דור המייסדים בצפון
קרדיט pixabay

דור המייסדים 

כל אחד מבני דור המייסדים שהקים את היישובים, הקיבוצים והערים בצפון היה חלוץ בדרכו והיה חלק מהאג'נדה של הקמת המדינה. ללא אמצעים הם הצליחו להקים מאפס יישובים ומקורות פרנסה תוך הגנה על המולדת. רבים מהם עברו ימים קשים אך אף על פי כן הם היו מלאי סיפוק על ההצלחות ועל ההישגים של כל אחד מהיישובים הללו בתקופת קום המדינה וגם לאחר מכן. עבור הדור הצעיר שמחובר היום למסכים, הסיפורים הללו לעיתים נראים הזויים, אך עם זאת ברור להם שמדובר באמת לאמיתה וקשה להם לדמיין זאת.

הוותיקים מצאו דרך נפלאה לספר את סיפור חיים שלהם ושל חבריהם הטובים וזאת כדי שיישמרו לכל הדורות הבאים הסיפורים, התמונות והמראות של ראשית ההתיישבות בארץ ישראל. בחלק מהישובים יש גם מוזיאונים קטנים שבהם אפשר לראות פריטים אותנטיים של דרך ההתנהלות בעבר כמו שימוש במכשירים פשוטים לעבודות ביתיות וגם לעבודות שבהן דרוש היה מאמץ רב בשדה, בסלילת כבישים ובהקמת היישובים.

הסיפור האישי של דור המייסדים 

לכל אחד מבני דור המייסדים יש סיפור מרתק משלו ולכן משפחות רבות הרימו את הכפפה ובחרו להנציח זאת בספר משפחתי. המטרה היא להשאיר מזכרת לדורות הבאים, כדי שיידעו וגם יבינו את כל מה שקרה לפני עשרות שנים. 

העבודה על הספר כוללת מפגש של דור המייסדים עם סופר צללים שמשוחח איתם ולאט לאט שואב מהם את מלוא המידע ומעורר את הזיכרונות שנשכחו לאורך השנים. במקרים רבים החפירה בעבר גוררת סערת רגשות והמון אמוציות ולכן סופר הצללים שהוא מנוסה בסוג זה של עבודות, מוריד הילוך, מחכה יום או כמה ימים ורק לאחר מכן ממשיכים בעבודה.

הגדרה של הספר המשפחתי 

ברוב המקרים בפגישות הראשונות עם דור המייסדים, מסכמים באילו נושאים יעסקו בפרקים השונים של הספר. המטרה היא להיות ממוקדים בסיפורים החשובים ביותר ולכן כאשר מגדירים מראש את נושאי השיחה או תוחמים זאת לפי שנים, קיימת מסגרת לספר המשפחתי וכך מדברים בכל מפגש על נושא אחר וצעד אחר צעד מכינים את המידע שיהיה בספר הכול כך חשוב.

סופר הצללים מקליט את השיחות ביניהם, או לחלופין מקליד את הסיפורים בתוכנת המחשב ובהתאם לכך סוגר פרק אחר פרק.

שילוב של תמונות בספר המשפחתי 

בתקופת דור המייסדים צילום של תמונות לא היה דבר בשגרה ולכן לכל משפחה יש מעט תמונות אך כל אחת מהן מביעה המון. זו הסיבה שמעבירים את התמונות של הפעולות השונות שביצעו אנשי דור המייסדים לסופר הצללים. הוא מבצע סריקה ייחודית כדי להוציא את המיטב מהתמונות הישנות ובהתאם לשנה שבה צולמה כל תמונה או לנושא שלה, משלבים את התמונות בין הסיפורים השונים.

עם הזמן הספר קורם עור וגידים והגעתו מבית הדפוס עם הריח המיוחד, גורמת להמון אושר לכל אחד ממשפחת דור המייסדים על כך שהוא הצליח להעלות על הכתב את כל המידע שהיה נצור בליבו עבור דור ההמשך. 

השאר תגובה

Please enter your comment!
Please enter your name here