credit pixabay

בריכות השחייה הן נחלת הכלל של כל מדינה חמה. הן דרך נהדרת לשמור על כושר ואורך חיים בריא לא רק בעונת הרחצה, אלא בכל השנה. כמו כן, בריכות ציבוריות הן נכס לחיים הקהילתיים, משום שהן מהוות לנקודת מפגש בין אנשים שונים. ולכן, על מנת להקים בריכת שחייה כראוי, יש לקחת בחשבון את הנגישות לאנשים עם מוגבלויות. למעשה, בהתאם לחוק הנגישות, על מנת לבנות בריכה בישראל, תהיה היא טיפולית או ציבורית, חובה לבנות אותה עם נגישות לבעלי מוגבלויות בעזרת שימוש ברמפות, מעלון וכו׳. במאמר זה נבאר עבורכם את משמעותו של החוק וננסה להציע לכם אמצעים שבעזרתם תוכלו לאפשר את הנגישות המרבית והמכבדת לאלה שזקוקים לה.

״חוק הנגישות״ על רגל אחת

החוג מגדיר נגישות כאפשרות הגעה למקום, תנועה והתמצאות בו, שימוש והנאה משירות, שימוש במתקניהם והשתתפות בתוכניות ובפעילויות המתקיימות בהן. כפי שנאמר, חובת נגישותן של בריכות לבעלי מוגבלות מעוגנת במגוון חקיקות שונות, כמו למשל בתקנות התכנון והבנייה בחוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות, התשנ"ח – 1998. באופן כללי, החוק מחייב נגישות לא רק בסביבת הבריכה עצמה, אלא החל מהגעתו של האדם בעל המוגבלות לשטח. כלומר, הנכס מחייב נגישות מהחנייה או מהרחוב עד הקופה ומשרדי הבריכה ומשם למלתחות, שירותים, מזנון ועד למי הבריכה עצמם. במילים אחרות, כל אגפי המתחם חייבים להיות נגישים לבעלי מוגבלויות.

על אף הנאמר, אנחנו כמובן ממליצים לכם להיוועץ בעורכי דין מקצועיים.

מעלון ואמצעים נוספים להנגשה של בריכות שחייה

על מנת שלא להכביר במילים, ננסה להתמקד בהנגשה של בריכות שחייה. אם כי המרחק בין שפת הבריכה לפני המים יכול להיראות לנו אפסית, עבור אדם בעל מוגבלות המרחק יכול להרגיש תהומי במידה ובכריכה לא מונגשת כראוי. לכן, ננסה להציג בפניכם את האמצעים השונים המאפשרים את הכניסה למים בכבוד ובנוחות.

כבש (רמפה) מחוץ לבריכה – מדובר ברמפה הנמצאת מחוץ לבריכה ובצמוד לשוליה, היורדת 45 ס"מ – 50 ס"מ מתחת למפלס הפנים העליונים של שולי הבריכה ומאפשר מעבר ישיר מכיסא הגלגלים אל שולי הבריכה.

דפנות בריכה מוגבהים- בקרב הבריכות הטיפוליות והשיקומיות נפוץ להגביהה את דפנותיה של הבריכה בכ-50-45 ס״מ, דבר שמקל על הכניסה למים.

כבשה (רמפה) לתוך הבריכה-  רמפה שלצידייה מעקה הנמשכת עד לעומק של 70 ס״מ מתחת למפלס המים.

מתקני הרמה חיצוניים- בעוד שכל הדוגמאות הנ״ל הן רלוונטיות לכניסה אקטיבית של בעל המוגבלות אל תוך המים, מתקני הרמה חיצוניים הם אמצעים ידניים או ממונעים שמכניסים השוחה באופן פסיבי. מתקן מסוג זה יכול להיות, למשל, ערסל (sling), העוטף את גופו של הנכה, מרים אותו באוויר ומניח אותו בתוך המים. אולם כיום פתרון שהולך וגדל בפופולריות שלו הוא מעלון. המעלון הוא פתרון ממנוע לאנשים הזקוקים לכסא גלגלים. מדובר במושב קשיח המחובר למנגנון שמוריד את בעל המוגבלות באיטיות ובזהירות אל תוך מי הבריכה.

לסיכום

שחייה בבריכה היא פעילות בעלת חשיבות בריאות שבה לא ניתן להמעיט, וגם לציבור בעלי המוגבלויות מגיעה הזכות והגישה למתחמים אלה. לכן, מובן מדוע מעוגן בחוק שלא משנה אם ברצונכם להקים בריכה טיפולית או ציבורית, עליה להיות נגישה לכל הבריות בין אם מדובר בהתקנה של מעלון או רמפה – העיקר הנגישות. אנחנו מקווים שבעזרת מאמר זה הצלחנו להנגיש עבורכם באופן הטוב ביותר את הנדרש על מנת שגם בעלי המוגבלות יוכלו להנות משחייה בבריכתכם.

השאר תגובה

Please enter your comment!
Please enter your name here