קרדיט תמונה FREEPIK

איך אנחנו יודעים שיש לנו נזילת מים סמויה בדירה ונגרמת רטיבות כלואה מתחת לריצוף בבית? 

ישנם מקרים רבים בהם ישנה נזילת מים סמויה ולפיכך אנו יכולים לראות את אחד מהסימנים הבאים:

  1. עלייה קפילרית, כלומר: סימני רטיבות בחלק התחתון של הקירות ומעל הפנלים נבחין בסימני טיח והתפוררות הצבע המתקלף מהקיר ונראה כמו בועות כתוצאה מרטיבות. קורה בעיקר במסדרון או בחדרים שסמוכים לחדרי אמבטיה או מטבח בחלק בו מתקיימת הנזילה שטרם אותרה.  
  2. ישנם בתים בהם בוצעו שינויים ושיפוץ והוחלפה צנרת חלקית וחיברו צנרת חדשה לצנרת ישנה. בחיבורים בין החדש לישן אנו נתקלים בנזילות רבות.
  3. פרפר צינור מים ראשי של הדירה מסתובב בכל זמן גם כאשר הברזים סגורים.
  4. ישנן עיריות אשר מדווחות לאזרחים אודות צריכת מים מוגברת. אם קיבלתם הודעה כזו רצוי לבדוק באופן מיידי מהי סיבת חריגת זרימת המים הקבועה בתוך הדירה שלנו. 
  5. אם אתם מקבלים חשבונות מים גבוהים מהרגיל קיים חשש כי מתקיימת נזילה סמויה. 
  6. אם קיים זרם חלש בברזים כלומר ירידה בלחץ המים בברזים ובמקלחות. 
  7. תלונה של שכן המתגורר מתחת לדירה שלכם אודות רטיבות בתקרת הדירה שלו. לפי מיקום תלונת השכן ניתן לדעת כי באזור זה קיימת דליפת מים או לחילופין בעיית איטום כלשהי.

אם נתקלתם באחד או יותר מהסימנים הנ"ל קיימת סבירות גבוהה כי בדירה שלכם ישנה נזילה אותה יש לאתר ונדרש תיקון מיידי היות ומים עלולים לגרום נזקים למבנה עצמו ולפגוע אף ביסודות הבניין, כאשר מדובר בנזילה שלא טופלה לאורך זמן רב בבניינים ישנים יותר. הרטיבות יכולה לגרום לנזקים כבדים לתכולת הבית כגון : ריהוט, ארונות צמודי מבנה, מיטות הצמודות לקיר כולל נזק לחשמל שעלול גם לגרום לסכנת התחשמלות וכן היווצרות עובש וטחב אשר מסוכן לבריאות כאשר ילדים קטנים זוחלים על הרצפה וגם לאנשים מבוגרים. הרטיבות גורמת לריח חריף של טחב וסירחון מלבד היותה מפגע בריאותי. במידה וקיימת ברשותכם פוליסת ביטוח דירה (גם בביטוח משכנתא), קיים ברשותכם בד"כ כיסוי לנזקי צנרת והמלטות מים. ראשית עליכם לפנות לחברת הביטוח המבטחת אתכם ולדווח להם אודות נזילת מים. במידה ואותר אחד מסימני הנזקים המתגלים באמצעותכם. חברת הביטוח תשלח תחילה שרברב לאיתור הבעיה. נזילת מים לדירת שכנים יכולה להיגרם כתוצאה מהתבקעות הצנרת או במידה וקיימת בעיית איטום. במקביל לטיפול בנזילה, חברת הביטוח אמורה למנות שמאי מטעמה על מנת לאמוד את הנזקים שנגרמו בדירה ולהפיק חוות דעת הכוללת את סכום הפיצוי שלדעת השמאי מגיע לכם לאיתור הנזילה והתיקון. במידה וחברת הביטוח מערימה קשיים בטיפול הנמשך זמן רב מהדרוש והבעיה לא נפתרת או שלדעתכם סכום הפיצוי שקיבלתם נמוך משמעותית משווי שיקום הנזקים שנדרש, מומלץ לפנות לשמאי פרטי.

מה עושה השמאי הפרטי בניגוד לשמאי חברת הביטוח?

ראשית, לאחר השיחה הראשונית עם שמאי פרטי, הוא מגיע לדירה לבחון את גובה הנזקים שנגרמו לכם במבנה ובתכולה. במהלך הביקור הוא מתעד הנזקים מבצע בדיקה ראשונה באמצעות "מד לחות" לקירות ובכך מקבל אינדיקציה ראשונה למצב דירתכם. בהתאם לממצאים והנזקים הגלויים, מתמחר השמאי הפרטי באמצעות מפרט עבודות הנדרש לשיקום כל הנזקים שניתן לקבוע בזמן הבדיקה הראשונה והוצאת חוות דעת מקצועית על מנת שניתן יהיה לקיים מו"מ מול שמאי המגיע מטעם חברת הביטוח. 

תפקיד שמאי חברת הביטוח הוא לשמור על "קופת חברת הביטוח" ולפצות אתכם בסכום המינימלי שניתן לאשר עבור הנזקים שהנכם מציגים בפניו. לאחר הבדיקה על ידי השמאי הפרטי תתבצע באמצעותו הערכת מצב אילו בדיקות יש לבצע על מנת לפתור את הבעיה ולקדם התיקון הנדרש בכל הדירה. על מנת לאתר נזילות מים והמלטות המים מצנרת דירתכם, קיים מכשור מתקדם לאיתור נזילות כגון : מצלמה טרמית (אינפרא אדום), אשר מאתרת את אזור מיקום הנזילה ובכך חוסכת את הצורך בשבירת ריצוף או קרמיקה בחלקים שאין צורך לשבור והטיפול מתבצע באזור הנזילה כפי שהתגלה במכשיר או האם מדובר בבעיית איטום וכד'. המצלמה סורקת את הצנרת ומאתרת היכן מתקיים שינוי טמפרטורה, דבר המעיד על מקור הנזילה. ישנם מקרים בהם נדרשת הזמנת בדיקת רטיבות. בדיקת הרטיבות מודדת את כמות הלחות הקיימת במצע החול או במצע הסומסום תחת מרצפות הדירה. קיים תקן ברור לרמת הרטיבות המאפשרת ייבוש טבעי, אך ברמות שמעל תקן על פי מכון התקנים הישראלי, יש לבצע פעולות שיקום רבות על פי הממצאים על מנת לתקן כל הנזקים בכל הדירה . עם קבלת תוצאות של כלל הבדיקות שבוצעו,  מכין השמאי הפרטי מפרט עבודה הנשלח לשמאי מטעם חברת הביטוח בכדי לקבל הפיצוי הנדרש לשיקום הנזקים.

השמאי הפרטי אשר מקבל את ממצאי שמאי חברת הביטוח, מעדכן את המבוטח בכל שלב כיצד מתקדם הטיפול בנזקים וסילוק התביעה. במידה וחברת הביטוח אינה משתפת פעולה גם לאחר קריאת חוות הדעת של השמאי הפרטי ניתן להגיש תביעה בבית משפט. 

השאר תגובה

Please enter your comment!
Please enter your name here