קרדיט PIXABAY

אנשים רבים סובלים ממחלות נשימה שונות וזקוקים לתמיכה בנשימה באופן קבוע או בשינה, תמיכה זו ניתנת באמצעות מחולל חמצן שתפקידו להחדיר חמצן טהור דרך קנה הנשימה לריאות. מי זקוק לו וכיצד הוא פועל? כל הפרטים בהמשך הכתבה.

מהו מחולל חמצן ומי זקוק לו?

מחולל החמצן, או בשמו המוכר יותר סיפאפ, הוא מכשיר שמורכב ממנוע ומחולל חמצן אשר לוקח את האוויר שנמצא בחדר, מעביר אותו דרך המערכת לסינון ומחדיר באמצעות מסכה או צינוריות שמונחות על הנחיריים חמצן טהור ומרוכז הישר לריאות. לא מעט אנשים זקוקים למכשיר זה באופן יום יומי, לעיתים לאורך כל שעות היממה, ואלו יהיו בדרך כלל אנשים שסובלים ממחלות ריאה ונשימה כמו יתר לחץ דם ריאתי, פיברוזיס ריאתי, עקמת קשה, נפחת ועוד. ישנם גם מכשירים ניידים שמאפשרים שימוש נייד בכל מקום ובכל זמן, אך גם אנשים שמתמודדים עם דום נשימה בשינה יכולים למצוא שהמכשיר מפחית עד מעלים לגמרי את התופעה ובכך הוא תורם לבריאותם שכן תופעת דום הנשימה בשינה יכולה להוביל לבעיות בריאות רבות נוספות כמו לחץ דם גבוה וסיכון מוגבר ללקות בשבץ ובמחלות לב.

מהי הפעולה שמחולל החמצן עושה?

רמת הסטורציה התקינה הנה 98%, ובמידה ואדם מתמודד עם מחלה או תופעה בריאותית שגורמת לירידה בחמצן, עליו לקבל את הסיוע בעזרת מחולל החמצן שאוסף את החמצן מהסביבה באמצעות מדחס שנמצא במכשיר, הוא מסיר ממנו את כל חלקיקי החנקן והופך את החמצן לרפואי וטהור, ואז מוציא אותו החוצה אל צינורית המחוברת בסופה למסכה או לקצה צינורית המוחדרת לאף, וכך המטופל יכול לקבל חמצן נקי שמסייע לו להתמודד עם מחלת הריאות או דום הנשימה.

כיצד משתמשים במחולל החמצן והאם הוא בטוח לשימוש?

מחולל החמצן בטוח ביותר לשימוש וכל שיש לעשות הוא להפעילו בהתאם לצורך הרפואי שהתבקש. יש מטופלים שיתבקשו להיות עם מחולל חמצן רק בשעות השינה ויש שיצטרכו אותו לאורך כל שעות היום. יש לכוון אותו בהתאם להוראות ולהפעילו ולעשות שימוש בצינורית לאף או במסכה, על פי איך שנוח למטופל ועל פי הוראות הרופא המטפל. היום מחוללי החמצן של הדור החדש שקטים במיוחד, לכן גם בשימוש בהם בשעות הלילה ניתן ליהנות ממינימום רעש ומקסימום נוחות.

איזה סוגים של מחוללי חמצן ישנם?

ישנם כמה סוגים של מחוללי חמצן, המכשיר הראשון הוא של חמצן נייד בבלון גז, מה שאנחנו רגילים לראות בבתי החולים. מדובר על בלון שמכיל כמות חמצן מדודה מראש והוא כבד, כך שלא פשוט להתנייד עמו בבית או בחוץ ויש למלא אותו באופן קבוע. מכשיר שני הוא של חמצן נוזלי, בו ישנם שני מכלים קטנים שממלאים אותם בכל פעם ממיכל גדול יותר. מדובר על אפשרות מסובכת למדי כשמדובר באנשים שמתקשים בניידות או כשמדובר באנשים מבוגרים מאוד.

האפשרות השלישית היא הנוח מכולן – מכשיר סיפאפ או מחולל חמצן חשמלי נייד. מכשיר זה עובד על סוללה והוא ניתן לנשיאה לכל מקום, אפילו בטיסה, והוא פועל כך שהוא לוקח את החמצן שנמצא סביבו, מעביר אותו תהליך של טיהור מחנקן, ואז העברת החמצן הנקי לקנה הנשימה של המטופל.

השאר תגובה

Please enter your comment!
Please enter your name here