pixabay

אחד מכל שלושה אנשים מעל גיל 60 סובלים ממצב של בריחת שתן בדרגות חומרה שונות, מה שיכול לא רק להפריע לתפקוד אלא גם להשאיר צלקות פסיכולוגיות.

הרטבה בפומבי נחוות על ידי אנשים כדבר מביך מאוד, וידוע כי לבריחת שתן יש פוטנציאל להוביל להשלכות פסיכולוגיות חמורות.

משוער כי קרוב ל50% מהאנשים הסובלים מבריחת שתן לא מחפשים עזרה רפואית, זאת כיוון שהם מרגישים נבוכים, לא בטוחים שאפשר בכלל לעזור להם, או פשוט מקווים שהבעיה תעלם בעצמה.

אחת ההמלצות הראשונות היא להשתמש במוצרי ספיגה שונים כמו חיתולים למבוגרים, מומלץ מאוד להשתמש במוצרי איכותיים בעלי עמידות ויכולות ספיגה טובות, על מנת שמי שמשתמש במוצרים הללו ירגיש ביטחון בשגרת היום-יום.

אבל אי נוחות גופנית ומבוכה אינן התוצאות האפשריות היחידות של ברחת שתן. ההשפעות הפסיכולוגיות יכולות להיות חמורות למדי.

"חולים אשר סובלים מבריחת שתן יכולים לחוות השפעה משמעותית על הביטחון העצמי שלהם ועל תחושת הכבוד העצמי שלהם", כך לדברי הפסיכיאטר ד"ר אולה בוטה, מרצה בכיר במחלקה לפסיכיאטריה באוניברסיטת סטלנבוש.

"בהתאם לרמת אי השליטה ממנה הם סובלים, תפקודם הכללי עלול להיות מושפע גם הוא, ומטופלים רבים מתחילים לעיתים קרובות לבודד את עצמם מהסביבה ולהימנע מאינטראקציה חברתית על מנת להימנע ממבוכה אפשרית. זה יכול להוביל אפילו לדיכאון".

כאשר אדם נסוג מבחינה חברתית כתוצאה מבריחת השתן ממנה הוא סובל, הדבר יכול להשפיע מן הסתם על איכות החיים שלו ועל רווחתו הפסיכו-חברתית. כך אנשים מתחילים להיות מבודדים יותר ויותר, לא מתעניינים ביצירת קשרים חדשים וידידויות, ומתחילים לפתח דיכאון וחרדה.

פעילויות רגילות שאנשים הסובלים מבריחת שתן נהנו לעשות בעבר יכולות להיות קשות והם עלולים להתחיל להימנע מפעילות גופנית, מסיבות ומפגשים חברתיים אחרים, כאשר הם חוששים ממקרה של "תאונה" בציבור. השירותים הציבוריים אינם תמיד ממוקמים בנוחות ולעיתים קרובות לא ניתן להספיק להגיע אליהם.

חוקרים בתחום אינם בטוחים האם עצם כך שאדם סובל מבריחת שתן תורם לדיכאון ולחרדה, או שמא הדיכאון והחרדה יכולים למלא תפקיד תורם בהתפתחות של בריחת שתן.

אנשים רבים הסובלים מדיכאון מפסיקים לקחת חלק בפעילויות שהם נהנו מהן בעבר – וכך גם לגבי אנשים הסובלים מבריחת שתן.

הסיבות הן רבות ועדין נמצאות במחקר.

אירוע שלילי, כמו "תאונה" בציבור, יכול להוביל לשינוי במצב הרוח ולגרום לתופעות שונות, כמו עצבות, חוסן שביעות רצון, ירידה בהערכה העצמית ועוד.

מחקרים מדווחים שאנשים הסובלים מבריחת שתן נמצאים בסיכון גבוה פי שניים לדיכאון לעומת נבדקים בקבוצת הביקורת.

אם מישהו מיקירכם סובל או עלול לסבול מבריחת שתן, שימו לב למצבו והגישו לו עזרה.

השאר תגובה

Please enter your comment!
Please enter your name here