צילום - מועצה אזורית מרום הגליל

טקס חגיגי, מצומצם ובהתאם להנחיות, לחנוכת פרויקט שיקום ושימור בריכת החורף הטבעית, התקיים בכפר ריחניה. הפרויקט, בהשקעה של כ-900 אלף שקלים, תוכנן ובוצע על ידי רשות ניקוז ונחלים כינרת, רשות הטבע והגנים, בשיתוף מועצה אזורית מרום הגליל, הכפר ריחניה, במימון של הקרן לשטחים פתוחים ובתכנון משרד ליגמ פרויקטים סביבתיים.

 

בריכת החורף הטבעית ששוקמה, ממוקמת בחלקו הצפון-מערבי של הכפר ריחניה, על שטח של 7.5 דונם, בה מגוון ביולוגי עשיר של צומח ובעלי חיים. בבריכה צמחי מים, דו חיים הנמצאים בסכנת הכחדה כמו: סלמנדרה מצויה, חפרית מצויה, טריטון הפסים קרפדה ירוקה, אילנית מצויה וכן חסרי חוליות, סרטנים, רכיכות, צבי ביצות, חרקים, עופות מים וקינון של טבלנים גמדיים ועוד.

על פי תכנית המתאר של היישוב ריחניה, יאסר כל פיתוח באתר, העלול לפגוע בתפקוד המערכת ביולוגית-אקולוגית וכבריכת חורף. גם תכניות הפיתוח של היישוב בקרבת הבריכה יהיו בעלי אופי תואם את אלה של השלולית, לדוגמה תכנית הפיתוח של שכונת המגורים הסמוכה, כוללת פיתוח משמר, המסדיר ממשק של דיירי השכונה אל הבריכה ללא כל פגיעה בה וכן גידור אסטטי, בטיחותי ואקולוגי, לתחימת אזור הבריכה לבל תפגע.

עמית סופר, ראש מועצה אזורית מרום הגליל הודה לכל משתתפי הפרויקט החשוב ואמר: "אני שמח שפרויקט שדרוג בריכת ריחן הגיע לסיומו. אחת מנקודות החוזק שלנו כמועצה, לצד הטרוגניות של יישובינו, היא הטבע המרהיב המקיף אותנו. אין ספק שהדבר אינו נעלם מעיני התיירים הרבים הפוקדים את האזור. בריכת החורף צפויה להיות פרויקט דגל לשימור בריכת חורף עשירה בחי ובצומח וכן במטרה להגדיל את האטרקטיביות  של הכפר ריחניה כיעד תיירותי".

מוטי דותן, יו"ר רשות ניקוז ונחלים כינרת: "הפעילות החשובה, המתקיימת  ברשות ניקוז ונחלים כינרת, הינה בזכות צוות האנשים הטובים והמקצועיים, שקמים בבוקר, במטרה לעשות טוב ולקדם פרויקטים חשובים ומשמעותיים. אני נדהם מהנראות הנקייה והמטופחת של הישוב ריחניה ומהפרויקט. מדובר בבריכת חורף מרהיבה המוקפת טיילת עץ וספסלי ישיבה, כך ניתן ליהנות מיופייה ולשמור את האתר מפגיעה. אנחנו שמחים להיות שותפים לעשיה מבורכת זו ואני מודה לכל העוסקים במלאכה".

צביקה סלוצקי, מנכ"ל רשות ניקוז ונחלים כינרת: "אנחנו משתפים פעולה עם המועצה האזורית ומבצעים יחדיו פרויקטים גדולים וחשובים במרום הגליל. אני קם בבוקר נמרץ לעשיה ורגעים כאלה הם רגעי הנחת, כאשר פרויקט כה חשוב ויפה נמצא בהשלמות אחרונות. אין ספק, כי העולם פועל כיום לשימור בריכות חורף ההולכות ונעלמות עקב העיור המואץ ולכן אנו שמחים להיות חלק מהפרויקט החשוב".

מר סמיר הארון, יו"ר הכפר ריחניה: "אני רוצה להודות למי שתמך בקידום הפרויקט בריחניה בכדי שנקבל את הפנינה הזו לטובת אנשי הכפר והמטיילים שיגיעו לכאן. לטוב אין גבול, יש את הטוב ויש את המצוין והעבודה שנעשתה פה היא מצוינת. אנו מודים לכל מי שנתן את הסיוע מבחינת תקצוב ומבחינת קידום ובניהם רשות ניקוז ונחלים כינרת, מועצה אזורית מרום הגליל, הקרן לשטחים פתוחים ורט"ג. אנו מתכוונים לשמור ולטפל בבריכת החורף המהווה עבורנו נכס תרבותי ותיירותי. כחלק מהשימור והנחלת המורשת, יעביר בית הספר האזורי שיעורים בנושא והילדים שלנו יפנימו ויבצעו שימור אתר. יישר כוח לכל מי שתרם לשיקום ופיתוח בריכת החורף, בשמי ובשם היישוב הצ'רקסי ריחניה".

יפתח סיני, אקולוג גליל תחתון רשות הטבע והגנים: "מדינת ישראל חתומה על 'אמנת רמסר', לשמירה על בתי הגידול הלחים. רט"ג מתוקף החוק, אחראית על שמירת ערכי הטבע המוגנים בתחום ברכת החורף ומלווה את הפרויקט בריחניה, מראשיתו. בעבר הרחוק היו בישראל הרבה מאוד בריכות חורף צמודות לישובים, אך פיתוח מואץ פגע בהן. בריכה זו חשובה היסטורית לריחניה, אך גם בגלל ערכי הטבע  שבה ולכן חשוב לשמור עליה".

היישוב ריחניה ממוקם בשטחה של מועצה אזורית מרום הגליל ונמצא בסמיכות ליישובים עלמה, כרם בן זמרה ודלתון. היישוב נוסד בשנת 1873, אך רק בשנת 1880 הגיעו אליו משפחות צ'רקסיות משבט אבזאח מצפון הקווקז. התיישבותו של שבט האבזאח מלווה באגדה על שלושה פרשים שיצאו לחפש מקום התיישבות שיתאים להם. הפרשים הגיעו לאזור והתרשמו מהקרקע ומבריכת המים והמעיין הסמוך והחליטו להתיישב במקום, לאחר שקיבלו את ברכת השלטונות. הכפר נבנה בצורה מלבנית, מוקפת חומה ושערים שננעלו בלילה ומקור השם בצמחי ההדס (ריחן בערבית), שצמחו ליד הבאר הנמצאת במקום, אשר מתוכננת לשיקום בעתיד. בריכת החורף פתוחה לביקור הציבור ללא תמורה.

 

צילום – מועצה אזורית מרום הגליל

השאר תגובה

Please enter your comment!
Please enter your name here