עפולה: טקס יום השואה בסימן 75 שנה לשחרור אושוויץ-בירקנאו
קרדיט צילום: דוברות עיריית עפולה.

טקס יום השואה בעפולה יתקיים השנה באופן שונה מן הסתם ויועבר לתושבים בשידור מצולם בעמוד פייסבוק העירוני. הטקס יתקיים בסימן 75 שנה לשחרור אושוויץ ויביא את סיפורו ניצול השואה מעפולה אריה גולדברג ששרד את המחנה.

בדיוק ביום הולדתו ה-94, לפני כחודשיים, זכה אחד מניצולי השואה המבוגרים ביותר בעפולה אריה גולדברג לראות את ספרו "מי האלוהים שלך" יוצא לאור הודות לבניו שסייעו לו לעלות את סיפור הישרדותו המדהים על כתב ולהשלים את משימת חייו בסימן "לזכור ולא לשכוח" לטובת הדורות הבאים של העם היהודי בכלל וצעירי עפולה בפרט. אריה (לייבל'ה) גולדברג נולד בעיר חלם בפולין בשנת 1926. בדיוק שהגיע לגיל מצוות נכנסו הגרמנים אל עירו והחלו במלאכת החיסול. שלוש שנים לאחר מכן בהיותו בן 16 בלבד, לאחר תקופה של עבודות כפייה, הועבר אל מחנה ההשמדה מיידנק ומשם לאחר כחצי שנה למחנה המוות אושוויץבירקנאו. בניגוד לכל הסיכויים הצליח אריה הילד לשרוד ולמצוא את אימו ושתי אחיותיו איתם עלה לארץ בשנת 1948 רגע לפני הקמת המדינה.

עפולה: טקס יום השואה בסימן 75 שנה לשחרור אושוויץ-בירקנאו
קרדיט צילום: דוברות עיריית עפולה.

הניצול המבוגר ביותר מאושוויץבירקנאו

הטקס השנתי לציון יום השואה והגבורה יתקיים השנה בעפולה בסימן של 75 שנה לשחרור אושוויץבירקנאו שגולדברג הוא ככל הנראה הניצול המבוגר ביותר במחנה החי כיום בעפולה. גולדברג התגייס לצה"ל לחם במלחמת העצמאות ולקח חלק בשחרור הדרום ובאר שבע עד לפציעתו. לאחר שיקומו הגיע לעפולה בה נשא לאישה את ציפורה ויחד הקימו את ביתם והביאו לעולם שלושה בנים ושישה נכדים ונכדות. את פרנסתו מצא בחנות שהקים מתחת לביתו ובה מכר כלי בית ומתנות. מהרגע שהגיע לעפולה, מדי יום, נהג גולדברג לספר לכל את סיפור הישרדותו, את סיפור משפחתו, סיפור עיירתו, סיפור השואה ואת סיפור העם היהודי. כך, במשך 72 שנים סיפר הכל. הוא סיפר לבני משפחתו, הוא סיפר לחברים, הוא סיפר לעוברים ושבים בשדרות ארלוזורוב שחלפו על פניו, הוא סיפר מדי שנה לתלמידי בית הספר "אורט" רגע לפני יציאתם למסע החיים בפולין. הוא סיפר הכל. בשנה האחרונה החליטו בני משפחתו לעלות את זיכרונותיו על כתב בבלוג ברשת הפייסבוק תחת השם "מי האלוהים שלך?" וכן הוציאו לאור את הספר הנושא את אותו השם כדי שזה יספר לנצח את סיפור גבורתו של גולדברג.

ביקור מרגש בלשכת ראש העיר

בטרם פרצה מגפת הקורונה ביקרו גולדברג ובנו בלשכתו של ראש העיר עפולה אבי אלקבץ שם העניקו לו השניים את הספר. אלקבץ הנרגש הבטיח לגולדברג כי ספרו יוענק לכל תלמיד היוצא מעפולה למסע החיים ולא יהיה ילד בעפולה שלא יכיר את סיפור הישרדותו. במקביל הוחלט כי סיפורו של גולדברג יעמוד במרכזו של הטקס השנתי לציון יום השואה והגבורה אך לאחר פרוץ התפשטות נגיף הקורונה שונה פורמט הטקס אך הנושא המרכזי נותר בעינו.

אבי אלקבץ אמר לאחר המפגש המרגש: "את אריה גולדברג אני מכיר שנים ארוכות מחנותו במרכז העיר ואפילו נפגשתי איתו לפני הבחירות. במהלך המפגש בלשכתי הבטחתי לו שכל ילדי עפולה יכירו את סיפור גבורתו ובנוסף רצינו להזמינו להציג את סיפורו בטקס השואה העירוני המתקיים מדי שנה בהיכל התרבות אך בעקבות המצב הטקס יועבר לציבור באמצעות הפייסבוק. אני מאחל לאריה ולכל ניצולי השואה בעיר ובכלל בריאות איתנה ואריכות ימים".

עפולה: טקס יום השואה בסימן 75 שנה לשחרור אושוויץ-בירקנאו
קרדיט צילום: דוברות עיריית עפולה.

השאר תגובה

Please enter your comment!
Please enter your name here