ציוד רפואי
קרדיט PIXABAY

אחת הבעיות הנפוצות ביותר בבתי החולים הגדולים והמודרניים, היא ניהול יעיל של אחזקת הציוד הרפואי. ניהול ציוד רפואי כולל בדיקות ופעולות תחזוקה מונעות ומתקנות. ניהול יעיל של תחזוקת הציוד הרפואי, חיוני למתן שירותי בריאות איכותיים, תוך חיסכון במשאבים.

חיוני לתכנן וליישם ניהול יעיל של עבודות תחזוקה ותיקון של כל ציוד רפואי שנמצא במתקן הבריאות, תוך שימוש באסטרטגיות תחזוקה מתאימות שיבטיחו שמירה על בטיחות המכשירים ותפקודם, בהתאם למפרט הבסיסי של כל מכשיר.

בנוסף לעלות הגבוהה של הציוד הרפואי, הוא דורש גם תחזוקה רציפה ויקרה במהלך חייו. מחקרים הראו שהגורמים השכיחים ביותר להשבתת פעולת הציוד הרפואי הם ליקויים בתכנון ובניהול התחזוקה. כדי לפתור בעיה זו, יש צורך לבנות ולהסדיר מערכת לתחזוקה נאותה ולשימוש נכון בציוד הרפואי. תחזוקה מושלמת מתייחסת לביצועים, לסיכונים, למשאבים ולעלויות הקשורות להשגת מטרה זו.

מדיניות התחזוקה של הציוד הרפואי

הפיתוח הראשוני של מדיניות התחזוקה מתייחס להתערבויות בציוד שפועל עד שהוא נעצר בטעות (התקלקל) ולאו דווקא עקב בלאי או בגלל פגם בציוד. ההתערבות נחשבת משביעת רצון כל עוד הציוד פועל ברמה מינימלית מקובלת (תחזוקה תגובתית).

הפיתוח המודרני של מדיניות התחזוקה והעלייה במורכבויות הציוד הרפואי, הובילו למודרניזציה, כלומר לעדכון המדיניות ולשיטות תחזוקה חדשניות. למעש, השוואה בין עלויות חלקי החילוף והחומרים לעומת הפסד הזמן המושקע בתיקון, הובילה לפיתוח מדיניות תחזוקה חדשה.

היום, הצוות הטכני ביחידות הבריאות אמור לבצע לא רק את עבודות התחזוקה והתיקונים, אלא להיות מעורב באופן פעיל גם ברכישת הציוד ובניהולו. אנשי התחזוקה יכולים, בין השאר:

  • לתכנן שירותי ציוד
  • לנהל מלאי
  • לספק ייעוץ טכני לרכש
  • לפתח הערכת עלויות טכניות
  • להכין תחזיות תקציביות לגבי עלויות התחזוקה של הציוד הרפואי

ארגון התחזוקה: מטרות ואחריות על הציוד הרפואי

לציוד הרפואי יש תפקיד מהותי באספקת שירותי בריאות איכותיים. כאשר ציוד זה אינו בשימוש או לא מתוחזק כראוי, עלול להיגרם נזק למטופלים. במצבים רבים, שינוי מכשיר רפואי או תיקונו על ידי עובד לא מוסמך, עלול לגרום לפגיעה במטופל או לאובדן התיעור הרפואי.

על מנת למנוע פגיעה במטופל שנגרמה עקב שימוש בציוד רפואי תקול, יש לערוך בדיקות שונות טרם השימוש במכשיר. תחזוקה מונעת, דוחות על תקלות ונהלי תיקון, הם רק חלק מהפעילויות הנדרשות לפני ביצוע הפעולה הרפואית עצמה.

בין אם הציוד הרפואי במתקן הבריאות נרכש, מושכר או מושאל – המחויבות לבטיחות היא מרכיב חיוני בכל הליך המשתמש בציוד זה.

תחזוקה נכונה ושימוש נכון בציוד רפואי מרחיבים את היעילות והזמינות של הציוד, תוך כדי:

  • חיסכון בעלויות
  • הבטחת איכות ובטיחות
  • ושמירה על איכות הסביבה

כדי לייעל את תהליך התחזוקה של הציוד הרפואי, מומלץ לשקול שימוש בתוכנית תחזוקה אשר מתחשבת במאפיינים ובפגמים המופיעים בציוד הרפואי. יישום תוכנית תחזוקה שכזו לציוד הרפואי, יכול להיות יעיל ביישום אסטרטגיות תחזוקה נכונות, לניהול ציוד טכנולוגי ישן יותר ומכשור הייטק חדשני, בגלל מאפייניהם השונים.

השאר תגובה

Please enter your comment!
Please enter your name here