קרדיט PIXABAY

מערכות ERP שונות נמצאות בשימוש נרחב בעסקים מודרניים. זהו כלי נוח לניהול ארגון ואוטומציה של כל התהליכים המתרחשים בו. מערכת ה- ERP היא מערכת לאוטומציה של תהליכים עסקיים של חברה. המטרה העיקרית של מערכות מסוג ERP היא להגדיל את הפרודוקטיביות הכוללת של הארגון על ידי צמצום מספר הפעולות ה\"ידניות\", איסוף וצבירת נתונים וייעול תהליכים עסקיים בתוך החברה. מערכות ERP עובדות על בסיס מסד נתונים אחד ומסייעות לניהול יעיל יותר. כדי להבין מה זה מערכת ERP ניתן להסביר במילים פשוטות כי ERP היא מערכת מידע לניהול ארגוני.

בחירת מערכת ERP בהתאם לצורכי הארגון

בהתאם למפתח ולצרכים של הארגון, המבנה של מרכיבי מערכת ERP משתנה. לכן, לפי סוג הרישיון, מערכות קנייניות וקוד פתוח מובדלות. הראשונים הם פתרון מוכן, השניים הם קוד פתוח וניתנים לשינוי בהתאם לצרכי החברה.

כמו כן, מערכת ERP יכולה להיות פתרון בודד או שילוב של מספר מודולים (תוכניות) עצמאיים. ב-ERP מודולרי, כל מודול בודד עושה אוטומציה של אזור מסוים בארגון. בבחירת מערכת כזו, חברות יכולות ליישם רק את הפונקציונליות הדרושות לה, ולאחר מכן, במידת הצורך, להרחיב אותה על ידי רכישת מודולים אחרים.

מערכות עם מבנה יחידה פחות נפוצות. לרוב אלו פתרונות שנכתבו בעצמם. מערכות ERP כאלה קלים להתקנה והם כלי מוכן בלתי ניתן לחלוקה. כל המרכיבים שלהם מחושבים ומוגנים בצורה מקסימלית. אבל להתאים מוצר כזה לעצמכם זה הרבה יותר קשה. החיסרון של מערכות אלו הוא שהשבתה חלקית של הפונקציונליות מובילה לרוב לכשל של התוכנית כולה.

מבנה ופונקציונליות של מערכות ERP

במבנה מערכת ERP מבחינים בין אלמנטים מהסוג הבסיסי והמורחב. המרכיבים הבסיסיים של המערכת נועדו להפוך את ניהול הייצור לאוטומטי, הכוללים:

  • פיתוח תוכנית ייצור;
  • תכנון כושר הייצור;
  • חישוב עלות;
  • ניתוב ייצור;
  • ניטור משאבים.

אלמנטים מורחבים מתמקדים בתכונות ששומרות על הייצור. לרוב הם מיושמים בפורמט של מודולים עצמאיים. אלמנטים מורחבים כוללים מודולי בקרה:

  • באמצעות משאבים אנושיים. כולל רישומי כוח אדם, שכר, לוחות זמנים לעבודה, מעקב אחר זמן, כלים להנעת צוות.
  • מימון. זה עוזר לייעל את החשבונאות של ההכנסות וההוצאות, לנהל תיעוד של רכוש קבוע, לנהל מזומנים, לתכנן תקציב ולהפיק דוחות.
  • מחזור חיי מוצר. מאפשר לנהל את צרכי הלקוחות, את מחזור החיים של המוצר.
  • יחסים עם לקוחות. מתעד את ההיסטוריה של התקשורת עם הלקוחות, תכנון הביצוע ופעילויות השיווק.
  • מכירות. מתמקד בתמחור, עבודה עם הזמנות, שיווק.
  • משלוחים. מכסה ניהול רכש, ספקים, לוגיסטיקה, חיזוי ביקוש.

השאר תגובה

Please enter your comment!
Please enter your name here