לחיות עם הדיאליזה

החודש יצוין יום הכליה הבינ"ל , במכוני הדיאליזה בנצרת מטפלים בכ-55 חולים שסובלים מאי ספיקת כליות ונזקקים לטיפולי דיאליזה כמה פעמים בשבוע. "חשוב לי שכולם ידעו שניתן למנוע את מחלת הכליות באמצעות שמירה על אורח חיים בריא" אומר יוסף ג'ברין, מנהל מכון הדיאליזה של חברת פרזניוס בנצרת

החודש יצוין יום הכליה הבינ"ל. כולנו מכירים את המונחים הרפואיים "אי ספיקת כליות", "טיפול דיאליזה", אבל לא ממש מבינים מה המשמעות. מי שחולה באי ספיקת כליות חולה במחלה כרונית, המשנה לו את חייו כפי שהכיר עד כה. מדובר באחת מחמשת המחלות הקשות והנפוצות ביותר בעולם, כאשר חולים אלו נזקקים לטיפולי דיאליזה כשלוש פעמים בשבוע. אורח חיים זה הוא תובעני וקשה מאד הן לחולה והן למשפחתו

בנצרת פועל כבר תשע שנים מכון דיאליזה של חברת פרזניוס, ומטפלים ב-55 מטופלים הסובלים מאי ספיקת כליות וזקוקים לטיפול דיאליזה שוטף. הודות ליתרונות הרפואיים העצומים של תהליך הדיאליזה, "הכליה המלאכותית" עוזרת למאות אלפי אנשים שסובלים מכשל כלייתי כרוני להמשיך ליהנות מחיים ארוכים ומספקים. יוסף ג'ברין, אח במקצועו, עובד בתחום כבר שנים רבות וכיום הוא מנהל את מכון הדיאליזה של פרזניוס מדיקל קר בנצרת. "חשוב לי שכולם ידעו שניתן למנוע את מחלת הכליות באמצעות שמירה על אורח חיים בריא" הוא אומר. "כולנו נוטים לשכוח לעשות בדיקות תקופתיות אבל על מנת למנוע התדרדרות בריאותית, כשיש בעיה רפואית צריך לטפל ולא להזניח. ממש קריטי לבצע בדיקות דם לפחות פעם בשנה כדי שלא יהיה מאוחר מדי."

מחלת אי ספיקת כליות היא אחת מחמש המחלות הקשות ביותר בארץ. בישראל חיים כ-7,000 חולי כאשר שיעורי התחלואה עולים ב-5 עד 7 אחוזים בשנה. הגורמים למחלה יכולים להיות שונים כשהנפוצים שבהם: סוכרת, יתר לחץ דם, מחלות גנטיות, אבנים וזיהומים בכליות.

"הבעיה היא שחוסר המודעות מובילה לעלייה בתחלואה של המחלה." אומר אריאל איקן, מנכ"ל חברת פרזניוס.  והוא מוסיף:" כל שנה יש עלייה של בין 5-7 אחוז. מחלה זו עולה למדינת ישראל מיליונים שכן היא מתוקצבת בעלות של כ 250 אלף ₪ לכל מטופל לשנה וזאת עוד לפני הוצאות אשפוז והסעות. אחוז גבוה מהאוכלוסייה המבוגרת בעיקר מיועד סטטיסטית לחלות במחלה, שהינה מחלה מאד קשה ודרך הטיפול בה אינה נעימה כלל לא לחולה ולא לסביבתו הקרובה. מדובר במחלה המצריכה טיפול תכוף, לרוב מחוץ לביתו של החולה, כך שגם החולה וגם בן משפחה נאלצים להקדיש מספר לא מבוטל של שעות בשבוע לתהליך הטיפול, נסיעות הלוך ושוב ועוד. למרות שהטכנולוגיות אפשרו להקל על תהליכי הטיפול עדיין מדובר במחלה מאד לא נעימה ובטיפול מורכב ומעיק. אם ישכילו לתגבר את פעילות העלאת המודעות והתקציבים המוקצים לכך אין ספק שכמות החולים והיקף המשאבים הממשלתיים יצטמצמו. באמצעות בדיקות תקופתיות, אורח חיים בריא ומניעתי וגילוי מוקדם ניתן יהיה לחסוך למדינה הרבה כסף ובעיקר – הרבה סבל למטופלים. לא הרבה יודעים למשל שסכרת (השכיחה מאד לצערנו) יכולה להידרדר לאי ספיקת כליות ושבאמצעים שונים ומעקב במרפאה נפרולוגית ודיאטה נכונה אפשר למנוע זאת או לפחות לדחות את התפרצות המחלה בכמה שנים טובות. "

"אנחנו מהווים משפחה ובית עבור מטופלינו שמגיעים לכאן מספר פעמים בשבוע במשך כל ימי חייהם." אומר יוסף, "והתפקיד שלי ושל הצוות להפוך את השהות שלהם אצלנו לנעימה ומחבקת כמה שאפשר ולהעניק להם ביטחון כדי שיוכלו ליהנות מהחיים באופן מלא. זו זכות גדולה לעבוד במקצוע כזה ובמקום כזה, אני מרגיש סיפוק עצום שיש לי השפעה כזאת על חיי המטופלים שלנו  ואני הולך לישון כל יום עם מצפון נקי."

לחיות עם הדיאליזה

השאר תגובה

Please enter your comment!
Please enter your name here