credit freepik.com

בשנים האחרונות כולם מדברים על זריקות להרזיה. למרות יעילותן למניעת השמנת היתר והאפקטיביות של זריקות אלה בישראל בייחוד למלחמה במחלת הסוכרת, חשוב להתחיל לדבר גם על תופעות הלוואי האפשריות, מהן חלק מהמטופלים סובלים לפחות בשלב ההתחלתי של הטיפול. במאמר זה נדון במנגנון הפעולה של הזריקות ותופעות הלוואי הפוטנציאליות שלהן.

כיצד פועלות זריקות הרזיה? 

הודות לתרופות חדשות בשוק שהובילו לפריצת דרך בנוגע לטיפול במחלת הסוכרת וכתוצאה גם בהשמנת היתר, מזדמן לישראלים רבים לרכוש זריקות להרזיה ובראשן התרופה סקסנדה. יתר התרופות כמו אוזמפיק, מונג'רו או ווגובי טרם אושרו לשימוש בישראל כטיפול להשמנת יתר, למעט באישור חריג מצד קופת החולים.

מנגנון הפעילות של הזריקות להרזיה מבוסס על ייעודן כתרופות למחלת הסוכרת. מנגנון זה מדמה את פעילותו של הורמון GLP1 או בשמו העממי: "הורמון השובע", המיוצר במעיים בתגובה למזון שנכנס לתוך מערכת העיכול ומופרש הלאה אל מחזור הדם.

פעולת הזריקות בדומה לאותו הורמון רב מערכתי, מגבירה את הפרשת האינסולין מהלבלב ואת ייצור הורמון הגלוקון – בדיוק באותו הזמן שבו פותחות רמות הגלוקוז בדם. כתוצאה מתקבלת האטה בקצב התרוקנות הקיבה שמותירה את המטופלים שבעים יותר לאורך זמן. בנוסף, משפיעות הזריקות גם על אזור ההיפותלמוס במוח, המכיל את מרכז הרעב והשובע, באופן כזה שמפחית את הדחף למזונות עתירי שומן.

אז מהן תופעות הלוואי של זריקות להרזיה?

למרות יעילותן של הזריקות בהפחתת משקל הגוף, הן כרוכות במספר תופעות לוואי אשר נוטות להופיע עם תחילת הטיפול ובמשך חודשי הטיפול הראשונים. עם ההסתגלות לתרופה, תופעות הלוואי צפויות לחלוף וכל מופע נוסף עשוי להיות קשור לתנועתיות במערכת העיכול, לגביה יש לתת את הדעת בעת המפגשים התדירים עם הרופא המטפל לצורכי מעקב.

תופעות הלוואי המרכזיות אצל זריקות להרזיה הן גזים, בחילות, הקאות, שלשולים ועצירויות – לא כולן יופיעו אצל כלל המטופלים, לא באותה התדירות או באותם התנאים. על מנת להקל על תסמיני תופעות לוואי, נטילת התרופות תתחיל במינון נמוך ותעלה בהדרגה בהתאם לקצב ההסתגלות של הגוף והתחושות האישיות של המטופל, עליהן הוא ידווח.

בנוסף מומלץ למטופלים הנמצאים בתחילת הטיפול להתחיל בשינוי תזונתי והנחלת הרגלי אכילה חדשים מהרגע הראשון, בדגש על מרכיבי הארוחה ותדירותה. ההמלצה הגורפת תהיה לאכול מספר ארוחות קטנות לאורך היום, ללעוס את המזון באיטיות ולהימנע מטיגון ותיבול רבים. יש לאמץ הרגלי שתיית מים מרובים לאורך היום.

האם זריקות ההרזיה יתאימו לכולם?

בדומה לטיפולים אחרים שבהם תופעות הלוואי, רגישויות למרכיבי התרופה או אופן השימוש מונעים את נטילת התרופה, כך גם בזריקות להרזיה שבהן אין להשתמש בקרב מטופלים הסובלים מבעיות בלבלב (בדגש על דלקת לבלב), בקיבה, מחלות אונקולוגיות, אי ספיקת כליות ורגישויות שונות.

זריקות אלה גם אינן מתאימות לנשים מניקות והרות והן נמכרות במרשם רפואי בלבד, במסגרת טיפולים תדירים ומעקבים רפואיים נאותים מצד הרופא המטפל.

האם צריך לחשוש מתופעות הלוואי?

תופעות הלוואי של כל זריקות ההרזיה הן תופעות חולפות, שצריך לטפח כלפיהן מודעות ולהתכונן אליהן, אך לא להירתע מפניהן. מטרת התרופה תהיה בסופו של דבר להיטיב עם הגוף והתחושה הכללית ועל כן יש צורך לעבור תקופת הסתגלות חולפת בלבד, לצורך תוצאות איכותיות ומשביעות רצון בהמשך.

השאר תגובה

Please enter your comment!
Please enter your name here