קרדיט PIXABAY

מה כדאי לדעת לפני חתימה על חוזה?-איזה חוזה כל חוזה? לפני שחותמים על חוזה חשוב לדעת על מה אתם חותמים. חוזה הוא הסכם משפטי מחייב בין שני צדדים או יותר.

מה עליי לעשות לפני שאני חותם על חוזה?

לפני חתימה על חוזה, קרא אותו היטב.  ודא שהחוזה משקף במדויק את מה שהצדדים הסכימו עליו . כל דבר שלא כתוב בחוזה אינו מובטח .קריאה יסודית של החוזה יכולה להבטיח שאין מידע מוטעה או תנאים שלא הוסכם עליהם. חשוב שתבינו למה אתם מסכימים-  מהם תנאי החוזה ? מהן החובות שלך לפי החוזה?  מהן חובות הצד השני לפי החוזה?  מהם תנאי המחדל לפי החוזה? מתי מסתיים החוזה ? הקפידו לתת תשובות לשאלות אלו תוך כדי בחינת החוזה.

חשוב שיהיה לך עותק של החוזה או את החוזה המקורי אם יש לך אפשרות. אם מתרחשת הפרה של התנאים חשוב להצטייד בעותק של החוזה כדי להגן על עצמך. הפרה של החוזה עלולה לעלות ביוקר בסופו של דבר בין אם מדובר בהפרה שלך או של צד אחר.

מתי אני מערב את העורך הדין שלי?

אם החוזה כולל משהו אחר ממה שסוכם או שאתה לא מבין אותו עד הסוף, דבר עם עורך דין. עורך דין יכול לעיין בחוזה עבורך כדי לוודא שהוא עומד בחוקים החלים ויפעל לטובתך.  עורך דין יכול גם לעזור לך אם חוזה פועל נגדך, אם יש לך שאלות או אם אתה מעוניין שעורך דין יבדוק עבורך חוזה מסוים.

5 כללים לפני חתימה על חוזה:

1. קרא ביסודיות לפני שאתה חותם

תמיד כדאי לקרוא את כל החוזה בעיון, גם אם אין צורך בחתימה.

מדיניות חדשה לפעמים מוצגת או מתעדכנת, והן עשויות להיות מגבילות או ערוכות יותר כדי להקל על אכיפתן מבחינה משפטית. אתה צריך לקרוא ביסודיות את כל החומרים האלה כדי לוודא שאתה מבין אותם.

אם אינך מבין חלק מהשפה בפוליסה מסוימת, שקול להסתכל עליה יחד עם עורך דין (ושקול תמיד לעשות זאת עם חוזה עבודה חדש או הסכם קבלן עצמאי). איזה פוליסה איך עברת מחוזה לפוליסה

2. בקשו העתק מההסכם

באופן כללי, צריך להיות לך עותק משלך של כל הסכם עבודה ופוליסה שנדרשת לחתום או לעקוב אחריהם.  ופה פתאום מדובר על הסכם עבודה או פוליסה

חשוב במיוחד שיהיו לך עותקים של פוליסות החלות לאחר סיום העסקתך,

זה יכול להיות קשה להשיג את המסמכים האלה לאחר סיום עבודה או תוך פרק זמן קצר אם הזדמנות לעבודה חדשה מגיעה פתאום. כמעט תמיד קל יותר להסביר למעסיק שלך מדוע אתה צריך אותם מראש בזמן החתימה:

  • אתה רוצה להיות בטוח שאתה עומד בכל התנאים
  • אתה צריך לדעת איך הפיצוי שלך עובד למטרות תקציב ותכנון פיננסי
  • כל אחד צריך לקבל עותק של כל מה שהוא חתום עליו שמישהו אחר מאמין שהוא מחייב מבחינה משפטית

שוב, בקש את הדברים האלה לפני סיום ההעסקה.

3.  גלה אם אתה יכול לבטל את הסכמתך

בדוק היטב אם יש לך אפשרות "לבטל" או לסרב לחתום.

לאחר קריאת המדיניות, אם אינך משוכנע לחלוטין שזה לטובתך, שקול לבטל את הסכמתך.

אם תבטל את הסכמתך, החברה כמעט בוודאות תאפשר לך לחתום עליה מאוחר יותר אם תשנה את דעתך. אבל הניסיון לשכנע את המעסיק שלך לוותר על הסכם שכבר חתמת עליו לא סביר.

אם אין אפשרות ביטול ואתה מודאג לגבי המדיניות או ההסכם, ייתכן שהם יכולים להסביר כיצד החברה אוכפת בדרך כלל את המדיניות, במיוחד אם מדובר בהסכם של אי תחרות ולא מבוקש. לכל הפחות, תוכל להגיע עם הבנה טובה יותר של מדיניות החברה, מה שעשוי לעזור לך לתכנן ולצפות בעיות בהמשך הדרך.

4. שימו לב לדגלים אדומים

הסכמי עבודה רחבים מדי או מציבים הגבלות מכבידות על העובדים עלולים להיחשב בלתי אכיפים בבית משפט. אם אתה מבחין באחד מהדגלים האדומים הבאים, ייתכן שאתה בעמדה טובה יותר לנהל משא ומתן על תנאי ההסכם או לערער עליהם בבית המשפט כבלתי אכיפה משפטית:

  • הסכם בוררות המחייב עובד לשלם את מלוא עלות הבוררות
  • מדיניות בוררות הקובעת מועדים להגשת תלונות קצרים ממה שהחוק מאפשר לתביעות משפטיות מסוימות, כגון תביעות אפליה או הטרדה
  • הסכם אי-תחרות או אי-שידול המכסה פרק זמן ארוך באופן בלתי סביר (בדרך כלל יותר משנה אחת)
  • הסכם אי-תחרות או אי-שידול המכסה אזורים גיאוגרפיים מעבר למקום שבו המעסיק עושה עסקים בפועל
  • הסכם אי תחרות שימנע למעשה מעובד למצוא עבודה חדשה בתחומו
  • הסכם אי-שידול המגביל עובד לשעבר מלשדל לקוחות שהוא הכיר לפני עבודתו אצל אותו מעסיק

כדאי להזכיר שאם פתאום תתבקשו לחתום על הסכם בוררות מבלי לקבל שום דבר חדש בתמורה (כגון בונוס, העלאת שכר, קידום או הטבות נוספות), זה עשוי להיות סימן לכך שהמעסיק מנסה להגן מראש עצמה ממה שהיא תופסת כמאבק בית משפט קרוב, כגון תביעה ייצוגית.

אם תתעורר מחלוקת בהמשך, ייתכן שניתן לערער על התוקף המשפטי של הפוליסה החדשה בשל "חוסר התחשבות" בחוזה, ההסכם או ההגבלה החדשים.

5. בדוק אם יש שחרור תביעות

חלק מהמעסיקים יקחו ארגון מחדש או רכישה של החברה, פיצויי סוף שנה או שינוי אחר במעמד העובד כהזדמנות לבקש מהם לחתום על שחרור תביעות משפטיות. מסמכים אלה, המכונים לעתים קרובות "שחרור כללי", מנקים מבחינה משפטית, ומוותרים על תביעות משפטיות אפשריות של עובד נגד המעסיק.

מסיבה זו, חשוב מאוד לעיין באותיות הקטנות של כל המסמכים שאתה מתבקש לחתום עליו.

שורה תחתונה : חוזי העסקה ופוליסות עמוסים בחומר משפטי שעלול להיות מבלבל או מטריד. הקדשת זמן לקרוא, להעריך ולאסוף את כל ההסכמים והמדיניות הנוגעים להעסקתך עשויה לשים אותך בעמדה הרבה יותר חזקה במקרה שתצטרך לעזוב או לנהל משא ומתן עם המעסיק שלך בהמשך הדרך.

המאמר נכתב באדיבות: אירנה אייזנברג עורכת דין בכרמיאל, נוטריונית ומגשרת. 

השאר תגובה

Please enter your comment!
Please enter your name here