ילדי הברזל: מה חשוב לדעת על אנמיה בתינוקות ובילדים ואיך לטפל בה?
קרדיט לתמונה: Shutterstock

אנמיה מחוסר ברזל בקרב ילדים ותינוקות הינה שכיחה ומסוכנת. איך אפשר לאבחן אותה וחשוב יותר, כיצד ניתן לטפל בה? הנה כל מה שכדאי לדעת

רויטל מור

אנמיה מחוסר ברזל היא סוג האנמיה השכיח ביותר, במיוחד בקרב ילדים ותינוקות. זהו מצב שבו אין כמות מספקת של כדוריות דם אדומות והמוגלובין – ועקב כך של חמצן, הנישא על-ידם, לצורך הזרמתו ביעילות וכנדרש לכל חלקי הגוף ולאיברים הזקוקים לו. אנמיה זו אינה סוג האנמיה היחיד שקיים, אולם הוא זה הרווח ביותר בקרב ילדים ותינוקות והיא נגרמת מכך שגופו של התינוק או הילד אינם מקבלים מספיק ברזל. 

לרוב ניתן לטפל באנמיה מחוסר ברזל באמצעות התאמות תזונתיות אך גם על-ידי נטילת תוספי ברזל ייעודיים במינון המומלץ על-ידי רופא הילדים המטפל. אז מה עוד חשוב שתכירו אודותיה? בכתבה הבאה.

למה אנמיה מחוסר ברזל נפוצה בקרב תינוקות וילדים?

קצב הגדילה של תינוקות וילדים הוא מהיר ועם הגוף הגדל, גדל גם נפח הדם והצורך לייצר עוד כדוריות דם אדומות שיישאו את החמצן בגוף. למרות שתינוק נולד עם מאגר של ברזל המשמש לייצור המוגלובין, מאגר זה מתחיל להתרוקן ככל שהוא משתמש בו ואת החוסרים שנוצרים, יהיה על התינוק להשלים דרך המזון שהוא אוכל. 

עד גיל חצי שנה לערך מרבית מהתינוקות ניזונים מחלב אם או מתחליפיו השונים. חלב אם כולל אמנם ברזל אך בכמויות קטנות למדי. נשים בהריון, כמו תינוקות, זקוקות אף הן לתוספת ברזל בגלל נפח הדם הגדל אצלן ועקב מאגר הברזל הנבנה אצל התינוק על חשבון הברזל, אשר קיים בגופה של האם. מכאן שגם נשים רבות לאחר הלידה ובזמן ההריון, סובלות בעצמן מחוסר ברזל.  

לאחר גיל חצי שנה מתחיל התינוק לצרוך מזונות מוצקים כאשר במקרים רבים, חלקם אינו עשיר דיה בברזל ולעיתים כאלו אחרים אותם הוא רגיל לצרוך מפריעים בספיגת הברזל, גם אם כמויות הברזל הזמין באוכל מספיקות.

אילו תינוקות וילדים נמצאים בקבוצת סיכון לאנמיה מחוסר ברזל?

כל התינוקות נמצאים בקבוצת סיכון לחוסר בברזל אבל חלקם נמצאים בסיכון רב יותר מאחרים:

  • תינוקות שנולדו במשקל לידה נמוך במיוחד ופגים ומאגר הברזל איתו נולדו אינו גדול
  • ילדים ותינוקות השותים חלב פרה / עיזים / סויה – משקאות אלו מפריעים לספיגת הברזל בגוף ועלולים לגרום לחוסר בברזל ואנמיה
  • ילדים שאינם צורכים מספיק ברזל במזונות המוצקים, הדייסות או בתוספים שהם מקבלים

ברזל בגוף הוא מינרל נחוץ. הוא מהווה חלק ממולקולות ההמוגלובין שבכדוריות הדם האדומות ומאפשר את מעבר החמצן מהריאות ליתר הגוף. בנוסף הברזל נחוץ לתהליכים במערכת העצבים המרכזית החיוניים לגדילה, התפתחות, יכולת שכלית ולמידה.

איך מזהים אנמיה מחוסר ברזל בתינוקות וילדים?

תינוקות וילדים הסובלים מאנמיה מחוסר ברזל יהיו עייפים, חיוורים, חסרי תיאבון, בעלי קצב לב גבוה ונשימה מהירה, חסרי שקט או עצבניים. כיום, ההמלצה היא שכלל התינוקות מגיל ארבעה חודשים עד שנה יצרכו ברזל כתוסף כאשר בסביבות גיל 9 חודשים, נהוג לבצע ספירת דם כדי לבדוק את רמות הברזל וההמוגלובין בדם לצורך התאמת המינון לממצאים. על פי מחקרים, אנמיה בילדים עלולה לגרום לבעיות התפתחותיות וקוגניטיביות אשר חלקן אף יכולות להיות בלתי הפיכות במידה והחוסר אינו מטופל.

חוסר ברזל בדם – מה לאכול?

במידה והילד אינו יונק, יש להקפיד ולהשתמש בתחליפים מועשרים בברזל. כדאי להתייעץ עם רופא הילדים בנוגע לאפשרות של מתן תוספי ברזל לתינוקות, בפרט אם מדובר בפגים או בתינוקות שנולדו במשקל נמוך במיוחד ועשויים להזדקק לכך מגיל צעיר מאוד של שבועיים או שלושה בלבד.

כאשר התינוק מתחיל לצרוך מזונות מוצקים, מומלץ להקפיד לספק לו כאלו המועשרים בברזל במיוחד – דוגמת דייסות, או מזונות המכילים ברזל בכמות יפה כמו בשר אדום, קטניות, הודו אדום וכדומה. 

הימנעו משתייה מרובה של חלב ומשקאות חלב המפריעים לספיגת הברזל ומשוקו בפרט, המזיק לא רק כי הוא מבוסס על חלב אלא גם בגלל היותו מכיל קפאין שמפריע גם הוא לספיגת הברזל. ניתן לעודד את ספיגת הברזל בסוף על-ידי שילוב מאכלים הכוללים ויטמין C עם אלו הכוללים ברזל כמו הדרים או עגבניות.

כמו כן, כדי לבדוק את מצב האנמיה והברזל, הקפידו על ביצוע בדיקת דם והתאימו את מינון ותזונת הילד / תינוק בהתאם.

אם כן, אנמיה מחוסר ברזל שכיחה בקרב תינוקות וילדים וללא טיפול, השלכותיה עלולות להיות חמורות למדי. יחד עם זאת, הטיפול בה הוא פשוט לרוב וניתן לעשות זאת על-ידי שדרוג התזונה ומתן תוספי תזונה במימון מתאים, לאחר התייעצות עם רופא ובדיקה, כמובן. 

השאר תגובה

Please enter your comment!
Please enter your name here