחר שנחשפתי לסיפור, החלטתי לעלות לקברו של נתן ביום הזיכרון לחללי מערכות ישראל. כשהייתי שם, שאלתי את החיילת שעמדה ליד קברו אם הגיע מאן דהוא. סיפרה לי שהגיע אדם זקן, והלך. חשבתי שאין לו בני משפחה חיים. לאחר שדאגתי לפרסום כתבה גדולה לזכרו בעיתון, יצרו איתי קשר שמעון ויהודה, אחיו של נתן. התרגשתי עד עמקי נשמתי להזמין אותם ללשכתי, ומאז אנחנו שומרים על קשר. אני מבקש להודות ולשבח את המחנך והסופר עמנואל בן סבו על ספר זה, מנציח את סיפורו של נתן אלבז, למען לא יישכח.

בתלמוד נאמר שיש הקונה את עולמו בשעה אחת, נתן אלבז קנה ואיבד את עולמו ב-4 שניות. יהי זכרו ברוך לעד."

השאר תגובה

Please enter your comment!
Please enter your name here