המתווה החדש יכלול התאמות למשרתי ומשרתות המילואים וגם לבני/בנות הזוג שלהם, מתוך ההבנה שהם מהווים חוליה חשובה בחיזוק העורף, וכן לנפגעי המלחמה ולסטודנטים המפונים מביתם.
עקב המלחמה וגיוס המילואים הגדול, החליטו כלל המוסדות האקדמיים בישראל לדחות את פתיחת שנת הלימודים. המכללה האקדמית להנדסה בראודה בכרמיאל הודיעה על פתיחה מאוחרת של שנת הלימודים האקדמית תשפ”ד ב- 14.1.24, וכן גיבשה מתווה לימודים גמיש, שייטיב עם צרכיהם של כלל הסטודנטים ובפרט של אלה המשרתים במילואים, ויאפשר חזרה לשגרה במגבלות הקיימות.
“המכללה מלווה את הסטודנטים והסטודנטיות המגויסים מאז תחילת המלחמה ותמשיך ללוות אותם עם שובם ללימודים ולכל אורך השנה, במתווה מותאם הכולל התאמות אקדמיות וכלכליות, לצד ליווי ותמיכה רגשיים במגוון דרכים”, אמרה פרופ’ שרית סיון, המשנה לנשיא המכללה לעניינים אקדמיים. עוד הוסיפה כי מאז תחילת המלחמה, מספר המשרתים והמשרתות במילואים מקרב הסטודנטים והסטודנטיות במכללה עלה על 650 וכי לאורך כל התקופה המכללה מלווה אותם ואת בני משפחותיהם באופן אישי ומטפלת בכל הצרכים שהסטודנטים מציינים, לרבות נשיא המכללה, פרופ' אריה מהרשק, שיצר קשר אישי עם רבים מהסטודנטים המגויסים.
היערכות המכללה כללה ביצוע התאמות בתוכניות הלימוד ועדכון לוח השנה האקדמי בהתאם – הן בתוכניות לתואר ראשון והן בתואר שני. מועד תחילת שנת הלימודים נקבע כנקודת איזון בין הרצון לצמצם את הפגיעה במשרתי המילואים לבין הצורך לקיים שנת לימודים אקדמית מלאה, ככל הניתן; בעקבות השינויים בלוח השנה האקדמי הוחלט במכללה לקיים שני סמסטרים בלבד, שאורך כל אחד מהם הוא 11 שבועות.
המכללה פועלת במספר מסגרות תמיכה על מנת לסייע ולהקל על אוכלוסיית הסטודנטים בחזרתם לשגרה, בין היתר: על-ידי מתן התאמות לימודיות, היערכות סגל ההוראה לסמסטרים המקוצרים, מתן הכשרות פדגוגיות, טכנו-פדגוגיות וכלים רגשיים (בסיוע המרכז לחינוך הנדסי וליזמות), סדנאות לניהול כיתה בזמני משבר ועוד. כמו כן הוקם בדקנט הסטודנטים "מרכז חוסן", במסגרתו יינתן מענה בנושאים כלכליים, רגשיים, לימודיים וחברתיים. מעטפת תמיכה זו נועדה לאפשר לסטודנטים לצלוח את לימודיהם. כבר היום, טרם פתיחת השנה, סטודנטים המעוניינים בכך, מוזמנים לפנות למרכז החוסן בדקנט לחיזוק החוסן החברתי-רגשי.
ההתאמות לסטודנטים סווגו לפי קבוצות, תשומת לב מיוחדת ניתנה לסטודנטים המשרתים במילואים שישתלבו בלימודים לאחר תחילת הסמסטר. כמו כן ניתנו התאמות לסטודנטים שנפגעו בצורה משמעותית ומוחשית מהמלחמה, ואף ניתן מענה גם לבני ובנות זוג של משרתי המילואים המהווים חוליה חשובה בתמיכה וחיזוק העורף.
מתווה הלימודים החדש, מציע התאמות אקדמיות ומנהליות לסטודנטים/יות זכאים/יות, הכולל בין היתר הרחבת ההכרה בקורסים (נקודות זכות), התאמות בבחינות ופתרונות מותאמים אישית בהתאם לצרכי הסטודנטים. כמו כן, המחלקות האקדמיות נערכות מבעוד מועד להקמת מאגר של משאבים לימודיים: הקלטות, שעות פרטניות, שעורי עזר, סדנאות ועוד, כך שהמענה לכלל הסטודנטים ובמיוחד למשרתים בשירות מילואים פעיל ולאלה שיצטרפו בהמשך הסמסטר יהיה מיטבי.
בנוסף, המרכז לחינוך הנדסי וליזמות נערך להכשיר את סגל ההוראה בהיבטים פדגוגיים, טכנו-פדגוגיים ולמתן כלים רגשיים, שיסייעו להם להעניק מענה לסטודנטים שייקלעו למצוקה. מעבר לכך, בדיקנט הסטודנטים הוקם “מרכז חוסן”, שיהיה אמון על מענה לסטודנטים בנושאים כלכליים, רגשיים, לימודיים וחברתיים. יאנה מלניקוב, דקנית הסטודנטים: “במסגרת המרכז יוענק ליווי אישי וקבוצתי על ידי היועצות שלנו לטיפול רגשי, כולל אפשרות לטיפול פסיכולוגי מסובסד. סטודנטים וסטודנטיות ששירתו, או שמשרתים עדיין במילואים וכאלה שנמצאים במעגלי פגיעה קרובים, יקבלו קדימות בקבלת הסיוע. כמו כן, במהלך שנת הלימודים יתקיימו במכללה מפגשים ופעילויות שונות להגברת החוסן הרגשי-חברתי".