קרדיט צילום: מועצת הדבש

בטקס חגיגי נחנך ביתן הדבש המחודש ב'מוזיאון העמק' בקיבוץ יפעת, שבמועצה אזורית עמק יזרעאל. ביתן הדבש המקורי הוקם באמצע שנות ה-90, כחלק מהמוזיאון המספר את סיפורם של חלוצי העלייה השנייה והשלישית.

לאורך השנה האחרונה מתקיים במוזיאון תהליך התחדשות, בהובלת מנהלת המוזיאון איריס גרומן במסגרתו עבר גם ביתן הדבש התאמה עדכנית ביחס לשינויים בענף הדבש והדבוראות בישראל. פרויקט חידוש ביתן הדבש התאפשר במימון וסיוע מועצת הדבש והוועד המנהל של המוזיאון.

התצוגה בביתן הדבש עודכנה על ידי המעצבת אריאל יעקבי, שערכה לטובת הפרויקט מחקר הכנה, איסוף מידע ארכיוני, כולל ראיונות עם מומחים בתחום. בהמשך התבצעו עבודות בהן: הקמת התצוגה החדשה, עיצוב ובניית מתקני תצוגה בהתאם לתפיסות אוצרות מוזיאליות עכשוויות, הפקת והדפסת חומרים גרפיים ובניית מערך הדרכה משלים לציבור המבקרים. יעקבי מסבירה כי בעבר ענף הדבש והדבוראות הסתמך בעיקר על שיטות מסורתיות של גידול דבורים וכי המהפכה העיקרית בתחום הגיעה עם הופעתן של טכניקות וטכנולוגיות מודרניות לגידול דבורים, אשר חלקן פותחו על ידי הדבוראים עצמם, שפעלו בשדות העמק והיוו נדבך חשוב בחדשנות החקלאית.

עידית שכנאי רן, אוצרת במוזיאון העמק: "אנו מתרגשים לחנוך את ביתן הדבש המחודש, לאחר שנה ארוכה של עבודת מחקר, אוצרות והתאמת התצוגה לענף הדבש והדבוראות המתפתח בישראל. כיום נמצא הענף בעיצומו של תהליך מהפכני המתמודד עם אתגרי המאה ה-21. דבורי הדבש הן מאביקות חיוניות ותורמות משמעותיות לאספקת המזון העולמית. ירידה באוכלוסיית הדבורים, אובדן בתי גידול, ושינויי אקלים המהווים איומים משמעותיים על בריאות דבורי הדבש. אתגרים אלו מדגישים את החשיבות של שיטות גידול דבורים בר קיימא, מאמצי שימור והעלאת המודעות לתפקידן החיוני של דבורי הדבש במערכות האקולוגיות. התצוגה החדשה בביתן הדבש מעניקה למבקרים טעימה מאתגרים ותהליכים אלו".

אופי רייך מנכ"ל מועצת הדבש: "אנו גאים לקחת חלק בפרויקט החשוב לחידוש ביתן הדבש, המציג את תהליכי העבר אל מול העתיד בענף הדבש והדבוראות, מתחילת ההיסטוריה של ההתיישבות בעמק יזרעאל. לדבורת הדבש חשיבות עליונה מעצם היותה אחראית להאבקה והפריה של חלק ניכר מגידולי החקלאות. חשוב לחשוף את הנוער לענף הדבורים וההאבקה עוד מגיל צעיר. הבנת ההיסטוריה של הענף, תהליך התפתחות הדבורים בכוורת, איסוף הצוף שגורם להאבקת (הפריית) הפרחים והפקת הדבש, מאפשרים למי שנחשף לכך ללמוד ולהעריך את בעל החיים המיוחד הזה", אמר רייך והוסיף, "באמצעות תצוגה זו ניתן גם ללמוד ולחוש כיצד הלכה למעשה הדבוראים והחקלאים של העמק היו לנדבך החשוב ביותר בהגשמת החלום הציוני, יישוב הארץ ועבודת האדמה והביאו לחקלאות מתקדמת שהשפיעה על כל חלקי הארץ".

מנתוני 'מועצת הדבש': בישראל מאות דבוראים המטפלים בעשרות אלפי כוורות הפזורות באלפי נקודות מרעה צופני ברחבי הארץ כאשר כ-80,000 כוורות מאביקות גידולים חקלאיים של פירות וירקות.

בטקס חנוכת ביתן הדבש השתתפו: שי יזרעאלי סגן ראש המועצה האזורית עמק יזרעאל, איריס גרומן מנהלת מוזיאון העמק, אופי רייך מנכ"ל מועצת הדבש, אבי אלקיס יו"ר המועצה ליצור ושיווק דבש, עוזי ש"ץ מנהל תחום דבורים במשרד החקלאות, אורי בן ציוני מנהל מחוז צפון במועצה לשימור אתרי מורשת בישראל, ד"ר אהד אפיק מנהל תחום גידול דבורים בשה"מ, שלומי זרחין מדריך מחוזי תחום גידול דבורים בשה"מ, דבוראים מרחבי העמק, ותיקי ענף הדבוראות, ועוד. עוד בטקס החנוכה התקיימה הרצאה מרתקת בנושא- האבקה ממוכנת בחקלאות ושילובה עם עבודת הדבורים, מפי עילם רן, מנכ"ל חברת- עידית טכנולוגיות לחקלאות.

קרדיט צילום: מועצת הדבש
קרדיט צילום: מועצת הדבש

 

השאר תגובה

Please enter your comment!
Please enter your name here