קרדיט: מוזיאון לוחמי הגטאות

"היינו ראשוני העושים" (צבי שנר)
תערוכה המביאה את סיפורן של העצרות הראשונות בקיבוץ לוחמי הגטאות

"התנגד מי ש…"
בתערוכה, יצירות אמנות מאוספי הארכיון,
המציגים היבטים שונים של התנגדות יהודית בימי השואה,
ומתכתבות עם הטקסט "התנגד מי" שנכתב ע"י חיים גורי ומוניה אברהמי בשנת 1985.

לאחרונה נפתחו במוזיאון בית לוחמי הגטאות שתי תערוכות חדשות.
התערוכה "היינו ראשוני העושים" מדבריו של צבי שנר, נפתחה ביום השואה האחרון, במסגרת אירועי 80 שנה למרד גטו ורשה. את התערוכה אצרו לילך אפרים וליאת מרגלית והיא תוצג עד אמצע יוני. במסגרת התערוכה, מוקרן סרט העוסק בעצרות הראשונות. כאשר כל החומרים הם מארכיון המוזיאון.

קרדיט: מוזיאון לוחמי הגטאות

מייסדי הקיבוץ ראו עצמם כחלוצים וכפורצי דרך במפעל התקומה הלאומי, שמו דגש בעצרות הראשונות על המאבק, המרד וההתנגדות. הטקסים היו מעוצבים וממוקדים בזכר הלוחמים. מעצבי העצרת ודובריה ביקשו לשדר כוח ולא חולשה, כוח עמידה מדיני וכוח מוסרי חברתי. עצרות יום השואה קיבלו נופך של יום התרוממות הרוח. מעצבי הטקס על מרכיביו ומופעיו ביקשו להשפיע על אפיוני זהות הציבור ותודעתו באמצעות תשומת הלב לדיבור בטקס, לשירה, לנגינה, לתנועה האומנותית, לתמונות המוקרנות ולמיצגים. ביוזמתם של המייסדים לקיים עצרת זיכרון לשואה ולגבורה אשר התקבעה כמועד ממלכתי בלוח השנה בישראל.

בנוסף, במסגרת התערוכה, ישנו קיר כרזות מהעצרות הראשונות, אשר מזמין את הציבור להשתתף באירוע. לצדו מוצגים פריטים מקוריים מהעצרות הראשונות כגון חוברת ובה נוסח העצרת שנערכה ביום הזיכרון העשירי לשואה ולמרד בקיבוץ, מכתב ליד ושם -הזמנה לעצרת השנתית ועוד.
התערוכה "התנגד מי ש…"., נפתחה ביום הראשון (7.5) והיא תוצג עד אוקטובר 2023. את התערוכה אצרו לילך אפרים וסטפני בוזגלו.

בשנת 1985 ניסחו חיים גורי ומנהל מוזיאון בית לוחמי הגטאות דאז, מוניה אברהמי, את הטקסט "התנגד מי ש…", בו באה לידי ביטוי תפישתם של מייסדי המקום באשר לאתוס ההתנגדות. בטקסט מפורטים אופנים שונים ומגוונים של התנגדות יהודית בימי השואה, אשר בכולם קראו יהודים תיגר על המציאות הנוראה: ממאבק הישרדות ברמת הקיום היומיומי ועד להתנגדות המאורגנת, ששיאה היה במאבק החמוש. בתערוכה מוצגות יצירות אמנות מאוספי המוזיאון, יצירות שנאספו במהלך השנים, אשר בנושאיהן יש התייחסות לטקסט של גורי ואברהמי.
ההצבה של הטקסט לצד היצירות מביאה לידי ביטוי את העיסוק רב השנים של אנשי "הבית" בסוגיית ההתנגדות. התערוכה היא הד לדיון המתמשך, בתוך המוזיאון ומחוצה לו, באשר להגדרת התנגדות יהודית בתקופת השואה.

"היינו ראשוני העושים"
אוצרות: לילך אפרים וליאת מרגלית
תאריכים: 18.4-15.6
ימים א'-ה': 09:00-16:00

"התנגד מי ש.."
אוצרות: לילך אפרים וסטפני בוזגלו
7.5.2022-10.2023
ימים א'-ה': 09:00-16:00

 

השאר תגובה

Please enter your comment!
Please enter your name here