צילום - מרפאה וטרינרית יסוד המעלה

לקראת גל הקור הצפוי החל מהלילה, סופות, רוחות ושלג במקומות הגבוהים , נערכים לשמירה והגנה על הבתים, החממות החקלאיות, תעלות המים – ומה עם הגנה על חיות המחמד שלנו?

הווטרינר ד"ר גיל שביט מיסוד המעלה, אומר: "חתולים וכלבים, כמו יתר בעלי דם חם, חייבים לשמור על טמפרטורת גוף קבועה על מנת להתקיים. בחורף, כשקר וגשום, יורדת גם טמפרטורת הגוף של בעלי החיים. אנא שמרו עליהם. גורים צעירים ובעלי חיים זקנים וחולים רגישים יותר לקור, עוד בקבוצת הסיכון לקור וגשם: כלבים הקשורים שעות רבות בחוץ, כלבים שאינם מוגנים מגשם, כלבים קטנים בעלי שיער קצר. (לכלבים קטנים, שטח פני העור גדול יחסית למשקלם, לכן גם אובדן החום וחשיפה לקור מוגברים)" אומר ד"ר שביט ומוסיף :"כמו בני האדם, כשטמפרטורת הגוף יורדת מתחת ל- 36 מעלות, נכנסים למצב הנקרא היפותרמיה. הסימנים הקליניים הם: אדישות, רעידות בגוף, חוסר רצון לאכול ולשתות.

הסכנות במצב זה באיברים פריפריאליים כמו אוזניים, זנב, כפות הרגליים, המקבלים פחות דם, בזמן ממושך איברים אלה עלולים לסבול מנמק ואף לנשור. בנוסף, בכל הגוף יש ירידה חדה בחילוף החומרים, ירידה בפעילות הלב, ירידה באספקת דם (וחמצן) לאיברים חיוניים ובמקרים קיצוניים קריסת מערכות ומוות"

עוד מציין ד"ר שביט כי בשמירה על בריאות חיות המחמד בחורף, יש להתייחס לכמות המזון מאחר וצריכת האנרגיה של הכלב עולה (עליה באנרגיה הדרושה לחימום הגוף), לכן גם צריכת המזון עולה

וכן- לא לשכוח לספק לבעלי החיים מים טריים גם בחורף.

צילום – מרפאה וטרינרית יסוד המעלה

מה ניתן לעשות ע"מ להגן על חיות המחמד שלנו מפני הקור? "ככל שנרבה להשאיר אותם בבית החם והמוגן, כן ייטב! גם להם מגיעה סביבה חמה ומגנה. לכלבים החיים מחוץ לבית, יש לדאוג למלונה אטומה למים המוגבהת מעט מעל לפני הקרקע. רצוי לרפד את מצעם עם מזרון, שמיכה (יבשים) וכד'. גם את הכלבים כדאי להכניס מהמלונה הביתה, בכדי להתחמם ולהתחזק. כלבים שפרוותם נרטבה, יש לייבש במגבת ובכלל רצוי לא לספר כלבים החל מהסתיו ועד לאביב. בשווקים ובחנויות לבעלי חיים קיימים מעילים מיוחדים לכלבים, חשוב להגן בעיקר על כלבים קטנים בעלי שיער קצר. גם חתולים אוהבים למצוא מקלט מהקור, חתולי רחוב מתחבאים לעיתים בתוך מנועי מכוניות אליהם הם חודרים מתחתית הרכב. כדאי לדפוק על מכסה המנוע לפני הכניסה למכונית והנעת המנוע" מוסיף ד"ר שביט.

 

לגבי כלובי ציפורים– אומר ד"ר שביט כי יש להכניסם הביתה או למקום מוגן ומקורה , לגבי אקווריומים וכלובי זוחלים– לוודא תקינות מערכות החימום. על מגדלי הסוסים– לוודא כי האורוות מוגנות ויבשות ומומלץ לעטוף את הסוסים בשמיכות חימום .

 

"הכניסו אותם הביתה, הקצו לכך מקום מיוחד, רפדו אותו, הכינו שם שמיכה ישנה חמה, יבשו את פרוות הכלבים והחתולים וודאו שהם מוגנים ובטוחים. גם להם מגיע " מסכם הווטרינר ד"ר שביט

 

השאר תגובה

Please enter your comment!
Please enter your name here