קרדיט: Shutterstock. תוכן שיווקי בשיתוף carwiz

חברת הרכב של אילון מאסק שוברת שיאים ואף הצליחה להדיח נקודתית את הקורולה מראש טבלת המסירות. איך יתכן שמכונית פרימיום חשמלית הופכת לכזה להיט, ומה זה אומר לגבי דגמי טסלה בישראל? 

אורן הדר, תוכן שיווקי בשיתוף carwiz

היסטוריה בעולם הרכב: מכונית חשמלית נמצאת בדרך להפוך לנמכרת ביותר השנה, אחרי שכיכבה בטבלת המכירות הרבעונית בארה"ב ובשווקים נוספים. בטח לא תופתעו לשמוע שזו טסלה מודל Y – שעקפה את כל הגדולות ברבעון הראשון וצברה שיעור מסירות מסחרר גם ברבעון השני. המכירות זינקו בכל שוק, ונהגים התעלמו מעיכובים בזמני מסירה. המכוניות של אילון מאסק נמכרות כמו סופגניות.

כדי להבין איך זה שמותג פרימיום צעיר יחסית מצליח לעקוף אימפריות כמו הקורולה של טויוטה, צריך להציץ באבולוציה הטכנולוגית והעסקית של החברה, ולגלות מדוע גם פה בארץ יש נהגים שנשבעים שיחליפו טסלה רק בטסלה אחרת. בזכותם, צמח שוק משומשות לא שגרתי, ויותר ויותר אנשים מוותרים על היפניות והקוריאניות לטובת טסלה יד שניה.

חדשנות טכנולוגית, חדשנות עסקית

חברת טסלה הוקמה בטקסס ב-2003, כדי לפתח מכונית ספורט חשמלית. הדגמות ראשונות של מנועים כאלה בארה"ב משכו תשומת לב ועניין רב, והמייסדים מרטין אוורהארד ומארק טרפנינג סברו שיוכלו לבנות דגם מאוד עוצמתי, בהתחשב בפוטנציאל הביצועים של ההנעה החשמלית. הבעיה היתה הסוללות, שמאוד הכבידו על הרכב. הפיתרון שלהם היה להשתמש מלכתחילה בשלדה מאוד קלה וקטנה, שנרכשה ברישיון מיצרנית הספורט הבריטית לוטוס.

התוצאה היתה טסלה רודסטר, הדגם הראשון של החברה שסינוור את האמריקאים כשהושק ב-2009. מכונית חשמלית לחלוטין שנוסעת כ-320 ק"מ לכל טעינה, ומאיצה כמו למבורגיני. ולא פחות מכך: טסלה היתה לחברת רכב כמוה איש לא ראה – והתנהלה כחברת טכנולוגיה, סטארט-אפ לכל דבר. באותה השנה הפך אילון מאסק, מראשוני המשקיעים בחברה, למנכ"ל כדי להתמודד עם קשיי המשבר הכלכלי של אותה התקופה.

חלק מהיוזמות שהוביל היו לעקוף את המכשולים שעומדים בדרכן של חברות רכב סטנדרטיות. למשל, לעבוד כיצרנית בוטיק שמשיקה מספר קטן של מכוניות כדי לקבל פטור ממבחני בטיחות מסוימים שהאריכו זמני פיתוח וסיבכו חידושים. עוד דוגמה היא מאמצים גדולים לשותפויות עם יצרניות אחרות כדי לקבל גישה לטכנולוגיה ותזרים הכנסות, שבהמשך הפך לייצור עצמי של 80% מרכיבי המכונית.

במקביל, עמלה טסלה על התדמית שלה. המכירה בארה"ב התבצעה ישירות לנהגים, בלי סוכנויות ומתווכים. לכך התווספו עדכוני תוכנה מקוונים, ממשקים פשוטים מאי פעם ועוד. הרעיון היה ליצור חווית מוצר שהוא מכונית, ולא רק למכור אוטו כמו כל המתחרים. כך הפכה טסלה לאייקון בקרב עשירי ארה"ב, בדגש על אנשי הייטק ואף מותגה כ"מכונית של הייטקיסטים".

הטרנד הצדיק את עצמו. מכוניות טסלה באמת סיפקו תמורה למחיר, טווחי נסיעה ארוכים משל אחרים, ודגש אקולוגי מורגש. למעשה, מאסק הודיע שכל הפטנטים של החברה זמינים ליצרנים אחרים, כדי לקדם תחבורה חשמלית ולצמצם זיהום.

למה דווקא טסלה מודל Y הגיעה לראש טבלת המסירות?

מדובר במכונית פנאי בינונית, ששומרת על תנוחת נהיגה טיפוסית לקטגוריה אך לא מרגישה גבוהה מדי, ונראית יותר כמו מכונית קופה. דגם Y הושק ב-2020 ומציע מרחב פנימי נדיב ותא מטען ענק, שהופך אותו מאוד פונקציונלי למשפחות עם ילדים.

ה-Y זמינה בדגמי 300 ו-500 כ"ס, עוצמה אדירה למכונית בגודל כזה, שמורגשת היטב בכביש. למרות שמכוניות חשמליות כבדות יחסית מדגמי בעירה פנימית, טסלה Y מצליחה לשמור על זריזות והתנהגות כביש מצוינת תוך שהיא מזכירה לנהג את השורשים הספורטיביים שלה.

לארץ הגיעה המכונית בשנה שעברה, וקסמה מאוד לנהג הישראלי. טווח הנסיעה הארוך שעומד על כ-500 ק"מ לטעינה, העיצוב הנקי והאלגנטי שגורם לטסלה להיראות כמו אייפון על גלגלים, וההילה היוקרתית עשו את העבודה והביסו מותגי פרימיום רבים אחרים. רבים מבעלי טסלה הם ממש מעריצים של המותג, ומזמינים חדשה כשהחברה משיקה אחת.

ולכן, שוק המשומשות של טסלה מתאפיין בהיצע גדול יחסית של מכוניות שמורות היטב. השילוב בין מכונית פונקציונלית ועם אופי, קהל אוהד וביקוש מתמשך הם שעזרו לטסלה לטפס במעלה טבלת המסירות.

סמל לחדשנות 

בשורה התחתונה, טסלה היא סמל לחדשנות משום שעבדה מראשיתה כמו סטארט-אפ, והיתה יותר גמישה ויצירתית מקודמותיה. לא מפתיע לראות איך טסלה Y מצליחה לעקוף מותגים ותיקים וחזקים. מיפוי של התחרות בקטגוריה מראה שלמרות שיצרניות פרימיום אחרות מציעות רכבי פנאי בינוניים במחירים דומים ואף עם יתרונות מסוימים בתחום החומרים, טסלה דגם Y עדיין נמכרת טוב יותר בזכות המיתוג והסגנון – ושוק המשומשות שלה הרבה יותר פעיל. כמו כן, מתחרי פרימיום צריכים להתחרות גם בעצמם – בדגמי הבנזין וההיברידיים שלהם – כדי לשמר הכנסות מכל פס ייצור.

טבלת המכירות הכוללת עוד יכולה להשתנות עד סוף השנה ולא מן הנמנע שהקורולה תחזור לצמרת – אבל החשמלית האמריקאית תמשיך לנשוף בעורפה. ההתייקרות המתמשכת במחירי הדלק דוחפת יותר ויותר אנשים לעבר תחבורה חשמלית, וטסלה הפכה להיות הסמן הימני של הקטגוריה. אם תשכיל החברה להמשיך להשקיע בקהילת האוהדים ולשמר את הנוסחה שעובדת, לא תתקשה לכבוש שיאים חדשים בעתיד הקרוב.

* הכתבה כוללת תוכן שיווקי מטעם קארוויז שהינו מותג של מימון ישיר. אין בפרסום המידע משום המלצה או מתן ייעוץ, והמידע אינו מחליף היוועצות באנשי המקצוע הרלבנטיים. קבלת החלטה כלשהי על סמך האמור לעיל היא על אחריות הגולש בלבד. מספר רישיון 54414.

השאר תגובה

Please enter your comment!
Please enter your name here