אילו גורמים עשויים להביא לשריפת רכב ואיך להימנע ממצב שכזה?
קרדיט לתמונה: Shutterstock

מצב שבו רכב עולה באש יכול להיות לא נעים, מפחיד ואף מסוכן במיוחד. נדיר ככל שיהיה, איש מאיתנו לא מעוניין להיקלע לאחד שכזה אך למקרה שכן, חשוב להבין ולהכיר את הגורמים, דרכי המניעה ובמקרה והאש כבר פרצה – מה נידרש לעשות. על כל אלו בכתבה הבאה

זאב נחמנזון

ניקי לאודה, יזם, טייס ויותר מכל נהג פורמולה 1, הראשון שזכה באליפות העולם 3 פעמים ברצף והלך לעולמו לפני כשנתיים, נחשב לאחת הדמויות הנערצות בעולם הרכב והמירוצים. מה שבין היתר הפך אותו למקור השראה בתחום, הייתה תאונה מחרידה שאירעה במירוץ בשנת 76. לאודה, שהוביל את הניקוד בעונה והיה מועמד בטוח לניצחון, איבד שליטה על הרכב, התנגש במעקה בטיחות ולאחר מכן – בשני רכבים נוספים. רכבו של לאודה עלה באש בשניות ועד שהצליחו לכבות אותו, כל פניו נשרפו. בשעה שלא ידעו אם לאודה יחיה או לא, התחרות נמשכה והמתחרים צמצמו את הפער. לאודה התאושש ותוך פחות מחודש וחצי עלה על המסלול, עיניו פקוחות בקושי ופניו מצולקים כליל. הוא ביצע שתי הקפות שהיו יכולות לשמר את נצחונו אך אז פרש מהמירוץ בטענה כי תנאי מזג האוויר מסוכנים מדי ואמצעי הבטיחות, שעליהם התריע לא פעם בעבר – אינם מספקים. ג'יימס האנט, יריבו הנצחי של לאודה, זכה באליפות ואם תרצו לדעת עוד בעניין, יש סרט נפלא בשם Rush המגולל את סיפור היריבות ביניהם היטב. מדוע אנו מספרים לכם על כך? שריפות רכב הן משהו שאנו רואים בדרך כלל בטלוויזיה או על מסלולי המירוצים כאשר חלקן קלילות וחלקן הרות אסון. 

ואולם, דליקות שכאלו אינן נחלתן של מכוניות מירוץ בלבד ומדי פעם תוכלו לראות רכב עומד בצד הכביש ועשן סמיך מיתמר ממנועו. אתם לא רוצים להיות בעליו של הרכב הזה ולא בתוכו שעה שזה מתרחש. לפני שנדון בגורמים להתלקחות או בדרכים למניעתן, חשוב לזכור כי הדברים החשובים מכל הם הביטחון הבריאותי, בראש ובראשונה, ואחריו הערך הכספי. עבור שני הדברים הללו חשוב שתהיה לכם פוליסת ביטוח טובה וכדי לבחור באחת שתתאים לכם במיוחד, מומלץ לבחון מבעוד מועד את כלל ההצעות לביטוח רכב הקיימות ולראות מה כוללת כל אחת מהן. במקרה של פריצת שריפה ברכב, סביר מאוד להניח שתידרשו להפעיל את הפוליסה ומכאן שבשעת אמת, רצוי שזו תהיה אחת שתספק לכם מענה הולם ומהיר.

אז מהם הגורמים העיקריים לפריצת שריפה ברכב, איך להימנע מהם ומה לעשות במצב שבו כבר פרצה אחת? הכל במדריך הבא.

 אז מה בעצם גורם לשריפה?

אמנם הרכבים כיום בטיחותיים ומאובזרים במיוחד וככל שהטכנולוגיה מתפתחת, הם יהיו אפילו יותר, אבל חשוב לזכור שהם גם הרבה יותר חשמליים. מבלי להתייחס כלל למנועים החשמליים שמשתלטים על עולם הרכב וכובשים אותו בסערה – עוד ועוד מערכות מתבססות על חשמל, ומתחת לשטיחים, הרכב מחווט להפליא. 

הסבירות שקצר חשמלי יתחולל ברכב תמיד קיימת, גם אם נמוכה מאוד. אם בסמוך לנקודה המקצרת ישנם בדים או חומרים דליקים, עשויה לפרוץ שריפה שצפויה גם להתפשט במהירות. קצר חשמלי עלול להגיע גם מאזור המצבר עקב תקלה או נזק, אלא שהמצבר מכיל מימן ובמקרה שבו ניצוץ חשמלי נוגע בגז זה, יכול להיווצר פיצוץ רציני שיגרום לדליקה גדולה ומהירה. רכבינו, בל נשכח, מלאים גם בדלק ובשמן וכמו כל נוזל – אלו עשויים לדלוף ולטפטף. מאחר ומדובר בחומרים דליקים ביותר, דליפה שכזו היא מתכון בטוח לשריפה בשלב כזה או אחר ולכן, יש לעשות הכל כדי לא להגיע לשלב הזה. על מקרים כמו בדל סיגריה שנפל על השטיח או בלון גז שהושאר בשמש הקופחת עדיף שלא נדבר, רק נציין כי הם אכן מתרחשים, ולא מעט.

איך בכל זאת אפשר למנוע התפרצות שריפה ברכב?

על מנת למנוע דליקות מבעוד מועד יש להקפיד על כמה כללים אשר רבים מהם פשוטים למדי. ראשית – ניקיון של הרכב, ככל שיהיו בו פחות חומרים דליקים ומסוכנים, כן ייטב. תחזוקה שוטפת של המצבר והרכב חשובה אף היא. מעבר לטיפולים במוסך, בדקו אחת לחודש את מצב המנוע בזמן שאתם מתדלקים. הרימו את מכסה המנוע, בדקו כי יש מים במצבר, הסתכלו על החווטים והצינורות והבחינו האם הם יבשים או סדוקים, חפשו אחר נזילות בשטח המנוע ואל תתביישו לרכון ולהציץ תחת הרכב. אם משהו נראה חשוד, קל וחומר אם אתם מריחים דלק או שמן – פנו למוסך שלכם ועדכנו אותו שיבדוק כי הכל תקין ובמידה ולא – שיתקן.

תרגולת אש

ראשית, כדאי מאוד לרכוש מטפה קטן לכיבוי אש ולעגנו במקום נגיש בתא הנוסעים, עם עדיפות לקרבת הנהג (במידה והוא נוסע לבד ברכב). חשוב לקבע את המטפה היטב ולהבין כיצד משתמשים בו בשעת אמת. היה ופרצה שריפה ברכב, הדבר הראשון שיש לעשות הוא לרדת מהכביש ולנסות להאט ככל שניתן עד עצירה מלאה. במקביל, יש לכבות את המנוע וכל רכיב חשמלי פעיל ברכב ולאחר שעצר וכבה, יש לצאת מהרכב. היה והאש אינה גדולה ויש ברשותכם מטפה, נסו לכבות אותה כשאת המטפה אתם מכוונים למוקד שממנו פרצה האש. אל תנסו לפתוח מכסה מנוע או כל פתח אחר ברכב. במידה והאש חזקה מדי התרחקו מהרכב, הרחיקו ממנו גורמים נוספים והתקשרו למכבי האש או לשירות חילוץ רלוונטי. מה שלא יהיה – תנשמו עמוק, ונסו לפעול בקור רוח. אולי אתם לא ניקי לאודה, אבל רוגע ומיקוד בהחלט יכולים להציל את חייכם.

השאר תגובה

Please enter your comment!
Please enter your name here