קרדיט: Freepik

בעלי עסקים רבים התחילו את דרכם כעוסקים פטורים אך עם הזמן הפכו לעוסקים פטורים. מהן הסיבות לכך שעסק משנה את פניו וכיצד הדבר משפיע על ההכנסות, ההוצאות או ההתנהלות היום יומית והחודשית? בכתבה זו נסביר כל מה שצריך לדעת על פתיחת עוסק מורשה לאחר עוסק פטור. 

מתי עוסק עובר מפטור למורשה? 

בכמה מקרים עוסק פטור יהפוך לעוסק מורשה, כאשר המקרה הנפוץ ביותר יהיה כאשר העוסק הפטור יזכה להכנסות גבוהות יותר. יש שאומרים שמדובר באחד החסרונות בהיותו של עצמאי עוסק פטור, שכן עד להכנסות של 102,292 ₪ לשנה הוא נקרא עוסק פטור, ומשכך אינו חייב בתשלומי מע"מ. אמנם מע"מ יכול לגרום לכך שהעסק מאבד מהתחרות שלו למול עוסקים פטורים שיכולים להציע מחיר טוב יותר עבור אותה העבודה, אך היתרון שלו הוא בתדמית שלו, גם אם מדובר על תשלום גבוה יותר. 

מה ההבדל בין העוסק הפטור למורשה? 

פתיחת התיק במשרדי הרשויות דומה כאשר מדובר על עוסק פטור ועוסק מורשה. בשני המקרים מגיעים קודם למשרדי המע"מ, כאשר ההכנסה המדווחות הצפויה יכולה להכריע האם העסק יהיה פטור או מורשה. בשלב השני פותחים תיק במשרדי מס הכנסה, ובשלב האחרון מדווחים על כך לביטוח הלאומי. הדיווח ישפיע על התשלומים שייקבעו כמקדמות לביטוח הלאומי, מס הכנסה יגבה את הסכומים שלו לאחר שנת המס, או כמקדמות לאחר דיווח על הכנסות צפויות. 

אז מצד אחד ההבדל הוא בהתנהלות מול משרדי הממשלה, אך יהיה זה נכון גם לומר שמבחינה תדמיתית לעוסק המורשה יש יתרון על פני העוסק הפטור. למרות התשלום הנוסף עבור המע"מ להליך פתיחת עוסק מורשה יש יתרון חיובי מבחינת תדמית יציבה של עסק. 

אילו מסמכים יש להביא כאשר פותחים עוסק מורשה? 

כאשר פותחים עוסק מורשה יש להביא מספר מסמכים למשרדי המע"מ. מסמך אחד יהיה צ'ק מבוטל של מי שפותח את העסק, השני יהיה צילום של תעודת הזהות, השלישי טופס פתיחת עוסק מורשה והרביעי יהיה חוזה שכירות של הנכס בו יהיה העסק. כדאי לדעת שגם כאשר עובדים מהבית ניתן להביא את חוזה השכירות, כאשר המשרד או חדר העבודה ממנו עובדים מהווה את החלק היחסי בשכירות לצורך חישוב החזר המע"מ ממנו. 

מי חייב להירשם כעוסק מורשה בלי קשר למחזור עסקאותיו? 

מעבר מעוסק פטור לעוסק מורשה יכול להתרחש כאשר ההכנסות עולות, אך גם אם מהות העסק השתנתה. ישנם מקרים בהם עסק חייב להיות רשום כעוסק פטור, כאשר מדובר על מקצועות חופשיים כגון וטרינר, פסיכולוג, רופא, רופא שיניים, בעל מעבדה, שמאי, יועץ מדעי, חוקר פרטי, אדריכל, אגרונום, הנדסאי, מהנדס, מודד, סוכן ביטוח, פיזיותרפיסט ועוד. כמו כן, אנשים שמספקים שירותים לתחום האומנות והמופעים חייבים להיות עוסקים מורשים, ובהם אנשי בניית תפאורה ומנחים. כך גם בכל הנוגע למורים, למרצים, למפקחים ולמכינים למבחנים, לבעלי בתי ספר לנהיגה, לבעלי גני ילדים, לכתבנים וקצרנים, למתרגמים ועורכים, סוחרי רכב וסוכני מקרקעין למיניהם, ועוד. 

לסיכום, המעבר לעוסק מורשה יכול להציב אתגרים אך למעשה הוא די פשוט ובטווח הרחוק הוא משתלם במיוחד מבחינת תדמית העסק.  

השאר תגובה

Please enter your comment!
Please enter your name here